
Breda/Seppe, 3 april 2021 – Op deze zaterdagmiddag arriveerde een klassieke Cessna 172 op Breda/Seppe. Het ging om de G-ZEVS, een Reims/Cessna F172H Skyhawk met als bouwjaar 1970. Een kistje van ruim vijftig jaar oud dus! Dit model is uitgerust met een lekker klinkende zescilinder Continental O-300-D motor, goed voor 145 pk (106 kW).

Het constructienummer van dit toestel is F17200736. Daaruit kunnen we afleiden dat dit exemplaar in licentie in het Franse Reims is gebouwd. Van de F172H-versie zijn tussen 1967 en 1970 in Reims 435 exemplaren van de band gerold.

De G-ZEVS vloog voorheen als D-ECJT in Duitsland. Sinds 20 februari 2019 is het toestel in Engeland ingeschreven op naam van David Michael White. Bij die overgang is de nieuwe registratie op een grote witte sticker over het oude Duitse kenmerk heen geplakt. Dat ontsiert het inmiddels klassieke kistje wel een beetje.

De G-ZEVS popte op uit Popham (EGHP). Na de landing op Breda/Seppe werd direct naar de pomp getaxied. Daar werd door de crew een babbeltje met de Marechaussee gemaakt. Na een half uur vertrok het toestel alweer.

Het bleek dat het kistje richting de Biesbosch vloog. Daar aangekomen werd heen en weer gevlogen boven de aangrenzende Noordwaard polder.

Het hoe, wat en waarom van de vlucht van vandaag is ons niet duidelijk. Wellicht dat het te maken heeft met een observatie ten aanzien van de flora of fauna in deze polder na de overstoming vorig jaar februari. Als iemand het weet, we horen het graag!



Op zich is het wel opmerkelijk en bijzonder te noemen dat er boven ons land met een Brits toestelletje van meer dan vijftig jaar oud een dergelijke surveyvlucht voor één dag gemaakt wordt. Dit voorjaar hangen er talloze toestellen voor surveyvluchten boven ons land, maar dat zijn doorgaans meermotorige vliegtuigen met grotere cabines. Uitzonderingen daargelaten, zoals de PH-SLA van Slagboom en Peeters. Die Cessna 180J Skywagon stamt ook alweer uit 1972. Op leeftijd, maar nog niet zo oud als de G-ZEVS van vandaag.

Voor het surveywerk vloog men in de Cessna met twee personen. Een piloot voorin en een operator achterin. Het was te zien dat in de cockpit een paar monitoren waren bevestigd.

Zover we kunnen zien zit er ook een foto-gat onder in de romp. Deze Cessna lijkt dus goed voorbereid te zijn op surveyvluchten.

Na de missie boven de Noordwaard polder is het toestel weer wezen tanken op Breda/Seppe om vervolgens huiswaarts te keren aan de overkant van de Noordzee. Een druk dagje voor dit kistje op leeftijd. Een werkdag van al met al ruim acht uur uit en thuis met zo’n zeven uur vliegtijd in de boeken.