Airbus A318, de te heet gewassen Airbus

F-GUGO Airbus A318-111 van Air France on de landing op Schiphol

Schiphol, 28 februari 2021 – Toen we op Schiphol de F-GUGO Airbus A318-111 (c/n 2951) van Air France in de landing zagen vroegen we ons af hoeveel er eigenlijk van deze kleinduimpjes uit de Airbus 318/319/320/321-serie gebouwd zijn. Het blijken er tachtig te zijn, geproduceerd tussen 2002 en 2013. Air France is daarbij de maatschappij met de meeste toestellen van dit type in de vloot, namelijk achttien.
De Airbus A318 is voortgekomen uit de populaire Airbus A320, die als sinds februari 1987 vliegt. In 1993 vloog de verlengde versie, de Airbus A321, voor het eerst. Een kortere versie werd in 1995 ontwikkeld en werd de Airbus A319 genoemd. En het kon nog korter, in 2003 bracht Airbus Industries de Airbus A318 op de markt. Dit is de kleinste telg van de familie waarvan het wel haast lijkt of hij in te heet water is gewassen. Om een idee te krijgen vergelijken we even de lengtes in deze familie:

  • A318: 31,44 m
  • A319: 33,84 m
  • A320: 37,57 m
  • A321: 44,51 m

Air France heeft alle vier de types in haar vloot. Hieronder ter vergelijk achtereenvolgens een A318, A319, A320 en A321.

F-GUGN Airbus A318-111 Air France (Schiphol, 27 april 2015)
F-GRXD Airbus A319-111 – Air France (Düsseldorf, 14 maart 2009)
F-GKXL Airbus A320-214 – Air France (Schiphol, 14 mei 2020)
F-GTAD Airbus A321-212 – Air France (Schiphol, 26 september 2020)

Het voordeel van deze reeks Airbusmodellen is dat de cockpitindeling gelijk is. Piloten kunnen hierdoor zonder verdere typeratings afwisselend op verschillende versies vliegen.
Er bestaan vier varianten van de Airbus A318, afhankelijk van de gebruikte motoren. De klanten konden kiezen tussen een motor van CFM International (een samenwerking van Saffraan Aircraft Engines uit Frankrijk en GE Aviation uit de Verenigde Staten) of een Pratt & Whitney motor. De exemplaren met CFM-motoren worden aangeduid als A318-111 en A318-112. De Pratt & Whitney-versies zijn de A318-121 en A318-122.

F-GUGO Airbus A318-111 – Air France

Tegenwoordig wordt het aantal operationele A318’s sterk minder. De helft vliegt al niet meer. Voor luchtvaartmaatschappijen is het operationeel houden van met name de motoren een dure grap die de waarde van het toestel overstijgt. Daardoor zijn al een aantal A318’s gesloopt.
In Europa vliegt naast Air France ook de Roemeense maatschappij TAROM met de A318. Daarnaast zijn er nog een aantal Airbus A318ACJ’s (Airbus Corporate Jet) in Europa actie. Dat zijn als luxe privéjet ingerichte exemplaren van deze “puppy-Airbus”.

Geef een reactie