“Bloemisterij” Satys bezorgt P4-VIP verse bloemen

De hibiscusbloemen in de staart van de P4-VIP Gulfstream GV

Lelystad Airport, 14 maart 2021 – Verse bloemen voor de P4-VIP! Deze Gulfstream GV was op 2 maart 2021 aangekomen op een vlucht vanaf het Engelse Farnborough. Het toestel was in onderhoud geweest en verdween na aankomst direct in de spuithal van de vliegtuigspuiterij van Satys.

De P4-VIP Gulfstream GV arriveerde bij Satys met een witte staart (Lelystad, 2 maart 2021)

Vandaag, 14 maart 2021, kwam het toestel alweer naar buiten. Het kleurenschema van het toestel is niet aangepast. Wel zijn er grote hibiscusbloemen op de staart aangebracht. Opmerkelijk, want in het verleden zaten deze bloemen ook al op het toestel. Kennelijk waren ze verlept en verwijderd, maar nu heeft “bloemisterij” Satys voor verse bloemen gezorgd.

P4-VIP Gulfstream GV

Deze Gulfstream met constructienummer 669 heeft in het verleden al een aantal registraties gehad; 3C-LLX, VP-CES, N1UB, N544KK, N144KK. Toen de kist als VP-CES en daarna als 3C-LLX geregistreerd stond, prijkte er ook al hibiscusbloemen in de staart van deze privéjet. De registratie “3C-“ leert dat het toestel thuis hoort als regeringstoestel in Equatoriaal-Guinea. Op 21 mei 2008 troffen we de VP-CES al eens op Genève. Op die foto’s is te zien dat het toestel ook toen al zijn hibiscusbloemen in de staart had.

Als VP-CES Gulfstream GV had deze kist ook al hibiscusbloemen in de staart (Genève, 21 mei 2008)
VP-CES Gulfstream GV (Genève, 21 mei 2008)

EHLE-FGSL

Doordat het toestel bij aankomst op Lelystad Airport zijn bloemen kwijt was en omdat er een nieuwe Arubaanse registratie op het toestel stond, was onze eerste gedachte dat de Gulfstream verkocht zou zijn aan een nieuwe eigenaar. Dat lijkt echter niet het geval. Ook met de Arubaanse registratie P4-VIP en nu met verse hibiscusbloemen in de staart hoort de kist nog steeds thuis in Equatoriaal-Guinea. Het toestel vertrok dan ook deze zondagmorgen naar Saint Isabel Airport (FGSL) bij Malabo, de hoofdstad van Equatoriaal-Guinea. We durven de weddenschap aan dat het de eerste keer is dat er een vliegtuig vanuit de Flevopolder rechtstreeks naar deze bestemming gevlogen is!

De P4-VIP Gulfstream GV wordt door Satys naar het platform gesleept

Door de medewerkers van Satys werd de Gulfstream de hangaar uitgeduwd. Onder begeleiding van operations van de luchthaven sleepte men het toestel naar het Delta-platform. Daar moest nog even zo’n 12.000 litertjes aan JetA1 in de brandstoftanks gepompt worden. Da’s meer dan één boekje vol met spaarzegels!

De P4-VIP Gulfstream GV is klaar voor vertrek na het tanken

Vervolgens werd op de delivery-frequentie opgeroepen om de motoren te mogen starten. Even na 11:00 uur kwamen de wielen los van het asfalt en kon de reis naar Afrika beginnen. Eerst nog even VFR, omdat IFR starten op Lelystad Airport (nog) niet kan. Daarbij geldt een hoogterestrictie van 1.500ft. Al snel kon overgeschakeld worden naar DutchMill om de reis IFR te vervolgen.

P4-VIP Gulfstream GV
P4-VIP Gulfstream GV
Equatoriaal-Guinea
Equatoriaal-Guinea is een voormalige Spaanse kolonie. Het land bestaat uit een twee eilanden (Bioko en Annobón) en een stuk vasteland ingeklemd tussen Kameroen en Gabon. Hoewel de naam van het land doet vermoeden dat de evenaar (equator) door het land loopt, klopt dit niet. Het vaste land en het eiland Bioko liggen op het noordelijk halfrond. Het eiland Annobón ligt net op het zuidelijk halfrond. De hoofdstad is Malabo op het eiland Bioko. Dat was ook de bestemming van de P4-VIP. Op termijn wordt overigens Ciudad de la Paz op het vasteland de nieuwe hoofdstad van het land.

Equatoriaal-Guinea
P4-VIP Gulfstream GV op weg naar Malabo in Equatoriaal-Guinea

Een gedachte over ““Bloemisterij” Satys bezorgt P4-VIP verse bloemen

  1. Interessante geschiedenis. Mocht vandaag getuige zijn van het vertrek vanaf Lelystad aan de kop van 23. Was diensdoend Flightofficer bij vliegclub Flevo. Dank voor het delen.

Geef een reactie