Bizjets

Mooie ombouwklus voor Fokker op Woensdrecht van Japan Coast Guard Gulfstream G550

N516GA Gulfstream G550 – Japan Coast Guard

Woensdrecht, 2 april 2021– De vestiging van Fokker Techniek op Woensdrecht heeft er de komende tijd een mooie klus bij. Zij gaan een hagelnieuwe Gulfstream G550 aanpassen aan de eisen en wensen van de Japanse Kustwacht. In 2004 heeft Fokker Techniek dit klusje al eens geklaard bij een tweetal Gulfstream GV’s voor dezelfde eigenaar. Kennelijk was men zo tevreden dat Fokker nu ook gevraagd is om het derde toestel, deze G550, te gaan verbouwen.
Het hele proces wordt vanuit Japan begeleid door Marubeni Aerospace die uiteindelijk het toestel aan de Japan Coast Guard gaat opleveren. Marubeni is in Japan de vertegenwoordiger van Gulfstream. Dit derde  toestel dient als uitbreiding van de vloot, om de operationele inzet te garanderen bij de kustwachttaken in Japan.

N516GA Gulfstream G550 – Japan Coast Guard

Na aankomst op Woensdrecht werd de Gulfstream door de marshaller op zijn plek gedirigeerd. Korte tijd daarna is het toestel in een van de hangaars gesleept.

N516GA Gulfstream G550 – Japan Coast Guard
Hier is goed te zien hoe breed (28m) de N516GA Gulfstream G550 is

Grote verbouwing

De verbouwing bij Fokker Techniek is ingrijpend. Er wordt diverse apparatuur in en aan het toestel gemonteerd voor de kustwachttaken. De vorige twee Gulfstreams kregen een radarbult onder de romp. Het ligt in de verwachting dat dit exemplaar hier ook mee uitgerust zal gaan worden.

N516GA Gulfstream G550 – Japan Coast Guard

Toekomstige JA502A

Het betreffende toestel kwam vandaag op een vlucht van Savannah/Hilton Head International Airport (KSAV) naar Woensdrecht gevlogen. Een vlucht van iets meer dan acht uur. De Gulfstream vloog als N516GA met twee Amerikaanse ferry-pilots naar Nederland toe. Uiteindelijke zal dit vliegtuig de JA502A worden (na de twee eerste toestellen JA500A en JA501A).

De route van de N516GA vandaag op weg naar Woensdrecht

Het Japanse toestel is al voorzien van de volledige kleuren van de Japan Coast Guard. Op de neus van het toestel staat LAJ502. In de striping is het logo van de organisatie opgenomen.

De Gulfstream heeft het logo van de Japan Coast Guard en de code LAJ502

Als we een beetje spelen met het licht op de foto hieronder is te zien wat er nog verscholen staat in de staart. De toekomstige Japanse registratie in de staart alsmede een logo met kompasroos waren nog met stickers afgeplakt.

Als je goed kijkt is te zien wat er onder de stickers in de staart verscholen gaat
Deze kompasroos is nog afgeplakt in de staart

De afgeplakte onderdelen zullen pas met de aflevering zichtbaar gemaakt worden. En die aflevering kan nog wel even duren. We hebben horen zeggen dat de hele ombouw wel zo’n twee jaar in beslag zal nemen. Marubeni geeft aan dat de uiteindelijke oplevering eind 2023 zal plaatsvinden. Voorlopig zien we dit toestel daarom even niet meer vliegen. Hopelijk later in het proces nog wel een aantal keer tijdens testvluchten voor de systemen boven Nederland, voordat de kist definitief richting rijzende zon vliegt.

PH-?

En het zou ons niet verbazen als bij die testvluchten het toestel tijdelijk van een PH-registratie is voorzien. Dat was namelijk ook het geval namelijk bij de Boeing 737 die Fokker indertijd voor de Thaise overheid heeft aangepast. De structurele aanpassingen leveren doorgaans STC’s (Supplemental Type Certificate) op en die moeten door de EASA goedgekeurd worden. Voor dat doel kwam er op die Boeing 737 tijdelijk PH-AQF te staan. En als mijn redenatie hierboven klopt, dan kan deze G550 de tweede civiele Gulfstream in ons land worden, na de Gulfstream II PH-FJP van Frist Philips in de 1970/1971!

PH-AQI
Inmiddels is per 6 april 2021 deze Gulfstream inderdaad in Nederland ingeschreven als PH-AQI! Een mooie aanvulling in het Nederlandse luchtvaartuigenregister. Formeel is het toestel ingeschreven als Gulfstream GV-SP.

Een van de laatste

Medio 2020 kondigde Gulfstream aan om na bijna 20 jaar te gaan stoppen met de productie van de G550. Deze Japan Coast Guard Gulfstream is daarom één van de laatst gebouwde toestellen van dit type. Het constructienummer is 5616 en het bouwjaar is 2020. Na meer dan 600 exemplaren komt er een einde aan de productie van een zeer succesvol vliegtuig. Gulfstream gaat zich toeleggen op de productie van de G500/G600/G650/G700 familie.

Special mission platform

De GV en G550 is door Gulfstream aan diverse overheden geleverd als special mission platform. Landen als Japan, Singapore, Israël, Italië en de Verenigde Staten vliegen met zwaar gemodificeerde exemplaren. Die toestellen zijn voorzien van pukkels, bulten en uitstulpingen waar menig gebochelde klokkenluider van de Notre-Dame jaloers op zou zijn. Benieuwd of in de komende jaren een van de andere familieleden als basismateriaal voor speciale missies gebruikt gaat worden nu de productie van de G550 stopt.

Voorbeeld van een speciale Gulfstream op basis van de GV, 676 Gulfstream GV Nachshon Shavit van de Israeli Air Force (Ovda, 8 november 2017)

Geef een reactie