Miramap Aerial Surveys neemt tweede vliegtuig in gebruik

PH-MAV Vulcanair P.68C

Teuge, 31 maart 2021 – Het bedrijf Miramap Aerial Surveys uit Houten heeft een tweede toestel in gebruik genomen. Het betreft de PH-MAV Vulcanair P.68C. Sinds juli 2019 beschikt Miramap al over de PH-MAS. Dat is een Partenavia P.68C-TC, een vergelijkbaar vliegtuig als de PH-MAV. Beide toestellen staan op naam van het zusterbedrijf Miramap Aviation.

PH-MAV Vulcanair P.68C

Booming business

Al eerder in het survey-seizoen van 2021 zagen we de PH-MAS zijn baantje boven ons land trekken. Het vroege voorjaar is bij uitstek geschikt voor de foto-missies omdat dan de blaadjes nog niet aan de bomen zitten waardoor goed zicht op de grond is. Bij mooie dagen in het voorjaar “hangen” de afgelopen jaren meer survey-toestellen boven ons land dan vingers aan twee handen. De markt voor digitale meet-/fotovluchten is “booming”.

Het eerste toestel van Miramap Aerial Surveys is de PH-MAS Partenavia P68C-TC (Lelystad, 19 maart 2021)

Miramap heeft nu de PH-MAV aangeschaft. Deze – bij Vulcanair in Italië gebouwde – twin werd al op 9 november 2020 ingeschreven en werd voor het eerst op 29 maart 2021 boven ons land actief bezig gezien. De PH-MAV stamt uit 2010 en heeft als constructienummer 455. Net als de PH-MAS heeft ook de PH-MAV Budel (EHBD) als thuisbasis.

PH-MAV Vulcanair P.68C

Ex D-GFLY

De tweede P.68C van Miramap vloog hiervoor sinds 31 maart 2010 bij Sylt Air in Duitsland als D-GFLY. Het toestel stond vorig jaar te koop voor € 400.000,- (excl. BTW), met 1.530 vlieguren op de teller en 1.803 landingen in de benen. De PH-MAV beschikt over een mooie digitale cockpit met een tweetal Garmin 430 beeldschermen als basis. Ook beschikte het toestel al over de voorbereidingen voor een cameraluik met een bijbehorend STC (Supplemental Type Certificate). Een niet weg te denken optie voor de rol als survey-toestel.

PH-MAV Vulcanair P.68C
PH-MAV Vulcanair P.68C

De eerste twee werkdagen van de PH-MAV werd halverwege de dag een tankstop gemaakt op Rotterdam – The Hague Airport. De dag daarop viel de eer ten deel aan Teuge, waar we het toestel met zijn frisgroene/blauwe striping voor de lens troffen. Na de nodige litertje AvGas werd weer gestart voor een tweede surveyvlucht om zo maximaal van de onbewolkte dag te profiteren. De dag werd beëindigd met een landing op Budel.

PH-MAV Vulcanair P.68C start op Teuge voor een nieuwe fotomissie

5 gedachten over “Miramap Aerial Surveys neemt tweede vliegtuig in gebruik

  1. Ik hoor hem net boven Hoofddorp. Waarom vliegt dit ding in het donker? Dan zien ze toch niks?? Ik ben een leek dus vandaar mijn vraag.

  2. Hoor em nu ook boven IJsselstein, waarom krijgen ze toestemming om op 1298m hoogte boven stedelijk gebied te vliegen? Er proberen mensen te slapen! Ongelofelijk dat dit mag.

  3. Mijn god, 03:15 komt net over Arnhem vanuit Utrecht, lijkt er op dat hij richting Duitsland gaat of een wijde bocht richting Groningen
    Wat doen ze op dit tijdstip?

Geef een reactie