Lelystad Airport, 9 januari 2021 – De vloot van Wings over Holland op Lelystad Airport staat alweer sinds 15 december 2020 aan de grond. De reden laat zich raden: COVID19. Instructievluchten zijn tijdens de lockdown niet toegestaan. En hoewel het verhuren van toestellen in principe mogelijk is heeft Wings over Holland ervoor gekozen om geheel te sluiten. Dit om contactmomenten te beperken en zo besmettingen uit te sluiten.
In de wetenschap dat de lockdown in principe tot 19 januari 2021 gaat duren bereidt Wings over Holland zich voor op de heropening. Al zijn de verwachtingen hierover somber. De besmettingen blijven nog dermate hoog in ons land dat een verlenging van de lockdownperiode door Luuk van Hooijdonk, directeur van Wings over Holland, als reëel wordt geacht.
De afgelopen maanden heeft men bij Wings over Holland veel werk verzet om hun locatie “coronaproof” te maken. Zo zijn er bij de balie spatschermen gekomen en is een duidelijke routing door het pand aangebracht waar eenieder zich netjes aan houdt. De grote briefing ruimte is opgedeeld in allemaal losse loketjes en met schotten afgeschermd. Instructeur en leerling kunnen, met ook hier weer een spatscherm ertussen, hun vlucht briefen en debriefen. Het is alleen tot nu toe helaas stil op de vestiging van Wings over Holland. Geen klanten. Ook vandaag niet.
Maar, regeren is vooruitzien en stilstand is achteruitgang! Met die gezegdes werd voor deze dag het plan gesmeed om de les- en verhuurvloot in de lucht te brengen. Op die manier kon worden gezien hoe de toestellen de vier weken stilstand goed hadden doorstaan. Ook was dit een mogelijkheid voor de instructeurs om hun vliegvaardigheid op peil te houden.
Al vroeg op de zaterdag was Luuk van Hooijdonk in de weer met zijn team om de toestellen die vandaag “gelucht” mochten worden in gereedheid te brengen. De vliegtassen met benodigde boordpapieren en meteo-uitdraaien werden klaargelegd.
In de hangaar werd de eerste Katana al voorverwarmd. Het was de afgelopen nacht namelijk vrieskoud geweest, dus alle toestellen hadden last van een koude neus. Even vooraf opwarmen zou het opstarten vergemakkelijken.
Het plan was om met zeven toestellen te vertrekken. De gelukkige kisten waren:
- PH-LFC Fuji FA-200-160 Aero Subaru
- PH-LVH Reims/Cessna F172M Skyhawk
- PH-USH HOAC DV-20 Katana
- PH-USJ HOAC DV-20 Katana
- PH-USL Diamond DA 40 Diamond Star
- PH-TIN Diamond DA 40D Diamond Star TDI
- PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan
Twee kisten (de PH-DTS en PH-WOH) moesten in quarantaine blijven omdat deze in onderhoud stonden. De PH-DTS staat zelfs zonder motoren momenteel.
Naar buiten
Één voor één werden de toestellen naar buiten gereden in een fris winterzonnetje. De crew druppelde binnen en ging meteen bij de hun toegewezen kist aan de slag met de vluchtvoorbereidingen. Ieder toestel werd goed langsgelopen en daar waar nodig werd een drupje brandstof toegevoegd.
Aanvankelijk zou de Wings-armada koers zetten naar Texel. Alleen een belletje met de havenmeester Mike de Bruijn op Texel gooide roet in het eten. Door het vochtige weer van de afgelopen dagen was de conditie van de grasbaan op Texel niet goed. Het was te drassig en zware toestellen, zeker de Texan, zouden het gras kapot rijden. Deze dag waren alleen een beperkt aantal ultralights welkom.
Midden-Zeeland
Plan B werd uit de kast getrokken en dat was een vlucht naar Midden-Zeeland. Daar waren geen beperkingen en waren de toestellen van Wings over Holland meer dan welkom.
Twee pechvogels
Ieder toestel startte afzonderlijk en zette koers naar Zeeland. Of toch niet… Helaas konden de PH-LVH en PH-TIN niet vertrekken. De toestellen wilden niet starten na hun periode van stilstand. Dit euvel kon niet per direct verholpen worden en de genoemde kisten moesten aan de grond blijven. Daarmee is maar weer het nut bewezen van het feit dat het goed is om geregeld met de kisten te vliegen zodat ze operationeel blijven. Uiteindelijk zijn er dus vijf vliegtuigen vertrokken.
Koude start
Even leek het erop dat ook de Texan heimwee had naar de hangaar. Het duurde flink wat slagen van de propeller alvorens de stroperige koude olie voldoende door het motorblok was gekropen om de Pratt & Whitney wakker te schudden uit zijn winterslaap. Maar toen de PH-TXN eenmaal door die “pijn” heen was bleek de kist geen last te hebben van een ochtendhumeur en bromde van genot dat hij weer buiten mocht spelen.
