G-AAIN Parnall Elf II van de Shuttleworth Collection

G-AAIN Parnall Elf II

Old Warden, 6 september 2015 / 4 september 2016 – De Parnall Elf is een tweepersoons dubbeldekker uit het begin van de jaren dertig. Er zijn ooit maar drie exemplaar van dit model gebouwd. Er is nog maar één exemplaar bewaard gebleven en dat toestel is gelukkig ook nog luchtwaardig.

G-AAIN Parnall Elf II

We hebben het dan over de G-AAIN. Dit toestel is in 1932 gebouwd en draagt constructienummer J.6. Het toestel staat op naam van de Richard Shuttleworth Trustee. Tot 2019 had dit vliegtuig in totaal 372 vlieguren gemaakt. Dat is natuurlijk best weinig voor een toestel dat alzo lang meegaat.

G-AAIN Parnall Elf II

De Elf is een ontwerp van de hand van Harold Bolas en werd gebouwd bij George Parnall & Co. De eerste Elf (G-AAFH) werd in van 16 tot en met 27 juli 1929 tentoongesteld tijdens de Aero Exhibition in Olympia, een tentoonstellingsruimte bij Londen.

Aankondiging van de Parnal Elf in Olympia in Londen (Flight, 11 juli 1929)

De Elf was bedoeld als les- of sportvliegtuig voor vliegclubs en privéeigenaren. De Elf moest het opnemen tegen de De Havilland Moth. Als sterke punten noemde Parnall:

  • Goed uitzicht voor piloot en passagier
  • Stevige vleugels
  • Eenvoudig onderhoud
  • Een kruissnelheid van 100 mph.
  • Smal op te vouwen tot 7’11” (2,41 m)

Dit vliegtuig heeft een brandstoftank in de romp. Vandaaruit wordt met een pomp een brandstoftank in het midden van de bovenste vleugel gevoed. Uit die tank komt de brandstof vervolgens door middel van de zwaartekracht in de motor.

Parnall Elf zonder registratie (vermoedelijk G-AAFH) uit een advertentie (Flight, 18 juli 1929)

Handigheid bij deze dubbeldekker is dat de vleugels naast de romp gevouwen kunnen worden. Zo nam het toestel minder ruimte in beslag in de hangaar.

Parnall Elf zonder registratie (vermoedelijk de G-AAFH) uit een advertentie (Aeroplane, 31 juli 1929)

Het eerste toestel, de G-AAFH was een Parnall Elf I. Dit prototype met constructienummer 1 was uitgerust met een Cirrus Hermes motor goed voor 105 pk (78 kW). De twee latere exemplaren (G-AAIN en G-AAIO) werden aangeduid als Elf II vanwege hun sterkere Cirrus Hermes II motor (125 pk / 89 kW).

De G-AAFH Parnall Elf I in een advertentie (Flight, 8 november 1929)

De G-AAIN was het tweede toestel van Allen Algernon Bathurst (Lord Apsley) uit Badminton. Zijn eerste toestel was het prototype, de G-AAFH. Dat toestel raakte onherstelbaar beschadigd bij een noodlanding. Zodoende schafte Lord Apsley in 1934 zijn tweede Elf aan.

G-AAIN Parnall Elf II

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de G-AAIN opgeslagen. Hierdoor kwam het toestel die tijd ongeschonden door. In 1951 kwam de Parnall Elf in de Shuttleworth Collection terecht. Eerst als niet-vliegend museumtoestel. In 1972 is deze dubbeldekker nog uitgeleend geweest aan het Historic Aircraft Museum in Southend. Vervolgens kwam de G-AAIN weer terug naar Old Warden en begon een lange periode van restauratie. Uiteindelijk was het toestel in 1980 weer luchtwaardig en sindsdien wordt er af en toe mee gevlogen tijdens evenementen op Old Warden.

G-AAIN Parnall Elf II

De G-AAIN is eigenlijk een tweezitter. Tegenwoordig is de voorste zitplaats afgedekt en wordt er allen gevlogen met één persoon aan boord.

Hier is goed de afgedekte voorste zitplaats te zien bij de G-AAIN Parnall Elf II

De derde Parnall Elf II G-AAIO (c/n J.5) was geen lang leven beschoren. Het toestel werd in 1933 gebouwd en crashte na twee maanden als gevolg van een storing in de brandstofpomp.

G-AAIN Parnall Elf II

Geschutskoepels

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verzette Parnall de bakens. De fabriek ging zich toeleggen op het produceren van hydraulische geschutskoepels voor geallieerde bommenwerpers. De leuze die men daarbij gebruikte was “More power to your elbow!” Deze koepels waren te vinden op onder andere de Wellington en Sunderland bommenwerpers. Door deze activiteiten was de Parnall-fabriek een strategisch doelwit voor de Duitsers. Op 27 februari 1941 werd de fabriek van Parnall Aviation in Yate gebombardeerd door Duitse bommenwerpers. Daarbij waren 52 doden in de fabriek te betreuren.

Advertentie van Parnall over geschutskoepels (Flight, 26 september 1940)

Na de Tweede Wereldoorlog hield Parnall zich bezig met interieurs voor winkels, vliegtuigen en schepen. Eigen vliegtuigontwerpen zaten er niet meer in. Na 1963 verdween de naam Parnall door overnames van het toneel.

G-AAIN Parnall Elf II

Met dank aan de Aviation Ancestry database voor het ter beschikking stellen van de advertenties.

Geef een reactie