PH-NIR Vans RV-9A voor het eerst op Lelystad Airport

PH-NIR Vans RV-9A

Lelystad Airport, 30 januari 2021 – Deze dag werden we getrakteerd op een kort bezoek van de PH-NIR. Dit is een Vans RV-9A zelfbouwtoestel. Dee kist is gebouwd door Ronald Niehoff uit Oldenzaal. De PH-NIR staat sinds 23 juni 2020 ingeschreven met c/n 92233. De eerste vlucht van deze RV-9A was op 3 juli 2020. Dat was vanaf de thuisbasis van het toestel, Twente Airport.

PH-NIR Vans RV-9A

De bouw van de PH-NIR heeft vijf jaar jaar geduurd. In totaal zijn er 2.400 uur in de bouw van het toestel gaan zitten.

PH-NIR Vans RV-9A

De PH-NIR heeft een fraai kleurenschema. Dat is ontstaan vanuit het principe “beter goed gejat dan slecht verzonnen”. Een Amerikaanse Vans RV-7A met de registratie N23VC heeft een soort gelijk schema. Het ontwerp van dat toestel werd door de specialisten van Scheme Designers geschikt gemaakt voor deze RV-9A.

Selfie

Na aankomst op Lelystad Airport werd het toestel voorafgegaan door de ‘Follow Me’ op het Delta-platform geparkeerd. De afgelopen maanden heeft het kistje al diverse vluchten gemaakt. Vandaag was het de eerste keer dat de PH-NIR Lelystad Airport aandeed. Uiteraard werd er voor het plakboek een “selfie” gemaakt van Ronald Niehoff bij zijn Vans voor de verkeerstoren.

Even een selfie voor de toren

Die selfie had overigens een leuke reden. Toen de Ronald Niehoff in 2014 met zijn vliegopleiding bij SAS bezig was maakte hij zijn eerste solovlucht naar… Lelystad Airport! De havendienst heeft daar toen onderstaande foto van gemaakt. Vandaag opnieuw een foto met dezelfde trotse vlieger, maar nu met zijn eigengebouwde vliegtuig.

Ronald Niehoff in 2014 tijdens zijn eerste solovlucht op naar Lelystad Airport (Foto aangeleverd door Ronald Niehoff)

Het bezoek aan Lelystad Airport was van korte duur. Na zo’n 35 minuten hing het kistje alweer in de lucht. Via Apeldoorn werd koers gezet naar huis, Twente Airport.

PH-NIR Vans RV-9A
PH-NIR Vans RV-9A

Overige Nederlandse RV-9’s

Van de Vans RV-9/9A zijn inmiddels wereldwijd 1.158 voltooide bouwpakketten geregistreerd. Het verschil tussen een RV-9 en een RV-9A zit hem in het onderstel. Een RV-9 heeft een staartwiel. De RV-9A beschikt over een neuswiel. In Nederland zijn nog vier andere RV-9’s ingeschreven (PH-RVN, PH-SCP, PH-SVV en PH-VAN). Daarvan verblijft er tegenwoordig één in Italië (PH-SVV).

Van Teuge

Een tweede bezoeker vandaag was wat minder spectaculair. Dat betrof de PH-VTB, een Cessna 172S Skyhawk SP van de Vliegclub Teuge. Deze “diesel-Cessna” bleef ook maar kort. Met een aanloop vanaf Sierra7 profiteerde het kistje van de volle 2.700 meter van de startbaan.

PH-VTB Cessna 172S Skyhawk SP

Yak-formatie

Een tweetal Yak-52’s ging op pad voor aerobatic-oefeningen in formatie. Voor de vlucht haalde de PH-DTY eerst nog even wat brandstof op bij de pomp. Daarna voegde ook de PH-DTX zich bij het toestel en vertrok men gezamenlijk richting de Ketelbrug.

PH-DTY Yakovlev Yak-52 op weg naar de pomp

3 gedachten over “PH-NIR Vans RV-9A voor het eerst op Lelystad Airport

Laat een reactie achter bij Ronald NiehoffReactie annuleren