Lelystad Airport, 2 maart 2021 – Een “heli-special” deze keer. Een paar leuke helikopter-movements vandaag op Lelystad Airport. En dat leverde een aantal aardige foto’s op.
PH-DOC
Als eerste de PH-DOC Airbus Helicopters H135. Deze Lifeliner van ANWB MAA stond gereed voor de hangaar en vertrok voor een trainingssessie in de Final Approach and Take-Off Area (FATO), het helikopter-oefencircuit. Na verloop van tijd vertrok het toestel richting Groningen Airport Eelde. Later in de middag keerde het toestel weer retour naar Lelystad Airport.
F-GVPH
De tweede heli die we noemen is de F-GVPH. Deze Robinson R44 Raven II maakte maar een klein hopje. Sinds enige tijd staat dit toestel in de hangaar bij Rotor & Wings gestald. De F-GVPH is in de tweede helft van 2020 bij AMN op Teuge in onderdelen aangekomen en daar weer luchtwaardig gemaakt.
De F-GVPH heeft constructienummer 11736 en heeft een Poolse geschiedenis. Hiervoor was het namelijk de SP-GOG en daarvoor weer de SP-GSG.
De helikopter staat sinds 16 december 2016 in Frankrijk ingeschreven en stond volgens het Franse luchtvaartregister gestationeerd op Pincipe. Dat is één van de eilanden behorende bij de Democratische Republiek Sao Tomé en Principe voor de westkust van Afrika. Op 16 april 2018 kwam de Robinson op naam te staan van Wilmax International NV uit Arnhem. Deze onderneming, die te boek staat als bedrijf voor verhuur en lease van vliegtuigen, heeft in het verleden wel vaker vliegtuigen om haar naam gehad zoals de Pilatus PC-6 PH-JFD en de IAI 1125 Astra SPX N514MM.
Vanaf het H-platform bij de hangaar van Rotor & Wings vloog de F-GVPH naar G1. Dat is het platform voor HeliCentre. Naderhand is de Robinson daar naar binnen geduwd.
PH-RIS / PH-YIS
Bij HeliCentre stond ook de PH-YIS buiten. Het toestel was hier voor onderhoud. HeliCentre is de Continuing Airworthiness Management Organisation (CAMO) voor deze Airbus Helicopters H135. Daarom is de PH-YIS regelmatig op Lelystad Airport te zien.
Een CAMO regelt dat het noodzakelijke onderhoudswerk op het juiste moment aan een luchtvaartuig wordt uitgevoerd. Het is niet direct zo dat de CAMO ook het onderhoud zelf uitvoert, maar het kan eventueel wel als het bedrijf daarvoor gekwalificeerd is.
De CAMO erkenning wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uitgegeven. Luchtvaartmaatschappijen moeten hun eigen CAMO hebben. Voor andere luchtvaartuigen die commercieel worden ingezet en voor complex motor aangedreven luchtvaartuigen (zoals de PH-YIS) kan een beroep op andere bedrijven gedaan worden, zoals in dit geval op HeliCentre.
De eigenaar/houder van de PH-YIS is KNSF Flight Services B.V. en liet het toestel vandaag ophalen. Dat gebeurde in stijl. De tweede helikopter van deze onderneming kwam de piloot voor de PH-YIS brengen. De PH-RIS arriveerde via een straight in approach en vloog direct naar HeliCentre.
Met draaiende motor stapte de vlieger uit de PH-RIS. De Eurocopter EC 130 vertrok daarna gelijk weer en stond welgeteld maar 2,5 minuten aan de grond. Daarna vertrok het toestel weer richting de thuisbasis in Breukelen. Dit zorgde er wel voor dat heel even de PH-RIS en PH-YIS op één foto vastgelegd konden worden.
De PH-RIS is de enige Eurocopter EC 130 in ons land. Dit toestel is in 2007 gebouwd en is fabrieksnieuw sinds 29 maart 2007 in ons land ingeschreven.
Na dertien jaar werd het tijd voor een tweede helikopter. Zodoende is sinds 26 februari 2020 de PH-YIS aan de vloot toegevoegd. Ook dit was een vers exemplaar, nieuw uit de fabriek die tegenwoordig niet meer Eurocopter maar Airbus Helicopters heet.
De uitgestapte piloot maakte direct de PH-YIS klaar om te vertrekken. Een paar minuten na de PH-RIS vertrok ook de PH-YIS. Die helikopter vloog naar Vliegveld Hilversum om daar te tanken.