PH-DVK Pilatus PC-24, de kraai die vandaag nog niet wilde vliegen

PH-DVK Pilatus PC-24

Lelystad Airport, 16 maart 2021 – Na een verblijf van iets meer dan twee maanden was het vandaag de bedoeling dat de Pilatus PC-24 met de nieuwe registratie PH-DVK vanaf Lelystad Airport zou vertrekken. Op 14 januari 2021 was deze nagelnieuwe bizjet in een maagdelijk wit uiterlijk bij de vliegtuigspuiterij van Satys aangekomen. Op dat moment droeg het toestel, met constructienummer 197, nog de Zwitserse registratie HB-VSN.
In de dagen daarna is de Pilatus voorzien van een groen/goud kleurenschema. Hetzelfde schema dat in iets donkerder groen terug te vinden is op de HB-VLX, ook een Pilatus PC-24 (c/n 108). Een geval van beter goed gejat dan slecht verzonnen?!? Dit maatpak staat de kist in elk geval erg goed!

De HB-VLX Pilatus PC-24 heeft hetzelfde kleurenschema (Groningen Airport Eelde, 17 december 2020 – Foto: Bart Bleker)

Hetzelfde?

Nee de uitvoering van de PH-DVK is niet helemaal gelijk aan de HB-VLX. Logisch, het Zwitserse vlaggetje op de PH-DVK is hier de Nederlandse driekleur. En ook de registratie is iets sierlijker met schaduwletters uitgevoerd.

De letters op de PH-DVK hebben een mooi schaduwlijntje

Meest in het oog springende verschil is wel het groene “masker” rond de cockpitramen. Dat ziet er erg fraai uit en dat heeft de HB-VLX niet. Ook loopt de striping op de uitloop van de staart boven op de romp iets anders.

Het groene “masker” geeft de PC-24 een stoer uiterlijk!

Maar er is nog een verschil. De HB-VLX heeft het silhouet van een roofvogel in de staart staan. Dat is bij de PH-DVK een kraai geworden. En “DVK” in de registratie staat dan ook voor “De Vliegende Kraai”.

De PH-DVK Pilatus PC-24 heeft een kraai in de staart staan

De PH-DVK is van DHG Buntrop Aviation. Dat is een eind december 2020 opgerichte BV van de vastgoedondernemer en autoliefhebber David Hart, samen met zijn compagnon Bram Buntrop. De vliegoperaties met het toestel worden uitgevoerd door Silver Flight, het bedrijf dat van Schiphol-Oost actief is met een eigen Pilatus PC-12 PH-SFF.

PH-DVK Pilatus PC-24

Air Alliance

De PH-DVK is geleverd door de Duits/Oostenrijkse dealer van Pilatus, Air Alliance. Aanvankelijk zou de PC-24 voorbestemd zijn om D-CLUR te worden. Dat kenmerk is niet doorgegaan. Vervolgens is het toestel op 13 januari 2021 vanaf de fabriek in het Zwitserse Stans via Friedrichshafen naar Köln/Bonn afgeleverd om gelijk de volgende dag zich op Lelystad Airport te melden bij de spuithal van Satys.

PH-DVK Pilatus PC-24

Al op 4 februari 2021 was de PH-DVK gespoten. De dagen daarna is de kist bij Zeusch Aviation gestald, de buren van Satys. Daar is door de Air Alliance rustig gewerkt aan het terugplaatsen van de bewegende delen als rol-, richting en hoogteroeren. Die waren voor het spuitproces verwijderd. Ook het proces om te komen tot een Nederlands Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) is in die tijd met ILT doorlopen.

De PH-DVK Pilatus PC-24 was op 4 februari 2021 al klaar in de spuithal van Satys

De PH-DVK is de tweede Pilatus PC-24 in het Nederlandse luchtvaartuigenregister. Eind januari werd ook de PH-EBM ingeschreven. Dat toestel met constructienummer 199 heeft Antwerpen als thuisbasis.

De PH-EBM is de andere Nederlandse Pilatus PC-24 (Rotterdam – The Hague, 25 januari 2021)

Technisch probleem

Vandaag kwam de PH-DVK weer naar buiten. Het plan was om ermee naar Rotterdam – The Hague te vliegen, de nieuwe thuisbasis voor het toestel. Een kort hopje, maar het mocht niet zo zijn.

De PH-DVK Pilatus PC-24 wordt behoedzaam uit de hangaar van Zeusch Aviation gereden

Vanwege een technisch mankement kon het toestel niet vertrekken en moest het noodgedwongen op Lelystad Airport blijven staan. Voor nu althans. Het zal ongetwijfeld maar kort duren voordat deze Pilatus echt de vliegende kraai wordt.

PH-DVK Pilatus PC-24

Met dank aan Bart Bleker voor de foto van de HB-VLX.

2 gedachten over “PH-DVK Pilatus PC-24, de kraai die vandaag nog niet wilde vliegen

  1. Echt mooi? Tja, smaken verschillen. Het vliegtuig vind ik een plaatje, maar deze kleurstelling doet me denken aan de jaren 70. Wat mij betreft matcht het niet. Maar ja, ik ben niet bevoorrecht als piloot of passagier in te kunnen stappen. Mocht dat wel zo zijn, dan ben ik de laatste die over de kleurstelling zou miepen, dat dan weer wel 🙂

  2. Deze kleur groen metallic is de favoriete kleur van David, refererend aan zijn eerste Zündapp KS 50.
    De oorspronkelijke kleur is van de Honda CB350 4 cyl. , eveneens uit de

Geef een reactie