Twins

SP-MIM Margański & Myslowski EM-11C Orka

SP-MIM Margański & Myslowski EM-11C Orka

Birrfeld, 20 augustus 2020 – Ooit eentje gezien van de Margański & Myslowski EM-11C Orka? Ze zijn namelijk best zeldzaam! Van deze Poolse twin zijn – zover we kunnen nagaan – nog maar vijf exemplaren gebouwd. Allen met een Poolse registratie (SP-MIM, SP-MAR, SP-MEO, SP-YEN, en de SP-YEP). En van die vijf zijn er vermoedelijk nog maar vier luchtwaardig aangezien de SP-MAR op 6 juli 2012 beschadigd raakte tijdens de buiklanding na een demonstratievlucht op Łodygowice k/Żywiec.
Wij zijn ooit alleen de SP-MIM (c/n 3001) tegengekomen. Dat was tijdens het evenement Swiss Aero Expo 2010 op Birrfeld (LSZF). Daar werd dit toestel getoond nog voordat het op 8 april 2011 een EASA-typecertificaat mocht ontvangen.

SP-MIM Margański & Myslowski EM-11C Orka

Zweefvliegtuigen

De EM-11C Orka is een ontwerp van Edward Margański van Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski SA. Dit bedrijf is opgericht in 1986 en bouwt voornamelijk aerobatic zweefvliegtuigen. Modellen uit deze “stal” zijn de S-1 Swift en de MDM-1 Fox.

G-IIFX Margański & Myslowski MDM-1 Fox (Lens, 20 september 2015)

Straaltrainer

Een ander opmerkelijk ontwerp van Margański & Myslowski is de EM-10 Beilik. Van deze futuristisch ogende tweepersoons straaltrainer bestaande uit composietmaterialen is ooit maar één prototype (SP-YEM) in 2003 gebouwd. Een full scale mockup hiervan is te vinden in het luchtvaartmuseum van Krakau.

Full scale mockup van de Margański & Myslowski EM-10 Bielik (Luchtvaartmuseum Krakau, oktober 2012)

Duwpropellers

De Orka is een vier-persoons twin met duwpropellers. De ontwikkeling startte in 2001. Met ervaring uit de zweefvliegerij werd de Orka een composietvliegtuig met een gladde romp. De cabine doet denken aan die van een sportwagen en door de vleugeldeuren kunnen de inzittenden makkelijk in- en uit stappen. Het eerste prototype vloog op 8 augustus 2003. Dat was de SP-YEN EM-11 (c/n P-22). Dat toestel was nog uitgerust met Rotax 912 motoren. Het tweede prototype volgde in 2006 en was de SP-YEN EM-11C met twee Lycoming motoren.

Makkelijk instappen in de SP-MIM Margański & Myslowski EM-11C Orka

Productieversie

Na de twee prototypes volgden drie productieversies. Deze zijn uitgerust met een Lycoming IO-320 (rechtsdraaiend) en een LIO-320 (linksdraaiend) motor van ieder 160 pk (119 kW). Deze motoren geven het toestel een maximumsnelheid van 194 kts (360 km/u) en een kruissnelheid van 156 kts (289 km/u).
Het maximale startgewicht van de EM-11C Orka is 1.820 kg. Het toestel beschikt over twee brandstoftanks van ieder 200 liter voor de benodigde 100LL AvGas brandstof. Voor bagage is een compartiment beschikbaar waar maximaal 70 kg in kan.

Varianten

De plannen met dit ontwerp zijn/waren groot. Het was/is de bedoeling dat er verschillende versie op de markt zouden komen, onder andere voor opleidingen, patrouilles, toeristenvervoer, vrachtvervoer en zelfs over een amfibische versie werd nagedacht. Zover we kunnen nagaan is de productie tot nu toe bij vijf machines blijven steken de afgelopen 10 jaar.

SP-MIM Margański & Myslowski EM-11C Orka

Toch wordt de EM-11C Orka nog steeds aangeprezen op de website van Margański & Myslowski. De SP-MIM die wij in Birrfeld zijn tegengekomen is zelfs doorontwikkeld naar een turbineversie. Op het toestel zijn twee TP-100 turbine motoren (241 pk /180 kW) geplaatst van het Tsjechische PBS.
Benieuwd of de productie van de EM-11C Orla letterlijk en figuurlijk nog een vlucht gaat nemen.

Geef een reactie