Flinke groei aantal Nederlandse privéjets over de laatste 12 maanden

PH-CGV Dassault Falcon 2000LXS (ingeschreven 24-8-2020)

Met de komst van twee fonkelnieuwe Pilatus PC-24 privéjets in januari/februari 2021 in het Nederlandse luchtvaartuigenregister leek het ons interessant om eens een overzicht te maken van alle ingeschreven bizjets met een PH-kenmerk. Dat zijn er momenteel 41. En het gaat economisch goed met de “BV-Nederland” want van die 41 zijn er maar liefst twaalf het afgelopen jaar ingeschreven. Dat is een aandeel van 29% van het totaal! In 2019 waren er ook nog vijf bijgekomen, dat maakt dat over de afgelopen twee jaar 41% van het aantal Nederlandse bizjets ingeschreven is. Een “jonge” vloot dus.

PH-DTF Dassault Falcon 900EX (ingeschreven 21-10-2020)

Nieuw / Occasions

De verdeling fabrieksnieuw of occasion is bij de nieuw ingeschreven ongeveer fifty-fifty. Negen zijn nieuw van de productielijn gekomen, acht hadden al eerder één of meerdere broodheren.

PH-IWS Dassault Falcon 7X (ingeschreven 9-3-2020)

Verdeling types

Als we naar de merken en types kijken, dan voert Cessna de boventoon met zeventien Citation varianten. Op de voet gevolgd door zestien toestellen van het Franse Dassault. Deze zijn onderverdeeld in zes Falcon 2000’s, vijf Falcon 900’s en vijf Falcon 7x’en.

PH-UNC Dassault Falcon 7X (ingeschreven 23-6-2020)
PH-GWS Dassault Falcon 7X (ingeschreven 9-1-2020)

Er staan drie Embraers ingeschreven, alle van een verschillend type. Van de Bombardierfabriek en nu ook van Pilatus, vliegen van ieder twee exemplaren.

PH-JRC Embraer EMB-135BJ Legacy 600 (ingeschreven 5-3-2020)

Hekkensluiter is Koning Willem Alexander met de enige Boeing Business Jet in het register, maar dat is dan meteen wel gelijk de grootse privéjet in ons land.

De PH-GOV Boeing 737-700(BBJ) is de grootste bizjet in ons land

Oud / jong

Qua leeftijd is de PH-DEZ de oudste. Deze Cessna 501 Citation I/SP heeft 1977 als geboortejaar. Het is overigens niet de langst ingeschreven bizjet, die eer valt ten deel aan de PH-LAB Cessna 550 Citation II die sinds 12 maart 1993 ingeschreven staat. Dit is evenwel niet echt een privéjet, maar meer een vliegend laboratorium van het NLR – Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en de TU-Delft.

De PH-DEZ Cessna 501 Citation I/SP is in 1977 gebouwd en de oudste in de Nederlandse bizjet-vloot
De PH-LAB Cessna 550 Citation II staat het langste ingeschreven in het PH-register

De jongste bizjet is de PH-EBM. Deze Pilatus PC-24 heeft constructienummer 199 en is nét twee exemplaren “verser” dan de PH-DVK met constructienummer 197. Beide toestellen zijn in januari 2021 afgeleverd door de Pilatusfabriek in Stans uit Zwitserland.

PH-EBM Pilatus PC-24 (ingeschreven 25-1-2021)

Houders

Bij 76% van de privéjets wordt een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld om het toestel operationeel te houden. Die bedrijven zorgen voor de bemanning, het onderhoud en de planning van het toestel. De partijen die zich als houder over een groot deel van de Nederlandse vloot ontfermen zijn:

Houder Aantal
Air Alsie 1
Air Service Liege 6
Exxaero 8
Flying Service 5
JetNetherlands 8
KLM 1
NextGen Aviation 1
Silver Flight 1
Totaal 31

PH-CPI Embraer EMB-500 Phenom 100E (ingeschreven 10-6-2020)

Vlootoverzicht

De actuele lijst met Nederlandse privéjets (stand 6 februari 2021) ziet er als volgt uit:

