Nederlandse, Belgische, Finse, Duitse en Hongaarse bezoekers op Lelystad Airport

OO-VSB Tecnam P2006T

Lelystad Airport, 22 januari 2021 – De Tecnam P2006T OO-VSB was bezig me

t een surveyvlucht boven Noord-Holland. De OO-VSB wordt gevlogen door het Belgische bedrijf Vansteelandt en voorziet in Smart Survey Services, zoals de tekst op de staart van het toestel ons leert. Vansteelandt is specialist in het uitvoeren van detail- en accurate 3D metingen.

De OO-VSB Tecnam P2006T vliegt voor Vansteelandt Smart Survey Services

Kennelijk moet je daarvoor in cirkelvormige patronen vliegen. Althans dat is wat de OO-VSB gister

en deed. Het toestel vloog diverse rondjes en cirkelde zo door de provincie Noord-Holland heen.

De route van de OO-VSB kende veel bochten!

Het toestel was gestart op Oostende. Op een gegeven moment was de brandstof op aan het raken en werd er getankt op Lelystad Airport. De tankstop was maar kort, want men had nog meer werk te doen boven Noord-Holland. De piloot nam zelfs niet de tijd om naar het begin van de baan bij Sierra1 te taxiën, maar vroeg of hij bij Sierra2, tegenover het grote platform mocht oplijnen. Dat werd toegestaan. Na korte tijd hing de twin alweer boven zijn werkgebied.

De OO-VSB Tecnam P2006T gaat al bij Sierra2 de baan op om snel weer aan het werk te kunnen

Vertrek Finse Piper Arrow

De Finse Piper Turbo Arrow IV waar we eerder melding van maakten is weer vertrokken. Het onderhoud was afgerond. Na het tanken werd gestart voor een IFR vlucht richting Poznań–Ławica Henryk Wieniawski Airport (EPPO) in Polen. De eindbestemming is Oekraïne.

Portugese leskist

Bij Air Waterland is weer een Reims/Cessna F152 aangekomen. Het gaat om de D-EAOD. Dit kistje werd opgehaald in Uetersen (bij Hamburg) met de LN-TFS Piper PA-28-181 Archer III van Air Waterland.

D-EAOD Reims/Cessna F152

Op de terugweg was de Archer duidelijk sneller dan de Cessna. Er stond ook best wel wat tegenwind. Dat zorgde ervoor dat de D-EAOD nog een tankstop op Hoogeveen moest maken alvorens door te kunnen vliegen naar Lelystad Airport.
Deze D-EAOD zal gereed gemaakt worden voor een vliegschool in Portugal. Zodra het mogelijk is vertrek dit kistje naar Cascais, bij Lissabon in de buurt. Hier verblijven veel meer Europees geregistreerde lestoestellen.

Vanaf Teuge

Twee bezoekers vanaf Teuge deze middag. De PH-ZVC maakte een full stop. Deze gele Piper Super Cub parkeerde eerst bij de toren om de landingsgelden af te rekenen en ging daarna door naar Wings over Holland. Korte tijd later vertrok het kistje weer.

PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub
PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub

Twee keer betalen?

Een erg leuke visitor vanaf Teuge was de HA-CTH. Deze Cessna 172P Skyhawk met een Hongaarse registratie staat op Teuge gebaseerd. De eigenaar heeft in de loop de tijd meerdere toestellen gehad, ook in een typerende lichtgele kleur.
Helaas maakte de HA-CTH geen full stop, maar een touch and go. Als je op de onderstaande twee foto’s bekijkt, dan lijkt het een “smooth” landing te zijn.

HA-CTH Cessna 172P Skyhawk II
HA-CTH Cessna 172P Skyhawk II

Alleen tussen de bovenstaande foto’s hebben we de onderste twee nog gemaakt. De HA-CTH maakte een flinke stuiter! Het zou ons niet verbazen als er zelfs twee keer landingsgeld in rekening gebracht gaat worden… 😉

HA-CTH Cessna 172P Skyhawk II maakt een flinke stuiter!
HA-CTH Cessna 172P Skyhawk II

Hierna vertrok het toestel via het radiobaken Pampus naar Schiphol en daarna naar Rotterdam – The Hague. Ook daar zonder te landen overigens. De full stop werd op de thuisbasis Teuge gemaakt.

Overige bezoekers

Vanaf Rotterdam – The Hague verscheen de PH-SVU. Deze Robin is tegenwoordig in een mooi zilver/grijs kleurenschema gestoken.

PH-SVU. Robin DR400/135Cdi Ecoflyer

De KLM Flight Academy stuurde twee solostudenten richting Lelystad Airport voor een toch and go. De gelukkige toestellen waren de PH-MLO en PH-MLQ. De eerste maakte een doorstart maar de PH-MLQ moest een full stop maken. Dat kwam omdat het vluchtplan niet in orde bleek. Die moest opnieuw ingediend worden voordat de aspirant vlieger weer op pad mocht.

PH-MLO Socata TB-10 Tobago
PH-MLQ Socata TB-10 Tobago

De PH-RIC stond voorheen op Lelystad Airport gebaseerd. In de hangaar bij Wings over Holland om precies te zijn. Tegenwoordig vertoeft deze Mudry CAP-10C op Hoogeveen. Dat wil niet zeggen dat dit toestel niet af en toe heimwee heeft naar zijn oude stek. De PH-RIC stond dan ook een tijdje bij Wings over Holland geparkeerd en vloog later in de middag weer naar Hoogeveen terug.

PH-RIC Mudry CAP 10C

Locals

Een nieuw lokaal gebaseerd toestel lijkt de Cessna 172P Skyhawk PH-STU. Deze voormalige leskist uit de vloot van het ter ziele gegane Stella Aviation heeft een dieselmotor en staat gestald in de Zeusch hangaar.

PH-STU Cessna 172R Skyhawk

Het toestel uit 2001 met een Thielert dieselmotor stond eerst op Teuge gestald, maar lijkt sinds 9 januari zijn intrek in de Flevopolder genomen te hebben.
Achterelkaar vertrokken vandaag de N263CD en N264CD. Deze Cirrussen horen bij elkaar en hebben zelfs een opeenvolgend constructienummer (1308 en 1309). Het tweetal ging naar Kortrijk in België. Daar werd de N263CD achtergelaten en reisden de twee vliegers kwamen gezamenlijk met de N264CD retour.

N263CD Cirrus SR20
N264CD Cirrus SR20

Bij AIS mocht de PH-OCI even proefdraaien. Dit om de kist technisch op peil te houden. Dat proefdraaien gebeurt bij Sierra1 en dat is helemaal aan de andere kant van waar de hangaar van AIS is. De Jetstream moest daardoor een stukje heen en weer taxiën.

Een andere grote twin die we zagen was de PH-ZAZ. Deze kist van Zeusch Aviation vloog aan het einde van de middag naar Farnborough in Groot-Brittannië toe. Later in de avond landde het toestel weer terug in ons land, alleen toen op Schiphol-Oost omdat Lelystad Airport momenteel na 17:00u gesloten is in verband met de coronamaatregelen.

PH-ZAZ Beech B200 Super King Air
PH-ZAZ Beech B200 Super King Air

We hebben nog een aantal lokaal gebaseerde toestellen gefotografeerd, hieronder een collage.

2 gedachten over “Nederlandse, Belgische, Finse, Duitse en Hongaarse bezoekers op Lelystad Airport

Laat een reactie achter bij Berend Jan FloorReactie annuleren