OE-ACS SSH T.131PA Jungmann nieuwkomer bij Vliegend Museum Seppe

OE-ACS SSH T.131PA Jungmann

Breda/Seppe, 21 februari 2021 –  Voorheen stond de Oostenrijks geregistreerde OE-ACS gestationeerd op Aachen-Merzbrück (EDKA). Sinds november 2020 verkiest de eigenaar om het toestel onder te brengen in de hangaar van het Vliegend Museum Seppe.

Voorheen stond de OE-ACS SSH T.131PA Jungmann in een hangaar op Aachen-Merzbrück (5 juni 2013)
De OE-ACS SSH T.131PA Jungmann staat nu bij het Vliegend Museum Seppe (12 februari 2021)

De OE-ACS lijkt wel oud, maar is een in 2003 gebouwd toestel. Dit exemplaar is één van de ongeveer dertig nieuwgebouwde Bücker Bü.131 Jungmann dubbeldekkers door het Poolse bedrijf Serwis Samolotów Historycznych J&J Karasiewicz (vrij vertaald “Historische Vliegtuigbouwer J&J Karasiewicz”).

OE-ACS SSH T.131PA Jungmann

Eerste vier

Onder leiding van Janusz Karasiewicz werden tussen 1989 en 1995 vier Jungmanns gebouwd naar de specificaties van de Tsjechische licentieversie van deze Bücker, de Tatra T.131. Deze exemplaren werden uitgerust met een Walter Minor 4-III motor van 105 pk / 78 kW. Als aanduiding werden de toestellen T.131P Jungmann genoemd, met de P van Polen.

OE-ACS SSH T.131PA Jungmann

Serieproductie

Daarna werd het bedrijf Serwis Samolotów Historycznych (SSH) opgericht om serieproductie te starten. De seriemodellen kregen een LOM M-332 AK motor. Dit is een doorontwikkeling van de Walter Minor motor, betrouwbaarder en met meer vermogen (138 pk / 103 kW). De toestellen – die op bestelling werden gebouwd – werden aangeduid als SSH T.131PA Jungmann.

De LOM motor past goed in het oorspronkelijke motorcompartiment. Zo hoeft er niets optisch aan de neus van het toestel gewijzigd te worden. Iets wat bijvoorbeeld bij de toepassing van een modernere Lycoming motor op een Bücker Jungmann wel noodzakelijk is.

OE-ACS SSH T.131PA Jungmann

De SSH T.131 kan desgewenst wel met een Lycoming motor (en aangepaste neus) worden uitgerust. Dan is het een T.131PB. Als derde optie kan de Tigre GIVB (uit de Spaanse licentiebouw CASA 1.131E Jungmann) gebruikt worden, die versie heet dan een T.131PC.

Zelfbouwpakket

Nadat Janusz Karasiewicz op 26 augustus 2006 bij een vliegtuigongeval omkwam stopte de productie. Tegenwoordig kan dit model nog als zelf te bouwen pakket worden besteld worden bij het Poolse bedrijf Air Res Aviation. Deze firma heeft de productierechten van de weduwe van Karasiewicz in 2009 overgenomen. Zij kunnen desgewenst ook het toestel op bestelling bouwen. Voor een bouwpakket ben je ongeveer € 100.000,-. Voor een kant en klaar toestel moet je rekening houden met een factuur van ongeveer € 140.000,-.

Armee Suisse

De OE-ACS is getooid met een kleurenschema dat een verleden bij de Zwitserse luchtmacht doet vermoeden. Dat is niet juist. Dat kan ook niet vanwege het recente bouwjaar van het toestel (2003). Toen vlogen er al geen Jungmans meer bij de Armee Suisse. De OE-ACS heeft als constructienummer 120.

OE-ACS SSH T.131PA Jungmann

Gedraaid

Vandaag vertrok de OE-ACS voor een vlucht naar Texel. Toen het toestel weer terugkwam moest het wel even tot de piloot doordringen dat de landingsrichting gewijzigd was. Hij was gestart op baan 25 maar nu de wind gedraaid was werd baan 07 gebruikt. Gelukkig lette men op de toren goed op en werd het kistje de goede kant op gedirigeerd toen het naar downwind 25 wilde draaien.

OE-ACS SSH T.131PA Jungmann bij de Oltimerflugtage op Kestenholz (23 augsutus 2009)

We zijn de OE-ACS in het verleden al vaker tegengekomen. Onder andere op Aachen-Merzbrück, Kestenholz (in Zwitserland), maar ook diverse keren bij de altijd gezellige Oldtimer Fly & Drive In op het Belgische Schaffen-Diest.

De bemanning van de OE-ACS wordt welkom geheten op Schaffen-Diest door organisator Guy Valvekens (Schaffen-Diest, 11 augustus 2018)
OE-ACS SSH T.131PA Jungmann (Schaffen-Diest, 11 augustus 2018)

Geef een reactie