Lelystad Airport, 14 maart 2021 – Verse bloemen voor de P4-VIP! Deze Gulfstream GV was op 2 maart 2021 aangekomen op een vlucht vanaf het Engelse Farnborough. Het toestel was in onderhoud geweest en verdween na aankomst direct in de spuithal van de vliegtuigspuiterij van Satys.
Vandaag, 14 maart 2021, kwam het toestel alweer naar buiten. Het kleurenschema van het toestel is niet aangepast. Wel zijn er grote hibiscusbloemen op de staart aangebracht. Opmerkelijk, want in het verleden zaten deze bloemen ook al op het toestel. Kennelijk waren ze verlept en verwijderd, maar nu heeft “bloemisterij” Satys voor verse bloemen gezorgd.
Deze Gulfstream met constructienummer 669 heeft in het verleden al een aantal registraties gehad; 3C-LLX, VP-CES, N1UB, N544KK, N144KK. Toen de kist als VP-CES en daarna als 3C-LLX geregistreerd stond, prijkte er ook al hibiscusbloemen in de staart van deze privéjet. De registratie “3C-“ leert dat het toestel thuis hoort als regeringstoestel in Equatoriaal-Guinea. Op 21 mei 2008 troffen we de VP-CES al eens op Genève. Op die foto’s is te zien dat het toestel ook toen al zijn hibiscusbloemen in de staart had.
EHLE-FGSL
Doordat het toestel bij aankomst op Lelystad Airport zijn bloemen kwijt was en omdat er een nieuwe Arubaanse registratie op het toestel stond, was onze eerste gedachte dat de Gulfstream verkocht zou zijn aan een nieuwe eigenaar. Dat lijkt echter niet het geval. Ook met de Arubaanse registratie P4-VIP en nu met verse hibiscusbloemen in de staart hoort de kist nog steeds thuis in Equatoriaal-Guinea. Het toestel vertrok dan ook deze zondagmorgen naar Saint Isabel Airport (FGSL) bij Malabo, de hoofdstad van Equatoriaal-Guinea. We durven de weddenschap aan dat het de eerste keer is dat er een vliegtuig vanuit de Flevopolder rechtstreeks naar deze bestemming gevlogen is!
Door de medewerkers van Satys werd de Gulfstream de hangaar uitgeduwd. Onder begeleiding van operations van de luchthaven sleepte men het toestel naar het Delta-platform. Daar moest nog even zo’n 12.000 litertjes aan JetA1 in de brandstoftanks gepompt worden. Da’s meer dan één boekje vol met spaarzegels!
Vervolgens werd op de delivery-frequentie opgeroepen om de motoren te mogen starten. Even na 11:00 uur kwamen de wielen los van het asfalt en kon de reis naar Afrika beginnen. Eerst nog even VFR, omdat IFR starten op Lelystad Airport (nog) niet kan. Daarbij geldt een hoogterestrictie van 1.500ft. Al snel kon overgeschakeld worden naar DutchMill om de reis IFR te vervolgen.
Een gedachte over ““Bloemisterij” Satys bezorgt P4-VIP verse bloemen”
Interessante geschiedenis. Mocht vandaag getuige zijn van het vertrek vanaf Lelystad aan de kop van 23. Was diensdoend Flightofficer bij vliegclub Flevo. Dank voor het delen.