Lelystad Airport, 26 februari 2021 – Sinds twee dagen verblijft op Lelystad Airport de PH-KBC. Dat is een TL Ultralight TL-3000 Sirius. En hoewel dit voor velen een onbekend toestel zal zijn staat de PH-KBC al sinds 27 november 2015 ingeschreven in het Nederlandse luchtvaartuigenregister. Het toestel hield zich “schuil” in Duitsland. De PH-KBC had namelijk een Duitse eigenaar. Nu heeft de PH-KBC een Nederlands baasje gekregen.
Het toestel kwam 24 februari 2021 vanaf Porta Westfalica (EDVY) naar Lelystad Airport gevlogen. De afgelopen twee dagen was de PH-KBC lekker actief en maakte het kistje een paar lokale vluchten.
Geen ultralight
De PH-KBC is niet alleen bijzonder omdat het toestel nog niet vaak gesignaleerd is, het is ook bijzonder dat dit exemplaar geen ultralight is, maar als gewoon sportvliegtuig is ingeschreven. In Nederland verblijven momenteel elf TL Ultralight TL-3000 Sirius toestellen. Allen zijn ultralights, behalve deze PH-KBC.
Het verschil zit in een hoger toegestaan startgewicht. Een ultralicht heeft een maximaal startgewicht van 450 kg of 472,5 kg als er in dat toestel nog een ballistische parachute als reddingsmiddel gemonteerd is. De PH-KBC mag echter starten met 600 kg als totaalgewicht.
Qua afmetingen en motor (Rotax 912ULS / 912 UL) zijn alle Sirius exemplaren gelijk. De PH-KBC staat ingeschreven als “Prop-driven (Piston) Homebuilt”. Dat eerse klopt, d’r zit een prop voorop! Alleen de indeling als homebuilt is opmerkelijk omdat het zover wij weten een fabriekstoestel is. Het zal evenwel de bedoeling zijn om dit exemplaar als experimental aan te duiden in Nederland. Er is geen EASA-typegoedkeuring voor dit model, de ultralights vallen bij de EASA onder een juridische basis genaamd Annex I. Dat geldt ook voor de PH-KBC.
Nederlandse TL-3000 Sirius
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | MTOM | Motor | Ingeschreven |
PH-4F8 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 10 SI 15 | 2010 | 450 | 912 UL DCDI | 26-5-2010 |
PH-4F9 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 10 SI 16 | 2010 | 472,5 | 912 ULS | 1-6-2010 |
PH-4G7 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 10 SI 17 | 2010 | 472,5 | 912 ULS | 8-7-2010 |
PH-4H1 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 10 SI 18 | 2010 | 472,5 | 912 UL DCDI | 8-7-2010 |
PH-4P6 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 16 SI 147 | 2016 | 472,5 | 912 ULS | 4-11-2016 |
PH-4Q2 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 14 SI 97 | 2014 | 472,5 | 912 ULS | 24-2-2017 |
PH-4S1 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 18 SI 170 | 2018 | 472,5 | 912 ULS | 19-9-2018 |
PH-4S2 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 18 SI 172 | 2018 | 472,5 | 912 ULS | 22-10-2018 |
PH-4T7 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 19 SI 185 | 2019 | 472,5 | 912 ULS | 30-10-2019 |
PH-4U2 | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 16 SI 125 | 2017 | 472,5 | 912 ULS | 2-4-2020 |
PH-KBC | TL Ultralight TL-3000 Sirius | 15 SI 118 | 2015 | 600 | 912 ULS | 27-11-2015 |
De meeste van de Nederlandse TL Ultralight TL-3000 Sirius toestellen hebben we al een keer eerder gezien:
Een gedachte over “PH-KBC TL Ultralight TL-3000 Sirius strijkt neer op Lelystad Airport”
Informatief en interessant !