Teuge, 31 maart 2021 – Op Teuge staat de vliegschool E-Flight Academy in de startblokken om met elektrisch aangedreven Pipistrel vliegtuigen te gaan vliegen. Dit als eerste vliegschool in Nederland. Vanaf mei hoopt men de deuren te openen voor de eerste leerlingen. De toestellen staan gespannen te wachten op hun toekomstige taak als lesvliegtuig.
In de Skydeck hangaar op vliegveld Teuge staan momenteel de PH-EFL en PH-ZEF, beiden Pipistrel Velis Electro’s, te wachten om de eerste geïnteresseerden de mogelijkheid te geven om te leren vliegen met een elektrisch vliegtuig. Ook piloten met een geldig brevet kunnen bij E-Flight Academy een E-rating behalen om met een elektrisch vliegtuig te mogen vliegen.
De twee nieuwe Velis Electro toestellen stonden op het moment dat wij er waren nog niet ingeschreven in het Nederlandse luchtvaartuigenregister. Het Bewijs van Luchtwaardigheid werd echter op 2 april 2021 verkregen. Gelijk de dag daarop, 3 april, werden de eerste vluchten met beide toestellen vanaf Teuge gemaakt. Dat werden de eerste elektrische vluchten boven Nederland met een Nederlands geregistreerd vliegtuig.
De eerste vluchten van de PH-EFL en PH-ZEF waren lokale vluchten. En dat zullen vermoedelijk de meeste lesvluchten ook gaan worden. Met volle accu’s kunnen er vluchten met een duur van ongeveer 50 minuten per keer gemaakt gaan worden. Daarna moet het toestel opnieuw aan de lader.
Virus familie
De twee toestellen zijn van het Sloveense merk Pipistrel en dit model is momenteel de enige door de EASA gecertificeerde elektrische versie van een sportvliegtuig. Dit toestel wordt commercieel aangeduid als Pipistrel Velis Electro. De Velis Electro is het tweede elektrische model van Pipistrel naast de eerdere en sterk gelijkende ultralight Pipistrel Alpha Electro.
Velis Electro of Virus SW 128
In het EASA typecertificaat is de aanduiding van de Velis Electro anders, namelijk Pipistrel Virus SW 128. En dat duidt op de link met de Virus SW 121, het gelijke model, maar dan met een Rotax 912 S3 verbrandingsmotor. In het Nederlandse luchtvaartuigenregister wordt dit elektrische model dan ook aangeduid als Pipistrel Virus SW 128. De commerciële benaming Velis Electro is daarin niet opgenomen.
De Velis Electro beschikt over een Pipistrelelectric E-811/ 268MVLC motor. Deze krachtbron geeft gedurende 90 seconden een Maximum Take-off Power (MTOP) van 77,6 pk (57,6 kW) bij 2500 RPM en een continuvermogen van 66,8 pk (49,2 kW) bij 2350 RPM. Het maximale startgewicht van deze tweezitter is 600 kg.
Vier in ons land
De PH-ZEF en PH-EFL zijn inmiddels al de derde en vierde Velis Electro in ons land. Eerder werden in 2020 de PH-NLX (c/n VSW 1280011) en de PH-VEL (c/n VSW 1280006) ingeschreven, respectievelijk op naam van de Stichting Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium en de importeur van de Pipistrels, iFly Benelux. Zover we hebben kunnen nagaan hebben die toestellen nog niet het luchtruim gekozen.
De keuze van de registraties van de nieuwe lestoestellen van E-flight Academy is weloverwogen. Zo staat EFL voor “E-Flight” en ZEF voor “Zero Emission Flying”. De constructienummers van de toestellen zijn van de PH-EFL VSW 1280007 en van de PH-ZEF VSW 1280025.
PH-VFL
Omdat niet alle vluchten tijdens de vliegopleiding elektrisch gevlogen kunnen worden gaat E-Flight Academy ook met een Pipistrel Virus SW 121 (met Rotax motor) vliegen. Dat moet de PH-VFL worden (c/n 1210028). De PH-VFL zal in juni op huurbasis aan de vloot worden toegevoegd. Afgelopen week was de PH-VSH om alvast te oefenen even aanwezig bij E-Flight Academy. Dit is eveneens een Virus SW121 van iFly.
Een gedachte over “Tweetal Pipistrel Velis Electro’s op Teuge staan vol spanning te wachten om aan de slag te gaan”
Dit bericht over de Pipistrel was voor mij bijzonder leuk .
In Turkije hebben mijn kleinzoon en ik een aantal lessen gevolg op de Pipistrel Virus op
een vliegveldje bij Selcuk ( vlakbij Kusadasi).
Leuk handzaam toestel !
Hartelijke groet,
Gerard