Focus@: G-XCID SAAB 91D Safir

G-XCID SAAB 91D Safir (Old Warden, 2 september 2018)

Registratie: G-XCID
Type: SAAB 91D Safir
Constructienummer: 91.441
Bouwjaar: 1962
Eigenaar: John Tolmie Hunter
Locatie: Old Warden, 2 september 2018 en Stauning, 10 juni 2005
Bijzonderheden: Het hier afgebeelde toestel liep in 1962 de productielijn af van Svenska Aeroplan AB oftewel afgekort SAAB. Met constructienummer 91.441 lag een loopbaan bij de Finse luchtmacht in het verschiet. Als SF-32 ging de Safir daar aan de slag.

In april 1983 werd het toestel civiel geregistreerd in Finland als OH-SFK. Op 7 juni 1984 werd de SAAB geëxporteerd naar Zweden en werd het de SE-IOC. Daar vloog het toestel in een militair Zweeds kleurenschema, historisch niet juist.

OY-DBT SAAB 91D Safir (Stauning, 10 juni 2005)

Na vier eigenaren kwam het toestel in opnieuw een ander Scandinavisch land terecht, namelijk Denemarken. Dat was op 6 februari 2003. Daar kreeg de SAAB als tweede toestel het kenmerk OY-DBT toegekend. Tussen 1986 n 1988 had namelijk ook al de SAAB 91A Safir met constructienummer 91.130 als OY-DBT gevlogen. We dwalen wat af, maar die eerste OY-DBT was de vroegere PH-UEB. De OY-DBT was eigendom van Jans Anders Magnussen.

OY-DBT Saab 91D Safir (Stauning, 10 juni 2005)

Tijdens de fly-in op Stauning in 2005 troffen we de OY-DBT. Het Deense avontuur duurde tot 8 september 2015. Toen vertrok het toestel naar Groot-Brittannië. De registratie werd gewijzigd in G-XCID. De huidige eigenaar is John Tolmie Hunter.

G-XCID SAAB 91D Safir (Old Warden, 2 september 2018)

De gekozen Britse registratie is best geinig! In Romeinse cijfers wordt “91” geschreven als “XCI” en de “D” past er mooi achter om de versie “91D” van deze Safir uit te drukken.

Wereldreis

De huidige eigenaar heeft plannen om met dit toestel de wereld rond te vliegen. Vanuit Goodwood in Groot-Brittannië hoopt hij te vertrekken. De route zal lopen via Europa naar het Midden-Oosten, India, Maleisië, Indonesië, Australië, Taiwan, Japan, Rusland, Alaska, Canada en het vaste land van de V.S. Dan via Mexico naar Zuid Amerika een weer terug via de VS en Canada richting Groenland en IJsland om vervolgens weer naar Goodwood te vliegen. Momenteel worden er sponsoren gezocht. Een datum voor de vlucht is nog niet bekend gemaakt.

Bücker genen

De SAAB Safir is ontworpen door de Zweed Anders J. Andersson. Hij stond ook als voormalige hoofdontwerper bij Bücker aan de wieg van de Bücker Bu.181 Bestmann. De Safir heeft duidelijke zichtbare genetische overeenkomst met dat toestel. De eerste Safir koos op 20 november 1945 het luchtruim. De productie zou tot 1966 plaatsvinden.

De SAAB Safir heeft duidelijke kenmerken van de Bücker Bestmann (OY-AVZ Bücker Bu.181B Bestmann op Stauning, 11 juni 2005)

De eerste modellen 91A en 91B waren driezitters. De latere 91C en 91D’s konden vier personen aan boord vervoeren. Er zijn in totaal 323 SAAB Safirs geproduceerd, 203 in Linköping in Zweden en 120 exemplaren bij De Schelde in Dordrecht. De OY-DBT/G-XCID is een Zweeds gebouwd toestel.

Geef een reactie