Lelystad Airport, 19 februari 2021 – Een paar interessante bezoekers kwamen ten tonele op het podium van het Lelystadse luchtvaarttheater. Als eerste benoemen we de I-VICC. Dit is een Partenavia P.68 Victor surveykist. En dat vonden wij een smakelijke bezoeker!
Deze Partenavia opereert de laatste dagen vanaf Groningen Airport Eelde. Daar was het toestel eerder in de ochtend ook vertrokken. De route voerde eerst naar het oosten van het land, maar al snel kwam de kist tanken op Lelystad Airport. Op zich opmerkelijk, want dit toestel kan een flink aantal uren achtereen vliegen met volle tanks. Kennelijk was de I-VICC niet gestart met voldoende peut om de beoogde klus te klaren die boven de Flevopolder te wachten lag.
De I-VICC is van Arendair en vliegt op dit moment voor Kavel10. Arendair is een surveybedrijf met een adres in Bulgarije. In Nederland zijn toestellen van Arendair met name actief vanaf Midden-Zeeland. Deze I-VICC stamt alweer uit december 1973 en heeft constructienummer 16, best een oudje dus.
Het toestel is onlangs omgespoten in een wil/blauw kleurenschema. Hiervoor was het toestel wit met rood/oranje striping.
Pilatus PC-12
De PH-ONE is één van de momenteel elf Nederlandse Pilatus PC-12 toestellen. Deze kist staat sinds 7 juli 2020 ingeschreven op naam van De Hondert Margen. De eigenaar is Marinus Boers. Hij is groot luchtvaartenthousiast en bezit momenteel ook de Diamond DA 62 PH-MBO. Dat toestel staat overigens te koop en zal vermoedelijk ons land gaan verlaten. Je kunt maar één vliegtuig tegelijk vliegen immers…
Naast vleugelvliegtuigen heeft Marinus Boers ook een helikopter. Hij vliegt regelmatig met de Amerikaans geregistreerde N353CE Aerospatiale AS 350 B3 Ecureuil. Dit toestel heeft een mooi geel/zwart kleurenschema.
Kenmerkend van alle toestellen van Boers is het feit dat de registratie op zijn vliegtuigen met “holle letters” is aangebracht. Alleen de omtrek van de letters staan op het toestel. Een stijl die overigens door ILT goedgekeurd is. Er is geen belemmering in de luchtvaartwet waardoor dit niet zou mogen. Zolang de letters maar geen verwarring stichten en voldoende groot zijn (minimaal 30 cm hoog).
De PH-ONE is gehuisvest op Breda/Seppe. Dit toestel is – zoals te lezen is op het typeplaatje – gebouwd in maart 2014. Opmerkelijk genoeg meldt het Nederlandse luchtvaartuigenregister van ILT als bouwjaar 2013.
De testregistratie van deze PC-12 was HB-FVX. In mei 2014 werd dit toestel door Pilatus als demonstrator gebruikt tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) op de luchthaven van Genève. Toen was het toestel voorzien van een rood/grijze striping.
In november 2014 werd de kist in een smetteloos wit doktersuniform afgeleverd aan zijn eerste en vorige eigenaar Michels Kliniken in Duitsland als D-FKJM. Nu het toestel in Nederland vliegt is er een sierlijke goud/donkerrode striping op de romp aangebracht.
De aankomst van de PH-ONE liet even op zich wachten. Voordat er naar Lelystad Airport werd gevlogen vertrok het toestel vanaf Breda/Seppe eerst naar Münster-Osnabrück voor een paar touch and go’s gevolgd door een full stop aldaar. Het vertrek vanuit Duitsland liep vertraging op als gevolg van de verkeersleiding in het Duitse luchtruim. Maar uiteindelijk landde de PH-ONE dan toch in de Flevopolder. Doel was het ophalen van de PH-MBO Diamond DA 62 die in onderhoud was geweest bij de Diamond vertegenwoordiger Wings over Holland.
Veelzijdig
Na aankomst werd de Pilatus PC-12 geparkeerd op het Hotel-platform bij Wings over Holland. Daar werd de veelzijdigheid van het toestel getoond door de vrachtdeur even te openen. Hierdoor kunnen gemakkelijk enkele stoelen verwijder worden en kan er een pallet aan vracht in het toestel meegenomen worden. Een “unique selling point” van de Pilatus zoals de marketeers dit noemen.
Change of plans
De PH-MBO werd echter (nog) niet meegenomen. Er bleek namelijk een (niet essentieel) defect aan de Pilatus te zijn ontstaan op de vlucht van vandaag. En dat wilde de eigenaar eerst opgelost hebben. Daarom werd contact gezocht met de Nederlandse Pilatus vertegenwoordiging op Budel. Zij wilden het toestel graag op Budel ontvangen voor reparatie.
Een complex en tijdgebonden plan werd gesmeed. De PC-12 zou naar Budel vliegen. Het eerder ingediende vluchtplan naar Breda/Seppe zou in de lucht gewijzigd worden naar Budel. Op Budel zou direct een vlieger van de dealer instappen en per omgaande mee terugvliegen naar Lelystad airport. De eigenaar zou dan met zijn PH-MBO naar Seppe kunnen vertrekken en de dealer zou de PH-ONE vervolgens weer naar Budel retourneren voor de reparatie.
Helaas is Lelystad Airport momenteel al om 17:00u lokale tijd gesloten vanwege de coronacrisis. De daglichtperiode in ons land loopt momenteel al tot na 17:00u. Er was daardoor uiteindelijk geen tijd meer om de route Budel-Lelystad-Budel te vliegen. Er werd wel naar Budel gevlogen, maar daarna heeft de PH-ONE zijn eigenaar naar Seppe gebracht en is vanaf daar na 17:00u, maar voor einde daglichtperiode, naar Budel teruggevlogen. En de PH-MBO… die kon weer even terug in de hangaar bij Wings over Holland.
Iceberg ahead
De PH-SVU arriveerde vanaf Rotterdam – The Hague Airport. Deze grijze Robin werd geparkeerd bij Wings over Holland. Daar lag op het platform nog een restant van de afgelopen sneeuwperiode. De PH-SVU deed een vergeefse poging om zich daarachter te verbergen. 😉 .
Driehoek
Vanaf Groning Airport Eelde arriveerde de PH-TGL. De Piper PA-28-181 Archer III van de Noord Nederlandse Aeroclub (NNAC) bleef maar korte tijd. Het toestel was met een driehoeksvlucht bezig en vloog hierna door naar Teuge om daarna terug te keren zijn de thuisbasis.
Grande entrée
Van de lokale toestellen maakte de PH-PLP de mooiste entrée bij terugkomst van een lokale vlucht. De vlieger vroeg of een low approach mogelijk was. Dat was het geval. Daarna werd een break naar rechts verlangd om het circuit te volgen. De rechterbocht werd vandaag gemaakt door het toestel over links te laten rollen en na driekwart van de rol rechts de bocht om te gaan.
Een leuk gezicht en dat vond men op de toren ook! De verkeersleider meldde: “Bedankt! Dat zien we helaas veel te weinig!”. Dat lijkt me een mooie uitnodiging voor overige aerobatic toestellen om iets meer te maken van hun nadering dan een doorsnee “Mike- X-ray arrival”. Uiteraard mits afgestemd met de verkeersleiding.
Overige locals
Tot slot nog een galerij met overige lokaal gebaseerde vliegtuigen die vandaag actief waren.