Sportvliegtuigen

Opmerkelijke surveyvlucht met vijftig jaar oude Cessna boven Noordwaard polder bij de Biesbosch

G-ZEVS Reims/Cessna F172H Skyhawk

Breda/Seppe, 3 april 2021 – Op deze zaterdagmiddag arriveerde een klassieke Cessna 172 op Breda/Seppe. Het ging om de G-ZEVS, een Reims/Cessna F172H Skyhawk met als bouwjaar 1970. Een kistje van ruim vijftig jaar oud dus! Dit model is uitgerust met een lekker klinkende zescilinder Continental O-300-D motor, goed voor 145 pk (106 kW).

G-ZEVS Reims/Cessna F172H Skyhawk

Het constructienummer van dit toestel is F17200736. Daaruit kunnen we afleiden dat dit exemplaar in licentie in het Franse Reims is gebouwd. Van de F172H-versie zijn tussen 1967 en 1970 in Reims 435 exemplaren van de band gerold.

G-ZEVS Reims/Cessna F172H Skyhawk

De G-ZEVS vloog voorheen als D-ECJT in Duitsland. Sinds 20 februari 2019 is het toestel in Engeland ingeschreven op naam van David Michael White. Bij die overgang is de nieuwe registratie op een grote witte sticker over het oude Duitse kenmerk heen geplakt. Dat ontsiert het inmiddels klassieke kistje wel een beetje.

G-ZEVS Reims/Cessna F172H Skyhawk

De G-ZEVS popte op uit Popham (EGHP). Na de landing op Breda/Seppe werd direct naar de pomp getaxied. Daar werd door de crew een babbeltje met de Marechaussee gemaakt. Na een half uur vertrok het toestel alweer.

G-ZEVS Reims/Cessna F172H Skyhawk

Het bleek dat het kistje richting de Biesbosch vloog. Daar aangekomen werd heen en weer gevlogen boven de aangrenzende Noordwaard polder.

De G-ZEVS Reims/Cessna F172H Skyhawk draait de baan op, op weg naar de Noordwaard polder

Het hoe, wat en waarom van de vlucht van vandaag is ons niet duidelijk. Wellicht dat het te maken heeft met een observatie ten aanzien van de flora of fauna in deze polder na de overstoming vorig jaar februari. Als iemand het weet, we horen het graag!

De route van de G-ZEVS vanaf Breda/Seppe richting Noordwaard polder
Boven de polder werd heen en weer gezigzagd.
Noordwaard polder
De Noordwaard is een polder tussen de Brabantse Biesbosch en de rivier de Nieuwe Merwede in. Sinds 2015 is dit een doorloopgebied. De dijken eromheen liggen twee meter boven NAP. Als het water in de Merwede hoger komt loopt deze polder – zoals bedoeld – onder water. De wegen en huizen liggen hoger en blijven droog. De Noordwaard is een van de grootste projecten uit het overheidsprogramma Ruimte voor de Rivier, dat is opgezet na de overstromingen van 1993 en 1995. Voor het eerst op 10 februari 2020 liep deze polder als buffer vol met water. Dit levert ter hoogte van Werkendam een verlaging van het waterpeil op van 60 cm en draagt zo bij aan de veiligheid van circa vier miljoen mensen die in het achterland wonen.

De Noordwaard polder respectievelijk bij een waterstand van +0,20m, 0,40m, 0,70, 2,00m, 3,00m en 3,50m boven NAP (afbeelding Projectbureau Noordwaard)

Op zich is het wel opmerkelijk en bijzonder te noemen dat er boven ons land met een Brits toestelletje van meer dan vijftig jaar oud een dergelijke surveyvlucht voor één dag gemaakt wordt. Dit voorjaar hangen er talloze toestellen voor surveyvluchten boven ons land, maar dat zijn doorgaans meermotorige vliegtuigen met grotere cabines. Uitzonderingen daargelaten, zoals de PH-SLA van Slagboom en Peeters. Die Cessna 180J Skywagon stamt ook alweer uit 1972. Op leeftijd, maar nog niet zo oud als de G-ZEVS van vandaag.

De PH-SLA Cessna 180J Skywagon draait in Nederland ook al bijna vijftig jaar mee

Voor het surveywerk vloog men in de Cessna met twee personen. Een piloot voorin en een operator achterin. Het was te zien dat in de cockpit een paar monitoren waren bevestigd.

De bemanning zit achterelkaar en voorin is extra apparatuur geplaatst

Zover we kunnen zien zit er ook een foto-gat onder in de romp. Deze Cessna lijkt dus goed voorbereid te zijn op surveyvluchten.

Onder de romp van de G-ZEVS zit een klein cameraluik

Na de missie boven de Noordwaard polder is het toestel weer wezen tanken op Breda/Seppe om vervolgens huiswaarts te keren aan de overkant van de Noordzee. Een druk dagje voor dit kistje op leeftijd. Een werkdag van al met al ruim acht uur uit en thuis met zo’n zeven uur vliegtijd in de boeken.

 

Geef een reactie