Teuge, 31 januari 2021 – Op de laatste dag van januari was het mooi winters vliegweer. Dat leverde voldoende vliegbewegingen op bij vliegveld Teuge. Niet alleen lokaal gebaseerde toestellen waren actief, ook een flink aantal bezoekers wist het veld te vinden.
Rockwell Commander
Als eerste noemen we de OO-HWK Rockwell 690A Turbo Commander (c/n 690A-11121). Deze twin uit 1973 stond al geruime tijd bij Hangar One op Teuge. Sinds 22 juli 2020 staat de OO-HWK in België ingeschreven op naam van Reni Aviation uit het Belgische Begijnendijk.
Dit toestel had nog niet (of nauwelijks) met dit kenmerk gevlogen. Vandaag vertrok het toestel richting Antwerpen (EBAW).
Voorheen was deze snelle tweemotorige kist dikwijls boven Nederland actief met survey-vluchten voor zijn toenmalige broodheer Aerodata. Het toestel was toen Zweeds geregistreerd als SE-LZU.
Op 3 november 2006 werd deze kist in Zweden ingeschreven. Daarvoor was de Rockwell actief als LN-ACE, S5-CAI en D-IAGF. Er was ook ooit in het begin nog een Amerikaans kenmerk voor gereserveerd (N57121), maar dat is niet gebruikt.
Vertrek PH-AKJ
Een tweede kist die vertrok vanaf Teuge was de PH-AKJ. Deze kist stond te koop via de verkoopsite van Aircraft Maintenance Netherlands. De PH-AKJ is in 1976 gebouwd en heeft eerst als N34907 gevlogen. Sinds 1989 staat dit toestel als PH-AKJ in de boeken.
Als eerste kwam deze Cessna 177RG Cardianal RG op naam te staan van Wings over Holland. Vanaf 2008 werd Uniwest op Teuge de eigenaar. Sinds 2018 stond het toestel op naam van handelsonderneming Evema. De kist stond te koop met 5.588 vlieguren op de teller.
Aan het begin van de middag arriveerde de D-ESMO Cessna 172R Skyhawk. Deze kist kwam kennelijk de vlieger van de PH-AKJ brengen. Beide toestellen vertrokken namelijk tegelijk met als bestemming Grossenhain (EDAK) bij Dresden in het oosten van Duitsland. Het zou daarmee goed kunnen dat het toestel vanaf nu in Duitsland gestationeerd staat.
Vans meeting
Opvallend was het feit dat er drie Vans zelfbouwtoestellen vandaag op bezoek waren. Als eerste kwam vanaf Breda/Seppe de PH-OBO Vans RV-7A binnen. Kort daarna arriveerde vanuit Hoogeveen de PH-RVN Vans RV-9A en als derde landde de PH-BZT Vans RV-12 vanuit Lelystad Airport. De kistjes kwamen op bezoek bij een vierde Vans, de PH-FLY Vans RV-7A die op Teuge thuis hoort.
Tipsy Nipper
Een Tipsy Nipper is en blijft een leuke verschijning. Op Vliegveld Hilversum is er één te vinden, de OO-PVA. Deze kleine eenzitter – die je als piloot aantrekt in plaats van erin te stappen – kwam korte tijd op bezoek. Na de start bij vertrek bleef het kistje laag boven de baan om aan het einde uit te klimmen naar de gewenste hoogte voor de terugvlucht richting het Gooi.
De registratie van de Nipper staat voor de initialen van de bouwer: Philippe van der Aa uit Grimbergen. Hij heeft dit kistje als zelfbouwkit gebouwd met de vleugels van de door Fairy gebouwde Nipper met c/n 29. Dat exemplaar was bedoeld als zelfbouwkit in 1959. Aanvankelijk had dit toestel een 50 pk (37 kW) Rollason Ardem Mk.X motor van 50 pk. Tegenwoordig is er een modernere Jabiru 2200CC gemonteerd. Die krachtbron levert 80 pk (59 kW).
Oorspronkelijk zou dit kistje de OO-79 worden. Maar op 31 december 1980 werd de Nipper ingeschreven in het register als reguliere toestel met het kenmerk OO-PVA en c/n A116. Naderhand zijn nog de tiptanks gemonteerd om de reikwijdte van het toestel te vergroten. De laatste jaren verblijft de OO-PVA op Vliegveld Hilversum en vliegt het toestel regelmatig.
Ypecolsga Airport
Een paar ultralights wisten vandaag Teuge te vinden. Daarbij zaten twee Friese toestellen. Die kwamen, zoals we hoorden via de radio, vanaf Woudsend. Dat zou betekenen dat ze afkomstig waren van luchtvaartterrein Ypecolsga. Dit is een speciaal voor ultralights aangewezen locatie met een tweetal grasveldjes die per jaar voor 100 start en landingen gebruikt mogen worden. Deze veldjes liggen bij Woudsend.
Er zijn overigens nog meer van dergelijke ultralightveldjes in Friesland aangewezen. Dergelijke veldjes worden op provinciaal niveau bij besluit door Gedeputeerde Staten vastgesteld.
De twee toestellen die uit Friesland arriveerden waren de PH-4T9 en de PH-3Y3. Die laatste is sinds februari 2020 opnieuw in Nederland ingeschreven. De eerste inschrijving van deze Aeropro Fox-912 was al op 2 mei 2004. Per 4 januari 2008 vertrok dit toestelletje naar België als OO-F76. Nu is het kenmerk PH-3Y3 weer opnieuw in gebruik genomen.
Een derde bezoekende ultralight was de PH-4J7. Deze Aerospool Dynamic WT9 hoort thuis op Stadskanaal.
Overige bezoekers
Een Cessna 172 die we niet zo vaak op andere velden tegenkomen is de PH-ADE. Dit kistje is sinds 1995 ingeschreven in ons land en vloog tot 2006 bij de Aero Company Vliegschool Teuge. Tegenwoordig verblijft de PH-ADE op Midden-Zeeland onder de hoede van Zeeland-Air.
Slagboon en Peeters
De surveytoestellen van Slagboom en Peeters hadden alweer volop werk vandaag. Omdat het redelijk onbewolkt weer was zagen een drietal kisten hun kans schoon om de nodige “baantjes” te trekken boven ons land. Achtereenvolgens vertrokken de PH-RVS, de PH-SVY en de PH-SLC.
De PH-SVY bleef in de buurt en pendelde op en neer tussen Apeldoorn en Deventer. Daarbij kwam het toestel ook recht over Teuge heen. Mochten het beelden opgeleverd hebben voor Google Earth, we hebben maar even gezwaaid voor de foto! 😉
Locals
Tot slot nog een aantal lokaal gestationeerde toestellen die vandaag het luchtruim kozen. Al met al een aardig dagje met veel vliegbewegingen.
Een gedachte over “Veel vliegverkeer op Teuge bij een mooi zondags winterzonnetje”
Leuk stuk weer en fraaie plaatjes, ik hoop daar in voorjaar ook eens heen te gaan.
Gr,Ronald