Breda/Seppe, 12 februari 2021 – Het prachtige winterweer, met daarbij sneeuw bedekte landschappen, heeft al veel sportvliegers de afgelopen dagen weten te verleiden tot een vlucht met hun toestel. De meesten vertoeven tijdens de vlucht in een comfortabel afgesloten cockpit met de kachel op tien. Zo niet de vliegers vandaag met de G-AJHS!
De oudste vliegende kist van het Vliegend Museum Seppe kon vandaag de verleiding ook niet weerstaan. In een straf en kil oosten windje werd de G-AJHS behoedzaam naar buiten gereden. De deuren van de hangaar gingen daarna snel dicht om niet alle warmte te laten ontsnappen.
De G-AJHS is een De Havilland DH.82A Tiger Moth met 1939 als bouwjaar (c/n 82121). Het toestel kwam op 6 juni 1939 in dienst bij de Royal Air Force als N6866. Sinds 12 februari 1947 draagt dit toestel zijn civiele kenmerk G-AJHS. De kist is eigendom van een groep vliegers die zich verengd hebben onder de naam “Flying Wires”.
De Tiger Moth, die we vandaag omgedoopt hebben tot (een niet bestaande) “Snow Moth”, werd met de hand aangeslingerd. Nadat de motor zorgvuldig was warmgedraaid op het platform voor de hangaar werd behoedzaam uitgetaxiet naar baan 07. Een helper liep mee naar de baan en hield de vleugeltip vast. Dit voor het geval de venijnige oostenwind onbedoeld plots vat op het toestel zou krijgen.
De start verliep via de verharde baan. Meestal vertrekt de G-AJHS met een speciale ontheffing vanaf de grasstip, die aan de zuidkant van de baan ligt. Dat is beter voor het toestel omdat er geen staartwiel maar een staartslofje aan zit.
Al na enkele meters kwam de staart omhoog en bij voldoende snelheid klom het kistje rustig uit voor een lokale vlucht. Na iets minder dan twintig minuten meldde de G-AJHS zich weer op final voor baan 07. Alleen werd nu niet geland op de verharde baan, maar op de eerdergenoemde grasstrip. Deze was uiteraard egaal bedekt met sneeuw.
De G-AJHS werd netjes in de ongerepte sneeuw neergezet en het staartslofje deed bij het uitrollen nog wat sneeuw opstuiven. Een mooi gezicht!
Toen de Tiger… ehh “Snow Moth” tot stilstand was gekomen was de volgende uitdaging om weer naar de hangaar terug te komen. In de sneeuw werd met lekker wat gas erop gedraaid. Een sneeuwwolk tot gevolg waar menig helikopterpiloot bij een “white-out” jaloers op zou zijn geweest.
De passagier, die bij de Tiger Moth voorin zit, stapte uit om het keren van het toestel te begeleiden. Vervolgens werd stapvoets teruggereden naar het begin van de baan. Daar werd door de sneeuwrand heengereden en kwam men weer op de verharde taxibaan.
Hierna werd de G-AJHS voor de hangaar neergezet en zocht men snel de beschutting van de hangaar op voor het toestel. Daarmee kwam een einde aan een korte, maar ongetwijfeld mooie en unieke vlucht. Het zou zomaar een kunnen dat dit het oudste toestel is wat tot nu toe deze dagen met de sneeuw boven ons land heeft gevlogen.
4 gedachten over ““Snow Moth” op Breda/Seppe”
Wat een leuk verslag! Het voelt alsof ik er even bij was.
Ben het er helemaal mee eens…erg leuk verslag!
Dank u
Dag Yves,
Ben jij de maker van het artikel over “onze Dame”?
Als eens eerder kennis gemaakt met een van onze deelnemers? We zijn nu met z’n tienen.
Laat mij (de passagier (met blauwe handschoenen) en een van de deelnemers van de “G-AJHS De Havilland DH.82A Tiger Moth”).