De groet’n oet Twente

PH-RRR Piper PA-28-181 Archer II

Lelystad Airport, 17 april 2021 – Vandaag brachten drie toestellen “oet Twente” een bezoekje aan de Flevopolder. Ze kwamen allen kijken bij de onlangs afgebouwde Vans RV-10 PH-ZME. Na verloop van tijd vertrokken de Cessna 172, Vans RV-9A en Piper Archer II weer en gingen op pad naar Ameland. Al met al een leuk clubvluchtje. That’s the spirit!

De PH-RRR was vandaag voor het eerst te zien in zijn nieuwe kleuren. Die heeft dit toestel in Litouwen bij het bedrijf Termikas gekregen tijdens groot onderhoud. Daarbij is zowel het interieur als ook het exterieur van het toestel vernieuwd. Sinds begin maart vliegt het toestel opgefrist en wel weer in ons land.

PH-RRR Piper PA-28-181 Archer II
PH-RRR Piper PA-28-181 Archer II

We hebben de PH-RRR al eens eerder in zijn andere kleuren gefotografeerd. Hieronder de twee kleurenschema’s die dit kistje hiervoor gehad heeft.

Dat het “plaatjes-weer” was vandaag vonden wij niet alleen, maar ook vele surveykisten. Er hingen er weer genoeg boven ons land vandaag. Er kwam één toestel even tussendoor bijtanken. Dat was de PH-KIO Tecnam P2006T van Kavel 10 uit Groningen Airport Eelde. Het toestel vertrok naderhand weer voor de nodige uurtje zigzaggen. Boven noord Nederland deze keer.

PH-KIO Tecnam P2006T

Een aantal leerlingen van de KLM  Flight Academy maakten een solovlucht op deze zaterdag. Ze kwamen langs voor een touch and go op Lelystad, op één na, die hield het bij een go-arround.

Als laatste kunnen we de PH-944 als bezoeker noemen. Deze Scheibe SF.25C motorzwever kwam vanaf Vliegveld Hilversum.

PH-944 Scheibe SF.25C Falke

Een Piper Cubje die we niet zo vaak zien vliegen is de N70889 van Bogaerds. Vandaag mocht het toestelletje even buiten spelen. De route voerde het kistje naar Hoogeveen.

N70889 Piper J3C-65 Cub
N70889 Piper J3C-65 Cub

Na een zeer lange tijd van onderhoud is de N37PF weer luchtwaardig. Deze Piper PA-34-200T Seneca II vloog alweer een paar dagen lokaal.

N37PF Piper PA-34-200T Seneca II

Vandaag vertrok deze twin naar het Zuid-Franse Cannes (LFMD). Benieuwd of het een afleveringsvlucht was of dat het toestel binnenkort weer terugkomt.

N37PF Piper PA-34-200T Seneca II

Verborgen schat

Al langere tijd proberen we om een foto te maken van de PH-NDL Fairchild UC-61K (24R-46A) Argus III. Dat lukte vandaag! Dit toestel met constructienummer 961 ligt al sinds 1994 opgeslagen in een hangaar van Vliegbedrijf Tom van der Meulen op Lelystad Airport. Vandaag stond de hangaar open en was er zicht op het toestel. Dat kon omdat inmiddels de hele opslag van DDA Classic Airlines weggehaald is uit deze hal en is verhuisd naar Schiphol-Oost.

PH-NDL Fairchild UC-61K (24R-46A) Argus III

Deze kist is in de Tweede Wereldoorlog gebouwd (1943/1944?) en kreeg als USAAF serial 43-14997 mee. Het constructienummer is 961. Vervolgens heeft dit toestel bij de Royal Air Force gevlogen als HD723. Na de oorlog kwam dit toestel op 7 mei 1948 als PH-NDL in Nederland te vliegen. Met dit toestel zijn onder andere rondvluchten vanaf Rotterdam Zestienhoven verzorgd.
Sinds 1972 is de PH-NDL in handen van de familie Van der Meulen van het gelijknamige vliegbedrijf. Uiteindelijk is het toestel op 10 mei 1978 uit het luchtvaartregister geschrapt. De PH-NDL is jarenlang op Oostwold opgeslagen en staat sinds 1994 op Lelystad Airport. Helaas is het toestel lastig te fotograferen, weggestoken achter in een hangaar en achter hekken. Hopelijk ligt er nog een luchtwaardige toekomst in het verschiet voor dit kistje en wordt het op termijn nog eens gerestaureerd. Wij zijn voor!

Naast de PH-NDL staat ook de PH-FAI op Lelystad Airport. Dat is momenteel de enige Nederlands geregistreerde Fairchild van dit type, wat zeggen we, de enige luchtwaardige Fairchild met PH-kenmerk überhaupt. De PH-FAI staat een paar hangaardeuren verderop bij de Stichting Vroege Vogels.

PH-FAI Fairchild (UC-61K) 24R-46A Argus III van de Stichting Vroege Vogels

Locals

Tot slot nog als afsluiter een collage met lokale toestellen.

Geef een reactie