MilitairMuseumOld TimersTwinsWarbirds

Focus@: N6365T Beech C-45H Expeditor

N6365T Beech C-45H Expeditor (Keiheuvel, 1 juni 1996)

Registratie: N6365T
Type: Beech C-45H Expeditor
Constructienummer: AF-617
Bouwjaar: (1942) en 1954
Eigenaar: Michael Schultz/Wings on Dreams (ten tijde van de foto’s)
Locatie: Münster-Osnabrück, 1990 en Keiheuvel, 1 juni 1996
Bijzonderheden: Deze Beechcraft C-45H is een toestel waar je heel wat verschillende identiteiten aan op kunt hangen. We nemen het uitgebreide paspoort van deze militaire versie van de civiele Beech 18 Twin Beech eens door. Kort samengevat;

  • twee constructienummers (1202 en AF-617)
  • drie typeaanduidingen (AT-11, T-11 en C-45H)
  • twee militaire registraties (41-27357 en 52-10687)
  • een civiel kenmerk (N6365T)

In 1942 is deze kist gebouwd als Beech AT-11 Kansan. Het toestel werd in gebruik genomen door de United States Army Air Force (USAAF, de voorloper van de hedendaagse United States Air Force). Het toestel kreeg serial 41-27357 en het constructienummer van de kist was 1202.

N6365T Beech C-45H Expeditor (Keiheuvel, 1 juni 1996)

De AT-11 werd gebruikt als opleidingstoestel voor bommenrichters en bemanning van boordkanonnen. In augustus 1945 vloog deze kist bij het B Squadron van de 2534th Army Air Force Base Unit op San Angelo Army Air Field in Texas. Vanaf 18 september 1947 kwam het toestel in de inventaris van de inmiddels opgerichte United States Air Force (USAF). Bij de USAF werd het toestel aangeduid als T-11.

Modernisering

Begin jaren vijftig besloot men binnen de USAF om de T-11’s te moderniseren. Men bracht de toestellen op technische gelijke standaard als de civiele Beech D18S met Pratt & Whitney R-985-AN-14B motoren. Alleen ontbrak de autopilot die wel in de D18S werd geleverd. In totaal hebben 432 Beech (A)T-7 en (A)T-11 toestellen deze modificatie ondergaan.
De 41-27357 was in 1954 aan de beurt. Van dan af aan ging het toestel als Beech C-45H Expeditor door het leven. En wat ook opmerkelijk was, het toestel kreeg een nieuw USAF-serial (52-10687) en zelfs een nieuw constructienummer (AF-617).

N6365T Beech C-45H Expeditor (Keiheuvel, 1 juni 1996)

In december 1960 brak het burgerbestaan voor dit toestel aan. Toen werd de C-45H ingeschreven als N6365T. In 1963 ging deze kist aan de slag bij de Civil Air Patrol in Detroit (Michigan).
Er zouden diverse eigenaren volgen en tussen 1980 en 1988 werd de Beech gerestaureerd. In 1990 kwam het toestel op naam van Michael Schultz/Wings on Dreams uit Hamburg te staan.
In 1990 zagen we de N6365T voor het eerst bij de festiviteiten bij de opening van de vernieuwde verkeerstoren op de Duitse luchthaven van Münster-Osnabrück. Toen had de kist nog een afbladderende USAF-titels en roundel.

N6365T Beech C-45H Expeditor (Münster-Osnabrück, 1990)

Op 1 juni 1996 troffen we deze prachtige twin in met het logo van Wing on Dreams aan tijdens de fly-in op het vliegveld van Keiheuvel in België.

N6365T Beech C-45H Expeditor (Keiheuvel, 1 juni 1996)

Inmiddels is het toestel weer terug in de Verenigde Staten en zijn we alweer diverse eigenaren verder en staat het momenteel op naam van Hans O. Lauridsen uit Cave Creek in Arizona. Hans Lauridsen is oprichter van het Lauridsen Aviation Museum op Buckeye Municipal Airport in Arizona. Dat maakt dat deze Beech C-45H hopelijk voor het nageslacht bewaard zal blijven. De Beech heeft momenteel een niet authentiek US Navy-kleurenschema met oranje vlakken.

 

Geef een reactie