Lelystad Airport, 9 april 2021 – Volop helikopters op Lelystad Airport vandaag! De meeste activiteit was te zien bij HeliCentre. Daar landde in de ochtend de Belgische Bell B206B JetRanger III OO-VBA. Het toestel werd voor de hangaar geparkeerd, van verse brandstof voorzien. ‘s Middags vertrok de heli weer richting Kortrijk-Wevelgem (EBKT) in België.
Al een week bivakkeert de Belgische OO-PAS bij HeliCentre nadat deze helikopter op 2 april 2021 was gearriveerd. Dit is een mooie Airbus Helicopters H135 uit 2020 met een moderne digitale Helionix avionics suite in de cockpit.
Er werden diverse lokale vluchten met het toestel gemaakt de afgelopen dagen. Ook vandaag maakte het toestel een paar rondjes om vervolgens later op de dag naar Kortrijk-Wevelgem in België te vliegen.
Na de landing van de lokale vlucht werd de OO-PAS bijgetankt. Niet veel daarna steeg de gele heli op richting onze Zuiderburen.
De OO-PAS is volgens het EASA-typecertificaat en het typeplaatje een EC135 P3. Als commerciële naam gebruikt Airbus Helicopters de aanduiding H135. Het mag duidelijk zijn dat dit model een voortvloeisel is uit de eerdere Eurocopter EC135-serie.
Deze helikopter is uitgerust met een kabelsnijder voor op de neus ofwel een ‘wire strike protection system’. Mocht het toestel onverhoopt in aanraking komen met draden tussen elektriciteitsmasten, dan zorgt deze veligheidsaccessoire ervoor dat de draden doorgesneden worden en het toestel een grotere kans maakt om bestuurbaar te blijven.
Dit systeem is overigens uitgebreider, want ook bovenop de cabine zit een snijder voor draden die bovenlangs gaan.
En als draden onderlangs het toestel glijden, onder de snijder, dan zorgen de verhoogde punten van de ski’s dat de draden onder het toestel door geleid worden.
De heli-kers op de taart van vandaag werd verzorgd door de Q-23. Dit is een Boeing AH-64D Apache van de Koninklijke Luchtmacht. Deze gevechtshelikopter was opgestegen op Gize-Rijen. Deze missie werd gevlogen onder het callsign ‘Thunder32’.
Het toestel vloog via de Loosdrechtse Plassen en via de westkant van de Flevopolder vanaf Almere naar punt “X-ray” om vervolgens via een keurig rechterhand circuit een low over te maken over de actieve baan 23. Halverwege boog de Apache scherp af richting “Bravo” en vertrok daarna naar de Veluwe voor het vervolg van zijn missie. Uiteindelijk is de Q-23 weer geland op Gilze-Rijen.
Niet de meest ideale foto’s maar wel grappig; alle drie de Guimbal Cabri G2 helikopters van HeliCentre in één beeld. De kleine heli’s van HeliCentre, die veel voor opleidingen gebruikt worden, hadden het druk vandaag.
Ook de Franse F-GVPH Robinson R44 Raven II mocht aan het werk. Wij troffen de heli, die tijdelijk bij HeliCentre verblijft, nog in zijn “relax-modus” aan in de hangaar.
Bij de F-GVPH stonden ook de PH-HCE en PH-AVW. Beide helikopters hadden een verlofdag en bleven aan de grond.
Bij ANWB Medical Air Assistance (MAA) werd de PH-HVB naar buiten geduwd. De Eurocopter EC135 T2+ staat op het ogenblik in onderhoud. De actieve Lifeliner-taken worden momenteel door andere heli’s van ANWB MAA ingevuld. Men heeft er voldoende zodat er bij onderhoud geen capaciteitsprobleem ontstaat.
Op het platform G2 van de ANWB stond ook tijdelijk de PH-HCH geparkeerd. Deze Eurocopter EC 120B Colibri komt uit de stal van HeliCentre en moest even ruim baan maken voor een aantal andere actieve helikopters op platform G1 voor de hangaar van HeliCentre.
Al met al een dag die we kunnen duiden als een “hele-happy-heli-happening”! 😊