Onderweg naar Midden-Zeeland besloten de PH-TXN en de PH-USL gezellig samen op te vliegen. Met Amsterdam Information en Dutchmill werd dit gecoördineerd. De USL startte direct na de Texan en bij Almere had de Diamond DA 40 de Texan ingehaald. De hele vlucht was het voor de USL een snufje gas erbij en voor de Texan “easy-on”. Gezamenlijk werd 120 kts aangehouden en dat ging voor beide toestellen prima.
Ook het rooksysteem van de PH-TXN was gevuld. Onderweg trok Ruud af en toe een rookspoortje. Als eerste al boven de Flevopolder, zo kon de achtervolgende PH-USL hem makkelijk traceren.
In de PH-USL zat Marc Berkenbosch aan de controls. Hij is één van de vlieginstructeurs bij Wings over Holland.
De PH-TXN werd gevlogen door Ruud Huisman met Luuk van Hooijdonk in de backseat. Ruud is een zeer ervaren vlieger met meer dan 10.000 vlieguren in zijn logboek. Hij is instructeur bij Wings over Holland en is de demovlieger op de Texan. Daarnaast is Ruud Huisman actief als vlieger op de King Airs van Zeusch Aviation en is hij geregeld te vinden in de Dorniers van de Kustwacht. Ook was hij voorheen instructeur op de Pilatus PC-7’s van de Koninklijke Luchtmacht op Woensdrecht.
Dat laatste feit zorgde ervoor dat de Texan op weg naar Midden-Zeeland toevallig (of niet…) recht over de basis Woensdrecht vloog.
Demo
Eenmaal bij Midden-Zeeland landde de PH-USL als een na laatste. De Texan bleef even “holden” ten zuiden van het veld. Met de havendienst was namelijk afgesproken dat Ruud Huisman voor aankomst zijn demo met de Texan mocht oefenen. Dat was de eerste keer van het seizoen en dus werd behoedzaam maar vastberaden de show afgewerkt. Dit onder het motto van Ruud: “eerst kruipen, daarna lopen en dan pas rennen”.
Groepsfoto
Zoals een “grande dame” betuigd maakte zij als laatste haar opwachting. Na een mooie rustige landing van de Texan stonden alle vijf de kisten van Wings over Holland in Zeeland.
De eerste vliegervaringen van het nieuwe jaar konden uitgewisseld worden. Uiteraard op gepaste afstand en onder het genot van een beschikbaar gesteld kopje koffie bij de toren. Ook was er even gelegenheid voor een groepsfoto, al heb je daar tegenwoordig zowat een groothoeklens bij nodig…
Dirty job…
Na anderhalf uur werd de terugreis aanvaard en startten alle kisten weer. Bij het instappen bleek dat Luuk van Hooijdonk het wel gezien had in de Texan en eiste per se een plek op in de PH-USL. Omdat ik niet te veel stennis wilde schoppen heb ik me maar in mijn lot geschikt en ben in de backseat van de Texan gaan zitten op weg naar Lelystad. It’s a dirty job, but someone has to do it…
Ook op de terugvlucht vloog de Texan in formatie met de PH-USL. Onderweg passeerde de formatie onder andere de Zeelandbrug en een paar buitjes met daarin een regenboog.
Tijdens de formatievlucht werd af en toe van positie gewisseld. Voor Ruud Huisman een koud kunstje.
Video
Luuk van Hooijdonk heeft een stukje gefilmd van de vlucht van de Texan. Daarbij is AirOnline.nl in actie te zien; kapje open, fotograferen maar!
Ook zelf hebben we een kort stukje gefilmd vanuit de Texan. Daarbij is te zien dat we in een close formation met de PH-USL vliegen.
Grande entree
Via de A6 kon de formatie naar downwind voor baan 23. De toren stond toe dat deze gelegenheidsformatie een low pas over de baan maakte.
Bij het afbuigen naar downwind splitste de formatie zich op. De PH-USL landde als eerste van de twee en ook nu kwam de Texan als laatste binnen.
Hierna parkeerde de PH-TXN tussen de eerder gearriveerde kisten. Die stonden te trappelen om weer naar binnen te gaan, want het werd snel kouder. Omdat de Texan helemaal achteraan in de hangaar staat moest deze eerst naar binnen geschoven worden.
De missie aan het eind van de dag was geslaagd. De meeste kisten hadden bewezen klaar te staan voor hun taak. Twee toestellen mogen maandag op spreekuur komen bij de TD zodat ook zij weer snel inzetbaar zijn. De instructeurs bij Wings over Holland hebben even het gevoel terug kunnen krijgen. Nu snel op weg naar het einde van de coronacrisis zodat de winkel weer open kan. Bij Wings over Holland zijn ze er klaar voor!
Dank aan Luuk van Hooijdonk voor de gelegenheid verslag van deze dag te mogen doen en dank aan Marc Berkenbosch en Ruud Huisman voor het mee mogen vliegen!
Dank aan Ronald Vermeulen en Cees Romeijn voor hun fotowerk.
3 gedachten over “Wings over Holland houdt de vloot vliegend”
Leuk stuk, dank jullie wel dat ik zo mee kon kijken.
Wow Luuk, mooi verhaal.
Super leuk om te lezen en prachtige foto’s. Leuk jullie te hebben gezien op “ons” mooie veldje!
Ronald Vermeulen