Volop helikopters op Lelystad Airport

OO-VBA Bell 206B JetRanger III, OO-PAS Airbus Helicopters H135 en PH-HCC Guimbal Cabri G2 allen met draaiende motoren

Lelystad Airport, 9 april 2021 – Volop helikopters op Lelystad Airport vandaag! De meeste activiteit was te zien bij HeliCentre. Daar landde in de ochtend de Belgische Bell B206B JetRanger III OO-VBA. Het toestel werd voor de hangaar geparkeerd, van verse brandstof voorzien. ‘s Middags vertrok de heli weer richting Kortrijk-Wevelgem (EBKT) in België.

OO-VBA Bell 206B JetRanger III
OO-VBA Bell 206B JetRanger III op weg naar de baan

Al een week bivakkeert de Belgische OO-PAS bij HeliCentre nadat deze helikopter op 2 april 2021 was gearriveerd. Dit is een mooie Airbus Helicopters H135 uit 2020 met een moderne digitale Helionix avionics suite in de cockpit.

OO-PAS Airbus Helicopters H135
OO-PAS Airbus Helicopters H135

Er werden diverse lokale vluchten met het toestel gemaakt de afgelopen dagen. Ook vandaag maakte het toestel een paar rondjes om vervolgens later op de dag naar Kortrijk-Wevelgem in België te vliegen.

OO-PAS Airbus Helicopters H135
OO-PAS Airbus Helicopters H135

Na de landing van de lokale vlucht werd de OO-PAS bijgetankt. Niet veel daarna steeg de gele heli op richting onze Zuiderburen.

OO-PAS Airbus Helicopters H135
OO-PAS Airbus Helicopters H135
De pitotbuis voor de snelheidsmeter van de OO-PAS Airbus Helicopters H135

De OO-PAS is volgens het EASA-typecertificaat en het typeplaatje een EC135 P3. Als commerciële naam gebruikt Airbus Helicopters de aanduiding H135. Het mag duidelijk zijn dat dit model een voortvloeisel is uit de eerdere Eurocopter EC135-serie.

Het typeplaatje van de OO-PAS Airbus Helicopters H135

Deze helikopter is uitgerust met een kabelsnijder voor op de neus ofwel een ‘wire strike protection system’. Mocht het toestel onverhoopt in aanraking komen met draden tussen elektriciteitsmasten, dan zorgt deze veligheidsaccessoire ervoor dat de draden doorgesneden worden en het toestel een grotere kans maakt om bestuurbaar te blijven.

De kabelsnijder op de neus van de OO-PAS Airbus Helicopters H135

Dit systeem is overigens uitgebreider, want ook bovenop de cabine zit een snijder voor draden die bovenlangs gaan.

De kabelsnijder bovenop de cabine van de OO-PAS

En als draden onderlangs het toestel glijden, onder de snijder, dan zorgen de verhoogde punten van de ski’s dat de draden onder het toestel door geleid worden.

De extra hoge ski-punten voorkomen dat draden hier achter blijven haken

De heli-kers op de taart van vandaag werd verzorgd door de Q-23. Dit is een Boeing AH-64D Apache van de Koninklijke Luchtmacht. Deze gevechtshelikopter was opgestegen op Gize-Rijen. Deze missie werd gevlogen onder het callsign ‘Thunder32’.

Q-23 Boeing AH-64DN Apache – KLu

Het toestel vloog via de Loosdrechtse Plassen en via de westkant van de Flevopolder vanaf Almere naar punt “X-ray” om vervolgens via een keurig rechterhand circuit een low over te maken over de actieve baan 23. Halverwege boog de Apache scherp af richting “Bravo” en vertrok daarna naar de Veluwe voor het vervolg van zijn missie. Uiteindelijk is de Q-23 weer geland op Gilze-Rijen.

Q-23 Boeing AH-64DN Apache draait scherp naar links richting ‘Bravo’
Q-23 Boeing AH-64DN Apache op weg naar de Veluwe

Niet de meest ideale foto’s maar wel grappig; alle drie de Guimbal Cabri G2 helikopters van HeliCentre in één beeld. De kleine heli’s van HeliCentre, die veel voor opleidingen gebruikt worden, hadden het druk vandaag.

PH-HCC, PH-HCD en PH-HCF Guimbal Cabri G2
PH-HCC, PH-HCD en PH-HCF Guimbal Cabri G2

Ook de Franse F-GVPH Robinson R44 Raven II mocht aan het werk. Wij troffen de heli, die tijdelijk bij HeliCentre verblijft, nog in zijn “relax-modus” aan in de hangaar.

F-GVPH Robinson R44 Raven II

Bij de F-GVPH stonden ook de PH-HCE en PH-AVW. Beide helikopters hadden een verlofdag en bleven aan de grond.

PH-HCE Robinson R66 Turbine + PH-AVW Robinson R44 Raven II

Bij ANWB Medical Air Assistance (MAA) werd de PH-HVB naar buiten geduwd. De Eurocopter EC135 T2+ staat op het ogenblik in onderhoud. De actieve Lifeliner-taken worden momenteel door andere heli’s van ANWB MAA ingevuld. Men heeft er voldoende zodat er bij onderhoud geen capaciteitsprobleem ontstaat.

PH-HVB Eurocopter EC135 T2+

Op het platform G2 van de ANWB stond ook tijdelijk de PH-HCH geparkeerd. Deze Eurocopter EC 120B Colibri komt uit de stal van HeliCentre en moest even ruim baan maken voor een aantal andere actieve helikopters op platform G1 voor de hangaar van HeliCentre.

PH-HCH Eurocopter EC 120B Colibri

Al met al een dag die we kunnen duiden als een “hele-happy-heli-happening”! 😊

Geef een reactie