Twins

G-TACN Diamond DA 62 als voorprogramma op Lelystad Airport

G-TACN Diamond DA 62

Lelystad Airport, 7 maart 2021 – Het voorprogramma voordat de T7-MSP arriveerde werd deze middag in het altijd boeiende theater genaamd ‘Lelystad Airport’ verzorgd door de G-TACN Diamond DA 62. Grijs weer trekt kennelijk grijze vliegtuigen aan, want de G-TACN is in dof grijs uitgevoerd met fleurige oranje accenten. Dat dan weer wel!

FCSL

Het toestel is van Flight Calibration Services Ltd. (FCSL). Met dit toestel worden kalibratievluchten uitgevoerd. Die zijn ervoor om periodiek te toetsen of de navigatiehulpmiddelen rond luchthavens nog naar behoren functioneren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Instrument Landingssysteem (ILS) of radio navigatiebakens.

De sticker van FCSL in de staart begint een beetje af te bladderen

De G-TACN is in 2018 gebouwd en heeft als constructienummer 62.044. Het toestel staat sinds 5 oktober 2018 op naam van FCSL. De testregistratie van deze – in Oostenrijk gebouwde – DA 62 was OE-FHM.

Het typeplaatje van de G-TACN Diamond DA 62

Vlootoverzicht

FCSL beschikt momenteel over zeven Brits geregistreerde vliegtuigen. Vijf daarvan zijn Diamond DA 62’s (G-DVOR, G-GBAS, G-GNSS, G-TACN en G-VNAV). Daarnaast vliegt FCSL nog met twee Piper PA-31-350 Navajo’s (G-FCSL (ex PH-PTC) en G-VIPW).

G-TACN Diamond DA 62 bij de pomp

Het bedrijf FCSL is gevestigd in Shoreham bij Brighton. De G-TACN arriveerde dan ook op Lelystad Airport op een vlucht vanaf Brighton City Airport (EGKA). Er werd direct getankt en vervolgens werd het toestel op sleeptouw genomen naar een parkeerplek.

De bemanning trekt de G-TACN Diamond DA 62 naar een geschikte parkeerplek

Tea-time

Nadat de Douane en de Marechaussee hun werk hadden gedaan was het tea-time voor de Britten. Toen de thee (met melk?) op was vertrok de driekoppige bemanning voor de tweede vlucht van vandaag. Die zou leiden naar Midtjyllands Lufthavn (EKKA), bovenin Denemarken. Voorheen heette dit veld Karup Lufthavn.

G-TACN Diamond DA 62

TACAN en VOR

Grappig detail is nog de registratie en het vluchtnummer van dit toestel. Deze zijn een verwijzing naar systemen die met dit toestel gekalibreerd worden. G-TACN is een afgeleide van TACAN. Dat is een afkorting voor TACtical Air Navigation, de militaire aanduiding van een radionavigatiebaken. Het vluchtnummer van de kist was VOR9. En VOR duidt weer een ander soort navigatiebaken aan, dat is de afkorting voor een VHF Omni-directional Range station.

G-TACN Diamond DA 62
G-TACN Diamond DA 62

Geef een reactie