Focus@: N807CC Gulfstream II met tiptanks van de Chrysler Corporation

N807CC Gulfstream II / G1159TT (Schiphol, 12 maart 1991)

Registratie: N807CC
Type: Gulfstream IITT / G1159TT
Constructienummer: 212
Bouwjaar: 1977
Eigenaar: Chrysler Corporation
Locatie: Schiphol, 12 maart 1991
Bijzonderheden: De foto’s van deze Gulfstream II zijn alweer bijna 30 jaar oud. Het toestel was in die tijd van de Chrysler Corporation, de grote autofabrikant in de verenigde Staten. De onderneming heeft zelfstandig geopereerd van 1925 tot en met 1998. Toen werd het bedrijf overgenomen door Daimler-Benz en ging het op in DaimlerChrysler. Dat huwelijk hield stand tot 2007 en tot 2014 opereerde Chrysler (Group) weer zelfstandig. Tegenwoordig is het bedrijf onderdeel van de Fiat Chrysler Automobiles (FCA US LLC).
Een Gulfstream II is heden ten dage een zeldzaamheid geworden en al helemaal een versie zoals deze. Dit is namelijk een Gulfstream II met tiptanks. Deze optie was sinds 1976 en vanaf c/n 183 leverbaar. Lang niet iedere klant liet ze monteren, sterker nog, eigenlijk maar weinig. Kennelijk was er niet veel behoefte aan het grotere vliegbereik door deze tiptanks.
Naderhand zijn 43 Gulfstream II’s (zonder tiptanks) omgebouwd tot IIB’s door het monteren van een nieuwe vleugel met winglets en modernere avionics afgeleid van de Gulfstream III. Door hun leeftijd en geluidsrestricties is de Gulfstream II inmiddels een zeldzaamheid geworden. In Europa kom je ze eigenlijk niet meer tegen.

Zijsprongetje

Even een zijsprongetje. De N807CC is in september 1977 begonnen met de fabrieksregistratie N807GA en daarna omgeregistreerd in juni 1978 naar N551MD. Dat zou eerst N551TX worden, maar dat kenmerk werd niet gebruikt. De eigenaar was toen Mike Davis van Tiger Oil. “MD” in de registratie zijn de initialen van de eigenaar. De kist droeg een logo met daarop “Welcome aboard the Phyllis Special“. Dat was een verwijzing naar Phyllis McGuire. Zij was één van de drie zussen van “The McGuire Sisters” en zij was de vrouw van de eigenaar. De McGuire Sisters (Christine, Dorothy en Phyllis McGuire waren tussen 1953 en 1966 erg populair. Ter verstrooiing hieronder een bekend nummer van de McGuire Sisters.

Phillys was overigens de langst levende van de drie zussen McGuire. Zij overleed eind december 2020 op 89-jarige leeftijd in Las Vegas. Haar man Mike Davis was ook al eerder overleden.

Naar Chrysler

In februari 1985 ging Chrysler met het toestel vliegen, eerst op eigen naam, daarna via een leasemaatschappij. Per 22 januari 1999 werd het toestel doorverkocht. Naderhand (30 oktober 2009) is het deze Gulfstream de N706TJ geworden.

Botsing

Op 8 april 2010 taxiede deze kist (als N706TJ) op Boeing Field (officieel King County International Airport) – KBFI tegen een BP brandstoftruck met zijn tiptank. Daarop werden de tiptanks verwijderd en werden er winglets gemonteerd. Sinds november 2013 is het toestel voorgoed aan de kant gezet op California City Municipal Airport (Californië). Wellicht dat de kist daar nog staat of dat de slopershamer inmiddels zijn werk heeft gedaan.

Schiphol-Oost

We zagen de N807CC op 12 maart 1991 binnenkomen op Schiphol-Oost. Aan de achterzijde van de N807CC was een opvallende horizontale antenne te zien. Geen idee waar die voor diende. Als iemand het weet houden we ons aanbevolen!

N807CC Gulfstream II / G1159TT taxiet het platform op (Schiphol, 12 maart 1991)

 

Geef een reactie