CommutersOld TimersSportvliegtuigenTwinsWarbirds

Mooi vliegweer op Breda/Seppe met op het eind een kers op de taart

D-FAIR Antonov An-2S

Breda/Seppe, 21 februari 2021 – Het mooie voorjaarsweer bracht ons vandaag langs de baan van Breda/Seppe. De verwachting was dat er redelijk gevlogen zou worden. Tot aan het begin van de middag was da took zo, daarna “kakte” het een beetje in. Maar de omstandigheden waren goed voor een set leuke foto’s.

De D-FAIR Antonov An-2S komt met veel rook tot leven

De Antonov AN-2 D-FAIR van CNE kwam uit zijn winterslaap. Het toestel werd met de nodige rook opgestart maar de motor draaide naar een paar minuten weer als een zonnetje. De grote dubbeldekker taxiede uit voor een vluchtje naar Midden-Zeeland.

D-FAIR Antonov An-2S

De D-FAIR stamt uit 1957 en heeft als 450 bij de luchtmacht van het toenmalige Oost-Duitsland gevlogen. Het constructienummer van het toestel is 1 72(473)05. Op 13 juni 1961 raakte dit toestel beschadigd toen het na de landing op Garz tegen een andere Oost-Duitse Antonov An-2 (451) op botste.

D-FAIR Antonov An-2S

In september 1990 zou het toestel, na het samengaan van Oost- en West-Duitsland, een kenmerk van de Luftwaffe krijgen. De registratie 54+02 was voorbestemd, maar deze is uiteindelijk niet gebruikt. Sinds 9 september 1992 is deze kist als D-FAIR geregistreerd en sinds september 2016 is het toestel van CNE Air op Seppe.

Bij het Vliegend Museum Seppe waren de PH-NET en de OE-ACS naar buiten geduwd. De Auster maakte eerst een paar touch and go’s om vervolgens ook naar Midden-Zeeland af te reizen. De OE-ACS ging op pad naar Texel. Over de OE-ACS hebben we eerder al uitgebreid verslag gedaan. De SAAB 91D Safir PH-RLB kwam terug van een bezoek aan Hoogeveen.

Bezoekers

Als bezoekers kunnen we de PH-PLC noemen. Deze Pelican arriveerde vanuit Hoogeveen en ging daar ook weer naar toe terug.

PH-PLC Ultravia Pelican PL
PH-PLC Ultravia Pelican PL

Lelystad Airport was vertegenwoordigd door de G-VAAC. De Piper PA-28-181 Archer III bleef korte tijd om daarna ook weer te vertrekken. Niet naar Lelystad, maar naar Teuge.

G-VAAC Piper PA-28-181 Archer III

De PH-ZLV hoort thuis op Eindhoven. Het werd een Brabants tripje voor dit kistje door naar Breda/Seppe te vliegen.

PH-ZLV Czech Sport Aircraft PS-28 Cruiser
PH-ZLV Czech Sport Aircraft PS-28 Cruiser

De N153CD hoort thuis op Teuge. Voor dit toestel was kennelijk de afstand Midden-Zeeland – Teuge een te lang stuk en dus werd er een tussenlanding gemaakt op Breda/Seppe. De Cirrus SR20 bleef maar heel kort om daarna wel in een ruk door te vliegen naar Gelderland.

N153CD Cirrus SR20

Hilversum was vertegenwoordigd door de G-BCVH. Dit is een Cessna 150 van Dwarf Powerd Gilders.

G-BCVH Reims/Cessna FRA150L Aerobat
G-BCVH Reims/Cessna FRA150L Aerobat

Vanaf Middenmeer verscheen de PH-4S21. Na het landingsgeld betaald te hebben vertrok dit toestel in de middag weer huiswaarts.

PH-4S1 TL Ultralight TL-3000 Sirius

Locals

De Aquila’s van Breda Aviation vlogen redelijk. Alleen de Tecnam P2010’s bleven in de hangar vandaag. De meeste kistjes maakte een lokale vlucht.

 

Kers op de taart

Voor het kersje op de taart moesten we even wachten deze middag. Rond 14:00u steeg in Klatovy (LKKT) in Tsjechië de OE-FDV op. Dit is één van de vijf Short SC.7 Skyvans die bij het bedrijf Pink Skyvan vliegen. De bestemming was Breda/Seppe.

OE-FDV Short SC.7 Skyvan 3M-400

Na twee uur en een kwartier vliegen op 9.500 voet en gemiddeld een knoopje of 160 werd op Breda/Seppe de landing ingezet. De kist werd aan de zuidkant van het veld geparkeerd.

OE-FDV Short SC.7 Skyvan 3M-400

De komende dagen zal dit toestel vliegen voor Defensie. Hiermee worden militaire parachutisten getraind. Iets wat doorgaans in het buitenland gebeurt, maar vanwege de coronapandemie kan dit nu niet en dus wordt dit civiele toestel een aantal dagen ingehuurd.

OE-FDV Short SC.7 Skyvan 3M-400

Ditzelfde gebeurt ook vanaf Teuge. Vijf minuten voor de OE-FDV was ook de OE-FDN in Tsjechië opgestegen richting Teuge. De OE-FDV wordt nog niet zo lang gebruikt door Pink Skyvan. Helaas is het toestel nog geheel wit. De andere toestellen van Pink Skyvan zijn veelal bont beschilderd met een grote mond vol tanden op de neus.

OE-FDV Short SC.7 Skyvan 3M-400
OE-FDV Short SC.7 Skyvan 3M-400

2 gedachten over “Mooi vliegweer op Breda/Seppe met op het eind een kers op de taart

Geef een reactie