Old TimersWarbirds

Twee “nieuwe” Piper L-4J Grasshoppers in Nederland (deel 1 van 2)

N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper

Hoogeveen, 1 februari 2021 – Op vliegveld Hoogeveen zijn in de hangaar van ATN Aircraft Division bij Jac van Egmond een tweetal Piper L-4J Grasshoppers aangekomen. Beide toestellen zijn in een zeecontainer vanuit de Verenigde Staten naar Hoogeveen gebracht. De kistjes worden momenteel luchtwaardig gemaakt. Beide toestellen zullen in Nederland blijven. Hiermee is Nederland twee prachtige authentieke Grasshoppers rijker.

N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper

Tweeluik

In twee delen zullen we beide toestellen nader bekijken. In dit artikel bespreken we de oudste van de twee, de N3989B. Lees HIER alles over de tweede L-4J.

N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper

De N3989B is een Piper L-4J Grashopper die bij de US Army gevlogen heeft. Het constructienummer van dit toestel is 13549 en dit vliegtuig is op 12 april 1945 de Piperfabriek in Lock Haven (Pennsylvania) uitgekomen. Een paar dagen later, op 16 april 1945, werd het toestel in de inventaris van de United States Army Air Force opgenomen met serial 45-4809.

Het typeplaatje van de N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper

Deze Grasshopper heeft tot nu toe altijd in de Verenigde Staten gevlogen. Dit toestel is niet naar het oorlogsfront in Europa of Azië verscheept geweest. Het kistje heeft gevlogen bij de 2532nd Base Unit op San Marcos in Texas. Deze eenheid verzorgde vliegopleidingen.

De N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper was een opleidingstoestel

Twee keer beschadigd

Op 3 december 1946 raakte deze L-4J beschadigd tijdens een ongelukkige landing op San Marcos. Toch werd het kistje hersteld en de Grasshopper kwam hierna terecht bij de Civil Air Patrol. In die tijd was de Piper gehuisvest op Adams Field bij Little Rock in Arkansas. Ook bij de Civil Air Patrol raakte de L-4J beschadigd. Dat was tijdens de start op Alma (Arkansas) op 28 februari 1952. Ook na dit voorval werd het toestel gerepareerd.

N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper

Het zou vervolgens tot 20 februari 1979 duren voordat dit toestel een civiele registratie kreeg. De 45-4809 kwam toen als N3989B op naam van Jesse L. Millerd uit McGehee (Arizona) te staan.

N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper

Op 1 april 2001 kreeg de N3989B een nieuw baasje in de vorm van Jim Malony uit Prior Lake (Minnesota). Er volgde een periode van restauratie door Jim Malony en Don Eide die tot 1 maart 2005 zou duren. Daarbij werd de N3989B zo origineel mogelijk gerestaureerd.

Het bewijs van Luchtwaardigheid van de N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper is gedateerd op 1 maart 2005

Ook het uiterlijk van het toestel werd teruggebracht in zijn oorspronkelijke staat. Wel beschikt de N3989B over een Continental C-85 motor van 85 pk (62 kW). Oorspronkelijk werd de 45-4809 afgeleverd met een lichtere C-65 motor van 65 pk (48 kW). Dat staat ook nog op het typeplaatje vermeld.

Het instrumentenpaneel is origineel van de N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper
N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper

Prijswinnaar te koop

Bij de eerstvolgende EAA AirVentrue op Oshkosh na de restauratie in 2005 sleepte de N3989B de “Judge Choice” prijs in de wacht. Ook in 2006 viel het kistje in de prijzen, toen ontvingen de eigenaar de “Preservation Award” op de EAA AirVenture van 2006.

N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper

De prijswinnaar werd op 31 oktober 2007 van de hand gedaan. De nieuwe eigenaar werd vervolgens Thomas A. Ryan uit Excelsior (Minnesota). Deze eigenaar zette het toestel onlangs in de etalage. Daar “liep” de Nederlandse KLM-vlieger Frank Boermans voorbij. Boermans was namelijk op zoek naar een mooie klassieke Piper L-4 Grasshopper. In overleg met Jac van Egmond, die assisteerde bij de zoektocht, werd besloten om dit toestel uiteindelijk niet te kopen, maar te gaan voor een ander exemplaar dat in de buurt te koop stond.

N3989B / 45-4809 Piper L-4J Grasshopper

Jac van Egmond heeft daarna zelf de N3989B gekocht en deze samen met de andere door Frank Boermans aangeschafte Grasshopper in een zeecontainer geladen. Deze container is medio december 2020 op transport gegaan richting Nederland. Inmiddels is eind januari 2021 al het moois uitgeladen in de hangaar bij ATN Aircraft Division op Hoogeveen.
Op dit moment worden beide Grasshoppers bij ATN Aircraft Division gereed gemaakt om te vliegen. Zo moeten er in beide kisten nieuwe radio’s komen. Technisch zijn de toestellen in een prima staat.
De N3989B staat inmiddels sinds 29 december 2020 op naam van Egmond Aircraft LLC. Dit is de Amerikaanse tak van Van Egmond waar meer Amerikaans geregistreerde toestellen bij zijn ondergebracht.

Egmond Vintage Wings

De N3989B zal voorlopig toegevoegd worden aan de historische vloot van Egmond Vintage Wings op Hoogeveen. Zij hebben al de D-Day veteraan N29EG in de collectie. Dat is een Piper L-4H Grasshopper die in juni 1944 als 44-79709 op het strand van Normandië is geland. Het kan goed dat de verkoop van dit toestel op termijn bespreekbaar is als er iemand langskomt die op dit kistje verliefd wordt.

Egmond Vintage Wings heeft al de N28EG / 44-79709 / 43-B Piper L-4H Grasshopper in de collectie

In deel 2 over deze Grashoppers kijken we naar het tweede toestel dat in de zeecontainer op Hoogeveen is aangekomen. Die heeft zo mogelijk nog een interessantere geschiedenis!

Geef een reactie