Een Luxemburger, Oostenrijker en een Deen op Lelystad Airport

LX-FLG Pilatus PC-12/47E

Lelystad Airport, 26 april 2021 – De Luxemburgs geregistreerde LX-FLG Pilatus PC-12/47E maakte een korte stop op Lelystad Airport. Het toestel was eerder deze dag vanuit Berlijn naar Schiphol gevlogen. Daarop maakte de turboporp van Jetfly Aviation een korte repositioneringsvlucht naar de Flevopolder.

LX-FLG Pilatus PC-12/47E

Het verblijf was van korte duur. Nadat de passagiers ingestapt waren vertrok het toestel onder het callsign ‘Mosquito48A’ weer. De reis ging richting Kiel in Duitsland.

LX-FLG Pilatus PC-12/47E
LX-FLG Pilatus PC-12/47E

Jetfly Aviation is groot fan van de Pilatus modellen. Zowel de PC-12 als de PC-24 maken deel uit van de vloot van deze fractional ownership operator. In Europa is Jetfly de grootste operator van de PC-12.

LX-FLG Pilatus PC-12/47E

Alle kisten hebben hetzelfde in- en exterieur dat ontworpen is door de internationaal bekende ontwerper Philippe Stark. Hij was overigens ook een van de eerste klanten ooit bij Jetlfy en had aangeboden het ontwerp voor hun vloot te maken.

LX-FLG Pilatus PC-12/47E met het logo van Philippe Stark

De LX-FLG is op 26 november 2019 afgeleverd en heeft als constructienummer 1912. Dit exemplaar is het 1.700ste exemplaar van dit Zwitserse model. Om dat de markeren is groot 1700 aangebracht op de donkere band die over de romp loopt.

LX-FLG Pilatus PC-12/47E
LX-FLG is de 1.700ste Pilatus PC-12

Twin Star

In de ochtend arriveerde de Oostenrijkse Diamond DA 42NG Twin star met de registratie OE-FJW. Het toestel was vertrokken uit Graz. Het serienummer van deze twin is 42.N118. Het toestel hoort thuis in de vloot van JW Flighttraining Graz op de luchthaven Graz Thalerhof. Het toestel werd geparkeerd op het Delta-platform voor de toren.

OE-FJW Diamond DA 42NG Twin Star

De OE-FJW draagt titels van de Child & Family Foundation. Dit is een liefdadigheidsorganisatie gevestigd in Graz. De Child & Family Foundation steunt kinderen, jongeren en gezinnen in nood over de hele wereld.

OE-FJW Diamond DA 42NG Twin Star

Deense heli

De spuithal van Satys stond al een tijdje te wachten op nieuwe klandizie. Die is gevonden in de vorm van de Deens helikopter OY-HJB. Dit is een Eurocopter EC155 B1 van Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV). Het toestel stamt uit 2009 en heeft als constructienummer 6871. Op een dieplader van het Duitse bedrijf Airglaze Aviation – met hun Heli-Shuttle dieplader die gespecialiseerd is in het vervoer van helikopters – werd de OY-HJB naar de spuithal gebracht.

OY-HJB Eurocopter EC155 B1

De OY-HJB is indertijd vanaf de fabriek afgeleverd aan DanCopter. Deze onderneming was onderdeel van de Blueway Group. Deze laatste holding werd in 2014, inclusief de dochtermaatschappij DanCopter, overgenomen door NHV. De OY-HJB werd vervolgens in volledige DanCopter kleuren in gebruik genomen door NHV. Het toestel is actief geweest in Engeland en heeft gevlogen vanaf Den helder.

OY-HJB Eurocopter EC155 B1 hier nog van DanCopter (Den Helder, 15 september 2012)

In december 2020 kondigde NHV aan afscheid te gaan nemen van de EC155 in hun vloot. De vloot van NHV bestaat straks alleen nog uit de Airbus Helicopters H145, H175’s, Leonardo AW139 en AW169 exemplaren. Zes EC155 toestellen werden verkocht aan de tussenhandelaar HeliGlobe uit Denemarken. Zij schaften de helikopters aan uit naam van Air Greenland.

De trailer van Heli-Shuttle arriveert
OY-HJB Eurocopter EC155 B1

Vandaag arriveerde een van die Air Greenland toestellen bij de spuithal van Satys. Het toestel zag er een beetje bont uit. Aan de linkerkant was een gele cockpitdeur gemonteerd. Die kwam kennelijk van een andere (gele) EC155 van NHV. De cockpitramen waren afgeplakt om beschadigingen tijdens het transport te voorkomen. Aan de rechterzijde miste de “J” in de registratie.

OY-HJB Eurocopter EC155 B1 met zijn gele deur en afgeplakte ramen
OY-HJB Eurocopter EC155 B1
OY-HJB Eurocopter EC155 B1

Bij de hangaar van Satys werd de speciale trailer afgekoppeld. Daarbij is te zien dat dit voertuig speciaal voor helikopters is ontwikkeld. De dielpader is zo gemaakt dat de zware heli voor op de dieplader staat. Het achterstuk kan naar behoefte uitgeschoven worden. Voor het op- en afladen kan de dieplader vooraan gesplitst worden, zodat de lading er aan de voorkant af gereden kan worden.

De trailer met de OY-HJB Eurocopter EC155 B1 bij de spuithal
De oplegger is gesplitst om de heli af te laden

Aangezien de huiskleur van Air Greenland rood is zou het ons niet verbazen als dit toestel tomatenrood naar buiten komt. Later deze week staat overigens nog een tweede EC155 op de planning om per dieplader te arriveren, ook om gespoten te worden.

Een gedachte over “Een Luxemburger, Oostenrijker en een Deen op Lelystad Airport

Geef een reactie