Vliegclub Flevo verwelkomt PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III in de vloot

PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III maakt zijn entree met een strakke low pass

Lelystad Airport, 16 maart 2021 – Na een verblijf van drie maanden en één dag op vliegveld Hoogeveen is de Piper PA-28-161 Warrior III van Vliegclub Flevo teruggekomen op het nest. Het toestel was op 15 december 2020 naar ATN Aircraft Division op Hoogeveen gevlogen om daar groot onderhoud te krijgen, om in de clubkleuren gespoten te worden en om een nieuwe identiteit te krijgen. Het toestel vloog als G-OBFS naar Hoogeveen toe, maar kwam vandaag als PH-VFE weer terug.

G-OBFS Piper PA-28-161 Warrior III is nu de PH-VFE (Lelystad, 12 juli 2018)

De G-OBFS stond sinds 13 juli 2018 op naam van Flevo Aviation B.V. Dit is een aan de Vliegclub Flevo gelieerde B.V. Vliegclub Flevo nam het toestel over van KN Singles & Twins Aviation toen zij hun activiteiten als vliegschool en verhuurbedrijf op Lelystad Airport staakten. Zij waren op hun beurt weer op 13 oktober 2015 eigenaar van het toestel geworden.

PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III

Sinds 4 december 1998 stond de G-OBFS in Groot-Brittannië ingeschreven. Het toestel kende een viertal Britse eigenaren alvorens naar Nederland te verhuizen. Vanwege de Brexit (en alle daardoor gewijzigde regels in de luchtvaart) heeft de Vliegclub Flevo besloten om het toestel te voorzien van een Nederlands kenmerk. Hetzelfde is ook gedaan met hun andere Britse Piper in de vloot, de G-BJSV. Die is eind november 2020 PH-VFD geworden.

PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III

Nog even voor de puristen onder ons, het toestel is in 1998 gebouwd door The New Piper Aircraft Inc. Het toestel heeft als constructienummer 2842039 en droeg in de Verenigde staten de tijdelijke registratie N41274. Op 22 december 2020 werd het kenmerk G-OBFS doorgehaald, op 4 februari 2021 is het toestel door ILT ingeschreven als PH-VFE.

Het typeplaatje van de PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III

De PH-VFE is een Warrior III. Ten opzichte van het vorige model, de Warrior II, zijn er verschillen met name ten opzichte van de cockpit. Daar is een moderner instrumentarium in gemonteerd. De Warriors zijn uitgerust met een Lycoming motor van 160 pk (119 kW). In de Warrior III zit een iets nieuwere editie van die krachtbron en die weet er een paar knoopjes meer aan snelheid uit te persen.

PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III

Met de PH-VFE is de lijn voortgezet met de PH-VF.. registraties voor toestellen van Vliegclub Flevo. Die begon met de aanschaf van een drietal Piper PA-161 Cadets (PH-VFA/VFB/VFC). Alleen die laatste maakt op dit moment nog deel uit van de vloot.

PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III

En met de komst van de PH-VFE is de gehele vloot nu uitgerust met de huisstijlkleuren. Een herkenbaar kleurenschema dat ontworpen is door Casper Meijer, vormgever en vlieger bij de Vliegclub Flevo. Inmiddels een mooie vloot van vijf identiek uitziende Piper PA-28’s.

PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III
Uiteraard ontbreekt het clublogo niet op de PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III

Met de PH-VFD werd de PH-VFE vandaag opgehaald. Aan het begin van de middag arriveerden beide kisten op een long final voor baan 23. Nadat de PH-VFD geland was zag de PH-VFE zijn kans schoon en maakte een fraaie low pass over de baan. Na de landing ging de PH-VFE korte tijd voor een paar formaliteiten naar Wings over Holland om daarna naar de hangaar van de vliegclub te taxiën.

PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III
PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III
De PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III rolt uit na zijn eerste landing met zijn nieuwe kenmerk en kleuren
PH-VFE Piper PA-28-161 Warrior III op weg naar de Vliegclub Flevo

Geef een reactie