PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star arriveert als vlootuitbreiding voor Vliegclub Schiphol

PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star

Lelystad Airport, 11 maart 2021 – Vandaag is in Nederland de PH-TDX aangekomen. Dit is een Diamond DA 42NG Twin Star uit 2007 met constructienummer 42.AC056. Dit toestel vloog voorheen in Canada als C-GSTS en is aangekocht door de Vliegclub Schiphol.

PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star

Upgrade

Dit toestel is door de Vliegclub Schiphol na een zoektocht naar een schikt tweedehands toestel gevonden in Calgary in Canada. Daar werd het toetel te koop aangeboden met 1.393 uren op de teller.

De PH-TDX is een DA 42NG

Deze Twins Star is als DA 42 geboren, maar heeft in 2015 een upgrade ondergaan naar het model DA 42NG. In dat jaar zijn er twee Austro E4-B (AE-300) motoren gemonteerd van het DA 42NG-model, ieder goed voor 168 pk (125 kW). Dit in plaats van de oorspronkelijke Thielert Centurion dieselmotoren die ieder 135 pk (101 kW) leverden. Deze motoren hadden op moment van verkoop ieder 316 draaiuren.

De oorspronkelijke motoren zijn vervangen door twee Austro E4-B (AE-300) motoren

Er zit een mooie digitale Garmin G1000 cockpit in het toestel met analoge back-up instrumenten. De blauw/grijze striping is nog origineel en stamt uit 2007.

De Garmin G1000 suite in de PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star

De C-GSTS werd op 27 april 2007 geregistreerd op naam van Diamond Aircraft Industries Inc. Vanaf 4 juni 2007 ging het toestel vliegen voor Lakeview Aviation Ltd. Op 24 april 2008 kwam de kist te staan op naam van Darrend McIntyre. Sinds vorig jaar stond deze kist te koop.

PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star

Het constructienummer van de PH-TDX is 42.AC056. Bij het typeplaatje is tevens de conversie naar een DA 42NG aangegeven.

Het typeplaatje van de PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star
PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star

Eerste ferryvlucht

Nadat de Vliegclub Schiphol het toestel had gekocht is rond 20 februari de C-GSTS als eerste van de westkust van Canada naar de Diamond fabriek op London in Ontario gevlogen. Een vlucht van 1.800 nm of 3.300 km. Die aflevering werd gedaan door een gespecialiseerd bedrijf.

PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star

Tweede ferryvlucht

Per 2 maart 2021 werd de C-GSTS uit het Canadese luchtvaartregister geschrapt. Inmiddels is het toestel sinds 8 maart 2021 in Nederland ingeschreven als PH-TDX met een special permit voor de afleveringsvlucht naar Nederland. Deze tweede ferryvlucht werd gevlogen door de penningmeester van de Vliegclub Schiphol, Dick Bulterman, en een Oostenrijkse fabrieksvlieger van Diamond Aircraft.

PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star rolt uit na een drie dagen lange reis
PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star

Het toestel is op een drie dagen durende ferryvlucht vanaf de Diamond fabriek in London (Ontario, Canada) naar Lelystad Airport gevlogen. Een avontuurlijke trip met de volgende route:

  • Dag 1 (9 maart): CYXU->CYMO->CYVP->CYFB
  • Dag 2 (10 maart): CYFB->BGSF->BIRK
  • Dag 3 (11 maart): BIRK->EGPC->EHLE

CYXU = London International Airport (Canada)
CYMO = Moosonee Airport (Canada)
CYVP = Kuujjuaq Airport (Canada)
CYFB = Iqaluit Airport (Canada)
BGSF = Kangerlussuaq (Groenland)
BIRK = Reykjavik (IJsland)
EGPC = Wick (Schotland)
EHLE = Lelystad Airport

Een totale afstand van 3.750 nm of 7.000 km en zo’n 23 uur vliegtijd.

PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star

Het toestel heeft de overtocht moeiteloos doorstaan. Wel waaide het flink in Europa. De laatste route van Wick naar Lelystad verliep door een lekker rugwindje erg snel. In slechts 2:45u en met een snelheid rond de 210 knopen werd naar Nederland gevlogen. Met zo’n 22 knopen wind recht op baan 23 en met uitschieters naar 35 knopen werd een keurige landing gemaakt.

De windzak stond goed strak ten tijde van de landing van de PH-TDX op Lelystad Airport
De eerste landing in Nederland!

Bij aankomst waren een aantal leden van de vliegclub aanwezig om het toestel te verwelkomen. Ook kon de bemanning zich verheugen op een bezoek van de Marechaussee en de Douane. Nadat alle plichtplegingen voldaan waren werd de PH-TDX symbolisch door de bemanning gedoopt met een fles Champagne die door Wings over Holland – de dealer van Diamond Aircraft in Nederland – aangeboden was. Vervolgens werd de Twin Star in de onderhoudshangaar bij Wings over Holland gereden.

Missie volbracht!
De PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star wordt symbolisch gedoopt met Champagne door de ferrycrew

De PH-TDX verblijft de komende dagen eerst even bij Wings over Holland voor een onderhoudsinspectie. Daarna zal de PH-TDX naar zijn nieuwe thuisbasis Schiphol-Oost vliegen.

De PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star wordt de onderhoudshangaar van Wings over Holland ingereden

Daarmee komt een gekoesterde wens van de leden van de Vliegclub Schiphol in vervulling om Multi-Engine-Piston (MEP) te kunnen gaan vliegen. Men was tot nu toe alleen gewend om Single-Engine-Piston (SEP) te vliegen met het andere vliegtuig in de vloot, de PH-TDS Diamond DA 40D Diamond Star TDI.

Aan de PH-TDS Diamond DA 40D Diamond Star TDI wordt hard gewerkt door Wings over Holland

Ook dit toestel staat momenteel bij de dealer Wings over Holland. Het toestel wordt hier opgeknapt nadat het beschadigt was geraakt bij een buitenlanding na een motorstoring op 19 september 2020. Hopelijk kan de PH-TDS eind maart 2021 zich op het platform op Schiphol-Oost voegen, naast de zojuist afgeleverde PH-TDX.

PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star

Een gedachte over “PH-TDX Diamond DA 42NG Twin Star arriveert als vlootuitbreiding voor Vliegclub Schiphol

Geef een reactie