RegistratieTypeC/NIngeschrevenBouwjaar
PH-AJXDassault Falcon 7X10213-1-20112011
PH-ANOCessna 560XL Citation XLS560-57455-12-20072007
PH-BBJCessna 560XL Citation XLS+560-626614-5-20192019
PH-BEJBombardier BD-700-1A11 Global 500098745-2-20202019
PH-CGVDassault Falcon 2000LXS36524-8-20202020
PH-CJICessna 560XL Citation Excel560-512812-12-20132000
PH-CJMCessna 680 Citation Sovereign680-027114-6-20172009
PH-CMWCessna 525 CitationJet CJ1+525-061315-3-20132006
PH-CPIEmbraer EMB-500 Phenom 1005000036810-6-20202020
PH-CTHDassault Falcon 2000LX19422-9-20112010
PH-DEZCessna 501 Citation I/SP501-02791-9-20051977
PH-DTFDassault Falcon 900EX20521-10-20202009
PH-DVKPilatus PC-2419729-1-20212021
PH-EBMPilatus PC-2419925-1-20212021
PH-EBRDassault Falcon 9003024-5-20191988
PH-FJKCessna 525B CitationJet CJ3525B-029117-12-20082008
PH-GOVBoeing 737-700BBJ6497026-4-20182018
PH-GWSDassault Falcon 7X2879-1-20202019
PH-HRMCessna 560XL Citation XLS+560-609719-12-20112011
PH-HWMBombardier CL-600-2B16 Challenger 60559377-3-20142013
PH-IWSDassault Falcon 7X2889-3-20202019
PH-JRCEmbraer EMB-135BJ Legacy 600145010165-3-20202007
PH-JTJCessna 680 Citation Sovereign680-03269-9-20162012
PH-JWLDassault Falcon 2000LX2764-1-20192014
PH-LABCessna 550 Citation II550-017212-3-19931993
PH-LAUDassault Falcon 900EX544-3-20142000
PH-LGDEmbraer EMB-550 Legacy 500550000115-11-20202015
PH-MYXCessna 650 Citation VII650-711716-10-20082000
PH-NDKDassault Falcon 90017518-1-20082000
PH-NNXCessna 750 Citation X750-023220-6-20192004
PH-PKFDassault Falcon 2000LXS2986-8-20152015
PH-RSACessna 560XL Citation Excel560-51107-5-20142000
PH-STBDassault Falcon 90019411-2-20162002
PH-SVZCessna 550 Citation II/SP550-037825-9-20151980
PH-TLPDassault Falcon 7X25922-7-20152015
PH-TXACessna 510 Citation Mustang510-011124-9-20082008
PH-UNCDassault Falcon 7X13523-6-20202011
PH-VBGDassault Falcon 2000EX514-11-20032003
PH-WISCessna 525C CitationJet CJ4525C-02971-8-20192019
PH-WMMCessna 525 CitationJet CJ1525-011820-2-20201995
PH-WTCDassault Falcon 2000S70726-7-20182013

Buitenlands geregistreerd

Los van de bizjets met een PH-registratie zijn er ook nog een aantal buitenlands geregistreerde toestellen in Nederlandse dienst. Deze zijn niet in het bovenstaande overzicht opgenomen.

PH-HWM Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605 is één van de twee Bombardiers in Nederland

3 gedachten over “Flinke groei aantal Nederlandse privéjets over de laatste 12 maanden

    1. Beste Gert den Herder,

      Een privé-, biz-, business- of zakenjet is een – in het algemeen – zeer luxueus vliegtuig uitgerust met straalmotoren. Het is een vliegtuig dat specifiek voor zakelijke- en privédoeleinden is bedoeld. Privéjets bestaan in alle soorten en maten, waaronder specifiek voor dit doel ontworpen vliegtuigen, maar ook bestaande passagierstoestellen die zijn omgebouwd voor privégebruik. Er zijn zelfs privéversies van de Airbus A340 en de Boeing 747. De PH-GOV hoort zeker in dat rijtje thuis.

      Met vriendelijke groet,
      Berend Jan Floor

  1. Een toepassing op alle Dassault 2000EX in de lijstjes hierboven. De PH-JWL is eigenlijk een 2000LX, de PH-WTC is eigenlijk een 2000S ( te herkennen aan alle serial nummers in de 700. de 2000S heeft de inboard slats van de Falcon 900 gekregen waardoor de approach speed lager ligt en dus op kortere banen kan landen. LSGC bijvoorbeeld in Switzerland kan met z`n 3500ft worden aangevlogen ( commercieel) met de 2000S. echter zit er minder fuel capacity in de 2000S dus is de range significant minder dan de 2000LX. Na 2014 heeft Dassault besloten om de short runway performance en de inboard slats toe te passen op de 2000LX en daarvan de 2000LXS te maken, beetje best of both worlds. wat uiteindelijk de PH-PKF (LXS)is. doordat de approach speed van de 2000LXS lager ligt kan deze uiteindelijk dan ook verder vliegen dan een 2000LX.( wat ook de PH-CTH is). eigenlijk de enige echte 2000EX is de PH-VBG 😀 hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is

Laat een reactie achter bij JoeyReactie annuleren