Lelystad Airport, 20 februari 2021 – De Aeroclub Deauville in Frankrijk had haar SOCATA Rallye 110ST Galopin met de registratie F-GBXS in de etalage gezet. Op de vliegtuigverkoopsite Planecheck werd het toestelletje als sinds de afgelopen zomer aangeboden voor € 14.000,00 exclusief BTW. De Rallye uit oktober 1979 met constructienummer 3269 heeft 6.854 vlieguren in de boeken staan. Inmiddels is het toestel verkocht.
In het logboek zijn vandaag een paar vlieguren bijgekomen. De ferrypilote Melanie Reep heeft het toestel namelijk – inclusief een zak met verse croissants – van Aéroport de Deauville-Saint-Gatien (LFGR) overgevlogen naar Lelystad Airport. Eindbestemming werd de Pionier Hangaar.
MBO College Airport
De F-GBXS is door Air Waterland uit de Pionier Hangaar aangekocht ten behoeve van de leerlingen van het MBO College Airport in Hoofddorp. Deze ROC-opleiding heeft in een hoek van de Pionier Hangaar een praktijkruimte ingericht. Daar staan al een tweetal Cessna 150’s als sleutelkist en daar komt nu deze Franse SOCATA Rallye bij.
Laatste vlucht?
De vraag is nog even of de G-GBXS vandaag haar laatste vlucht heeft gemaakt. Dat zou namelijk kunnen. Eerst gaat Air Waterland samen met de studenten bij dit toestel een “annual inspection” uitvoeren. Deze inspectie zal leren of het toestel op een eenvoudige en kostenvriendelijke manier nog luchtwaardig gehouden kan worden of dat het toestel als statisch lesobject gebruikt gaat worden, net als de twee aanwezige Cessna 150’s.
Nieuw onderkomen
Doordat het toestelletje maar weinig pk’s onder de kap heeft verliep de vlucht vanuit Frankrijk niet erg snel. Eenmaal aangekomen op Lelystad Airport kwam de Marechaussee even polshoogte nemen toen het kistje op het Hotel-platform tot stilstand was gekomen. Alles in orde en vervolgens werd de Rallye naar binnen getrokken. Het kistje kon daarna kennismaken met zijn nieuwe onderkomen en medebewoners.
Lichte motor
De SOCATA Rallye 110ST Galopin is uitgerust met een Lycoming O-235-L2A motor van 112 pk (83 kW). In totaal zijn er 76 exemplaren van deze versie van de Rallye gebouwd. De 110ST variant werd vanaf 17 januari 1979 op het typecertificaat van de Rallye’s bijgeschreven.
In principe is de Rallye 110ST een vierzitter. Alleen lijkt dat niet erg realistisch gezien het maximale startgewicht van 770 kg en de bescheiden motorprestaties. Ook is het niet toegestaan om met dit toestel spin-oefeningen te doen met passagiers op de achterbank.
Slats
De Rallye is een sportvliegtuig uitgerust met slats. Dit zijn uitklapbare vleugelvoorranden die bij een lage snelheid automatisch uitklappen. Daardoor wordt het draagvermogen van de vleugel vergroot bij lage snelheden en kan het toestel bijna niet overtrokken raken. Mede hierdoor beschikt de Rallye over STOL eigenschappen (Short Take-Off an Landing).
Succesvol type
De Rallye is in eerste instantie een model dat werd gebouwd door Morane Saulnier. Later is dit opgegaan in de Societe de Construction d’Avions de Tourisme et d’Affaires, afgekort SOCATA. De eerste Rallye vloog al op 10 juni 1959. In totaal zijn er rond de 3.217 toestellen in Frankrijk gebouwd tot 1983. Toen ging de productielijn in Tarbes dicht ten behoeve van de fabricage van de TB-9 en TB-10 modellen.
Schaars in Nederland
In Nederland vliegt momenteel nog maar één Morane Saulnier / SOCATA Rallye, de PH-IBU SOCATA Rallye 235E. Vooral op vliegveld Hilversum hebben er aardig wat gevlogen in het verleden omdat daar toen de importeur gehuisvest was.
Des te leuker dat er vandaag weer een exemplaar op Nederlandse bodem is bijgekomen. Laten we hopen dat Air Waterland en MBO College Airport het voor elkaar krijgen om de F-GBXS luchtwaardig te houden!