AirShowSportvliegtuigen

Red Bull geeft vleugels op Teuge

SP-YLC Zivko Edge 540T met een roll direct na take-off

Teuge, 16 april 2021 – De Poolse aerobatic piloot Łukasz (Luke) Czepiela was woensdag 14 april 2021 met zijn tweezits Zivko Edge 540T naar Teuge gevlogen. Dit toestel, met de registratie SP-YLC, is een geweldenaar op gebied van aerobatics. Om een idee te geven, in het vooronder ligt een gemodificeerde Lycoming AEIO-540-EXP motor met een vermogen van 345 pk (253 kW). En dit toestel kan in één seconde 420° om zijn lengteas rollen. Dat doet geen enkele kermisattractie dit toestel na!

SP-YLC Zivko Edge 540T in de start
SP-YLC Zivko Edge 540T

De Edge 540T is een verlengde versie van de Edge 540. Die laatste is de eenzitsversie van dit model en domineert al jaren de ranglijsten als het gaat om aerobatic kampioenschappen. De Edge 540 is bijvoorbeeld het meest gebruikte vliegtuig bij de Red Bull Air Races.

De N423KC Zivko Edge 540 is een voorbeeld van de eenpersoons-versie (Oshkosh, juli 2015)

Specjalny

Bij Zivko Aeronautics Inc. in Guthrie (Oklahoma) worden deze toestellen als experimental (“specjalny” in het Pools) aan de man gebracht.
De SP-YLC is op 15 september 2005 gebouwd en heeft constructienummer 2019. Op het typeplaatje lezen we dat de wieg gestaan heeft bij 540 Marketing Inc. in de plaats Bend in de Amerikaanse staat Oregon.

De Poole aanduiding om aan te geven dat dit een toestel is in de experimental-klasse
Het typeplaatje van de SP-YLC Zivko Edge 540T

Dit toestel heeft eerst als N69540 in de Verenigde Staten gevlogen en is in elk geval sinds 2017 gehuisvest in Polen. Op 22 juni 2017 werd de registratie N69540 gewisseld voor SP-YLC. Ook kreeg het toestel in 2017 zijn huidige Red Bull kleurenschema aangemeten.

Sinds juni 2017 is deze kist als SP-YLC ingeschreven

De Edge 540T is 73 cm langer dan de Edge 540 (7,00 meter in plaats van 6,27 meter). Ook is de spanwijdte van de tweezitter iets groter, 8,00 meter opzichte van de 7,43 meter bij de 540.

SP-YLC Zivko Edge 540T
SP-YLC Zivko Edge 540T

De limieten ten aanzien van de toelaatbare g-krachten bij het kunstvliegen liggen vanwege grotere massa van het toestel iets lager dan bij de eenpersoons uitvoering. De Edge 540 kan een belasting tot +/- 12 g aan. Bij de 540T is dat +/- 10 g als er solo mee gevlogen wordt en +/-8 g als er twee personen aan boord zijn.

SP-YLC Zivko Edge 540T

Luke Czepiela

De vlieger van de SP-YLC, Łukasz (Luke) Czepiela (1983), wordt momenteel gezien als de beste aerobatic piloot van Polen. Hij maakt deel uit van het Poolse nationale aerobatic team.

De naam van de piloot staat op de SP-YLC Zivko Edge 540T

Czepiela is al vanaf jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Op zijn zestiende jaar leerde hij zweefvliegen en ging in Engeland als vliegtuigengineer aan het werk in de luchtvaart. Vervolgens is hij commercieel airliner pilot geworden bij WIZZ op een Airbus A320.

Łukasz (Luke) Czepiela (met helm) in zijn SP-YLC Zivko Edge 540T

Sinds 2014 vliegt Luke Czepiela in de Red Bull Air Races. Hij komt daarbij uit in de Challenger klasse, een divisie van de Red Bull Air Races die hij zelfs in 2018 wist te winnen.

Luke Czepiela met een passagier die nog even moet bijkomen na de vlucht

Vleugels op Teuge

De afgelopen dagen trakteerde Luke Czepiela een aantal personen op Teuge op een korte vlucht met de SP-YLC. De reclameleuze “Red Bull geeft je vleugels” werd zo wel heel letterlijk vormgegeven! Één van de gelukkigen was onder andere de autocoureur Robert Doornbos.

SP-YLC Zivko Edge 540T

Sick passengers

Deze ritjes eindigden overigens niet voor iedereen in de euforische stemming die bij de start zichtbaar was. Een paar minuten “los” gaan met de Edge 540T vergt een sterke maag. Dat is niet iedereen (zonder training) gegeven. We hebben dan ook een aantal keer het toestel na de melding “sick passenger” zo kort mogelijk in zien draaien voor de landing omdat de passagier(e) onwel geworden was.

SP-YLC Zivko Edge 540T in de landing

Na één landing moest de SP-YLC zelfs op de exit van de baan stoppen om de passagier (die voorin zit) snel frisse lucht te geven… We hebben compassie hoor, zelf zouden we het vermoedelijk er niet veel anders vanaf gebracht hebben! 😉

Hier staat de SP-YLC stil op de exit van de baan om de passagiere snel wat frisse lucht te geven…

Bij de meeste landingen stond er een filmploegje klaar om het toestel in een geplande low-pass te filmen. Dat hebben wij niet mogen meemaken, omdat iedere keer als we de kist aan zagen komen er direct geland werd vanwege de gemoedstoestand van de passagier(e).

SP-YLC Zivko Edge 540T

Bekerhouder

Grappig detail bij de SP-YLC is in de cockpit te vinden. Daar is prominent boven op het instrumentenpaneel een bekerhouder geplaatst. En in de houder staat natuurlijk een blikje Red Bull! Je zou maar in de lucht eens wat licht in je hooft worden van al die capriolen, dan kan een “Red Bulletje” misschien uitkomst brengen…

Handige accesoire in de SP-YLC Zivko Edge 540T; een houder voor een blikje Red Bull

Fotoshoot

Er werd door de PH-IRO Reims/Cessna F172M Skyhawk nog een fotovluchtje gemaakt samen met de SP-YLC. Beide kisten startten gezamenlijk. Gelijk nadat de Edge airborne was kwam deze met rook erbij slippend naast de Cessna “hangen”. Ook dit vluchtje was van korte duur omdat de passagiere het een overweldigende ervaring vond.

De SP-YLC Zivko Edge 540T in formatie met de PH-IRO Reims/Cessna F172M Skyhawk

De vluchten met de SP-YLC vonden plaats vanuit de hangaar van Special Air Services op Teuge. In het gras was een typische tijdelijke tipi van Red Bull neergezet en in de mast daarnaast was een Red Bull windzak gehesen. Alles bij elkaar leuk vertier en leuk om te zien.

De SP-YLC Zivko Edge 540T voor de Red Bull tent
De speciale Red Bull tent
Er was speciaal een Red Bull windzak in de paal gehesen

Geef een reactie