Sportvliegtuigen

PH-DHD Cessna 172N Skyhawk II van Aero-Club Maritime al met drie registraties gezien

PH-DHD Cessna 172N Skyhawk II

Lelystad Airport, 19 maart 2021 – Vandaag bracht de PH-DHD een bezoekje aan Lelystad Airprort. Dit is de Cessna 172N van Aero-Club Maritime op Maritiem Vliegkamp De Kooy bij Den Helder. De fris rode vierzitter werd korte tijd bij Air Waterland geparkeerd en bezocht vervolgens ook nog de vestiging van Dynamic Aviation alvorens weer huiswaarts te keren.

De PH-DHD Cessna 172N Skyhawk II met het logo van de Aero-Club Maritime in de staart

De PH-DHD is een Cessna 172N Skyhawk II met constructienummer 17269065. Het bouwjaar van het toestel is 1977. Destijds kreeg dit vliegtuig in de Verenigde Staten de Amerikaanse registratie N734RX mee. Op 1 juli 1977 werd dit kistje de SE-GOX en kwam op naam te staan van de vliegclub in het Zweedse Karlstad.

LN-DAA

Het toestel raakte ernstig beschadigd toen op 11 februari 1978. De SE-GOX kwam in botsing met ijs tijdens de verkenning voor de landing in de buurt van Arvika. Op 28 juni 1978 werd de SE-GOX uitgeschreven en het wrak werd verkocht naar Noorwegen. Daar werd het toestel toch weer opgebouwd met een nieuwe romp en ging weer vliegen als LN-DAA.

LN-DAA Cessna 172N Skyhawk II (Lelystad, 10 april 2016)

De LN-DAA is op 10 april 2016 door Air Waterland naar Nederland gebracht. Over de verrassend interessante Noorse achtergrond hebben we al eens eerder een item geschreven.

G-IDHC

Het toestel werd daarna aangeschaft door de Aero-Club Maritime. Het toestel werd op 7 juli voor dat doel Brits geregistreerd als G-IDHC. De keuze voor die registratie is als volgt. In die tijd was de Brexit nog geen feit en was het eenvoudig om sportvliegtuigen Brits geregistreerd te krijgen. Dat deed Air Waterland dan ook zeer regelmatig met door hun verhandelde vliegtuigen. De “I” in de registratie werd gekozen omdat dat een “makkelijke” letter is. Neemt weinig ruimte in en is makkelijk om op een toestel aan te brengen. De letters “DH” staan voor Den Helder, de thuisbasis van het toestel, en de “C” omdat het na de Aquila’s PH-DHA en PH-DHB op dat moment de derde kist in de vloot van de Aero-Club was.

G-IDHC Cessna 172N Skyhawk II (Midden-Zeeland, 2 juli 2016)

Nadat het duidelijk werd dat de Brexit een feit zou worden koos de Aero-Club ervoor om het toestel te gaan voorzien van een Nederlandse registratie. De Brexit maakt het complexer om een Engels toestel binnen een EASA-aangesloten (zoals Nederland) land te exploiteren.

PH-DHD

De keuze zou logisch lijken als de G-IDHC omgeregistreerd zou worden naar PH-DHC. Dat was alleen geen optie, simpelweg om dat de PH-DHC al bestond. Dat is de registratie van de De Havilland Canada DHC-2 Mk.I Beaver van de Stichting Koninklijke Defensiemusea die gevlogen wordt door de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze-Rijen.

De registratie PH-DHC was al bezet door deze De Havilland Canad DHC-2 Mk.I Beaver (Seppe, 4 september 2010)

Vervolgens werd een lettertje in het alfabet opgeschoven en zodoende staat deze Cessna 172N Skyhawk II sinds 11 oktober 2019 als PH-DHD in het Nederlandse luchtvaartuigenregister ingeschreven. Dat is alweer de derde registratie sinds het toestel in Nederland verblijft.

PH-DHD Cessna 172N Skyhawk II
PH-DHD Cessna 172N Skyhawk II

Geef een reactie