Sportvliegtuigen

PH-KBC TL Ultralight TL-3000 Sirius strijkt neer op Lelystad Airport

PH-KBC TL Ultralight TL-3000 Sirius

Lelystad Airport, 26 februari 2021 – Sinds twee dagen verblijft op Lelystad Airport de PH-KBC. Dat is een TL Ultralight TL-3000 Sirius. En hoewel dit voor velen een onbekend toestel zal zijn staat de PH-KBC al sinds 27 november 2015 ingeschreven in het Nederlandse luchtvaartuigenregister. Het toestel hield zich “schuil” in Duitsland. De PH-KBC had namelijk een Duitse eigenaar. Nu heeft de PH-KBC een Nederlands baasje gekregen.

PH-KBC TL Ultralight TL-3000 Sirius

Het toestel kwam 24 februari 2021 vanaf Porta Westfalica (EDVY) naar Lelystad Airport gevlogen. De afgelopen twee dagen was de PH-KBC lekker actief en maakte het kistje een paar lokale vluchten.

Geen ultralight

De PH-KBC is niet alleen bijzonder omdat het toestel nog niet vaak gesignaleerd is, het is ook bijzonder dat dit exemplaar geen ultralight is, maar als gewoon sportvliegtuig is ingeschreven. In Nederland verblijven momenteel elf TL Ultralight TL-3000 Sirius toestellen. Allen zijn ultralights, behalve deze PH-KBC.
Het verschil zit in een hoger toegestaan startgewicht. Een ultralicht heeft een maximaal startgewicht van 450 kg of 472,5 kg als er in dat toestel nog een ballistische parachute als reddingsmiddel gemonteerd is. De PH-KBC mag echter starten met 600 kg als totaalgewicht.

PH-KBC TL Ultralight TL-3000 Sirius

Qua afmetingen en motor (Rotax 912ULS / 912 UL) zijn alle Sirius exemplaren gelijk. De PH-KBC staat ingeschreven als “Prop-driven (Piston) Homebuilt”. Dat eerse klopt, d’r zit een prop voorop! Alleen de indeling als homebuilt is opmerkelijk omdat het zover wij weten een fabriekstoestel is. Het zal evenwel de bedoeling zijn om dit exemplaar als experimental aan te duiden in Nederland. Er is geen EASA-typegoedkeuring voor dit model, de ultralights vallen bij de EASA onder een juridische basis genaamd Annex I. Dat geldt ook voor de PH-KBC.

Nederlandse TL-3000 Sirius

Registratie Type C/N Bouwjaar MTOM Motor Ingeschreven
PH-4F8 TL Ultralight TL-3000 Sirius 10 SI 15 2010 450 912 UL DCDI 26-5-2010
PH-4F9 TL Ultralight TL-3000 Sirius 10 SI 16 2010 472,5 912 ULS 1-6-2010
PH-4G7 TL Ultralight TL-3000 Sirius 10 SI 17 2010 472,5 912 ULS 8-7-2010
PH-4H1 TL Ultralight TL-3000 Sirius 10 SI 18 2010 472,5 912 UL DCDI 8-7-2010
PH-4P6 TL Ultralight TL-3000 Sirius 16 SI 147 2016 472,5 912 ULS 4-11-2016
PH-4Q2 TL Ultralight TL-3000 Sirius 14 SI 97 2014 472,5 912 ULS 24-2-2017
PH-4S1 TL Ultralight TL-3000 Sirius 18 SI 170 2018 472,5 912 ULS 19-9-2018
PH-4S2 TL Ultralight TL-3000 Sirius 18 SI 172 2018 472,5 912 ULS 22-10-2018
PH-4T7 TL Ultralight TL-3000 Sirius 19 SI 185 2019 472,5 912 ULS 30-10-2019
PH-4U2 TL Ultralight TL-3000 Sirius 16 SI 125 2017 472,5 912 ULS 2-4-2020
PH-KBC TL Ultralight TL-3000 Sirius 15 SI 118 2015 600 912 ULS 27-11-2015

 

De meeste van de Nederlandse TL Ultralight TL-3000 Sirius toestellen hebben we al een keer eerder gezien:

Een gedachte over “PH-KBC TL Ultralight TL-3000 Sirius strijkt neer op Lelystad Airport

Geef een reactie