PH-ZBZ Beech C90A King Air van Zeusch Aviation kan flink aan de bak

PH-ZBZ Beech C90A King Air

Lelystad Airport, 7 maart 2021 – De Beech C90A King Air PH-ZBZ van Zeusch Aviation heeft het druk deze dagen. Vrijdag 5 maart 2021 vertrok de turboprop met twee bemanningsleden naar Scandinavië. Er werd gevlogen naar Mora-Siljan (ESKM) om precies te zijn. Dat is in het midden van Zweden. De reden dat de kist daarnaartoe vertrokken is heeft met de Vasaloppet te maken. Daar was het toestel besteld om als verbindingsvliegtuig te dienen voor live-verslaggeving.

PH-ZBZ Beech C90A King Air klaar voor vertrek naar Zweden
Vasaloppet
De Vasaloppet is een beroemde langlaufwedstrijd. Deze eeuwenoude en prestigieuze wedstrijd wordt jaarlijks op de eerste zondag van maart in Dalarna in Midden-Zweden gehouden. De tocht is ongeveer 90 kilometer lang en voert van Sälen naar Mora. Het is de langste wedstrijd in zijn soort.

De tocht wordt gehouden in nagedachtenis van de Zweedse koning Gustaaf Vasa die, op de vlucht voor de Denen, deze tocht op ski’s maakte in de winter van 1520-1521 maakte.

De route van de Vasaloppet (90 km lang)

Duwen en vliegen

De reis naar Zweden nam 3 uur en 17 minuten in beslag. Het grootste deel van de reis werd vliegend afgelegd. De eerste meters moest de PH-ZBZ evenwel geduwd worden. Dat kwam omdat de tankwagen met JetA1 op Lelystad Airport kapot was. Deze komt normaal voor de deur bij Zeusch Aviation de King Airs tanken. Nu moest de PH-ZBZ zelf naar de vaste pomp op het D-platform taxiën voor de nodige litertjes kerosine. Voordat er gestart kon worden moest het toestel achteruit geduwd worden om voldoende ruimte te hebben om te kunnen taxiën. Aan spierkracht ontbrak het de mannen niet, met z’n tweeën werd dit toch best zware toestel in beweging gezet!

De PH-ZBZ Beech C90A King Air wordt met spierkracht teruggeduwd

Oefenen

Na aankomst in Zweden werd vrijdagmiddag nog een testvlucht gemaakt om de systemen te checken. De PH-ZBZ is uitgerust met een speciale relay-boom die beeldsignalen vanaf de grond opvangt en doorzet voor live-uitzendingen.

De uitklapbare relay-antenne als angel onder deze grote bromvlieg

Ook op de zaterdag voor de wedstrijd werden nog twee oefenvluchten gemaakt. De eigenlijke wedstrijd is op zondag 7 maart 2021.

De PH-ZBZ op 25.000ft op zondag 7 maart 2021 boven het wedstrijdparcours bij Mora in Zweden

Midden-Oosten

Het is op dit moment een drukke tijd voor Zeusch Aviation met relay-vluchten. Ook de week hiervoor was de PH-ZBZ actief. Toen in de Verenigde Arabische Emiraten in het Midden-Oosten. Hier werd gevlogen voor de verbindingen bij de wielerwedstrijd UAE Tour 2021. In de week van 21 tot 27 februari werden diverse vluchten gemaakt, soms langer dan zes uur aaneengesloten.

Track van de PH-ZBZ op 26 februari 2021 boven Dubai (met dank aan Rob Broere uit Dubai)

Gelijk weer inzetbaar

Direct na terugkomst van de klus in de Emiraten, afgelopen maandag, ging de PH-ZBZ naar Teuge voor een korte onderhoudsbeurt en om vermoedelijk het zand uit alle hoeken en gaten van de kist te laten verwijderen 😉

Een lange aanlooprun voor de PH-ZBZ Beech C90A King Air op weg naar Zweden

De PH-ZBZ was op tijd weer in topconditie om dit weekend in minder warme omstandigheden te opereren in Zweden. Als de wedstrijd afgelopen is vliegt de PH-ZBZ diezelfde middag nog terug naar Lelystad Airport. Ook een vorm van topsport, toch?!

 

Geef een reactie