AlgemeenHomebuiltSportvliegtuigenTwinsUltralights

Gebroeders Cornelis doen al ruim 35 jaar aan twin-vliegen

Henk (l) en Roel (r) Cornelis bij de PH-LFC Fuji FA-200-160 Aero Subaru

Lelystad Airport, 25 april 2021 – Bij het vliegen met een twin denkt iedereen gelijk aan een tweemotorig vliegtuig. Maar twin-vliegen kan ook anders opgevat worden; vliegen met je tweelingbroer!

PH-LFC Fuji FA-200-160 Aero Subaru met de gebroeders Cornelis in de cockpit

De tweelingbroers Roel en Henk Cornelis (74) vliegen al vanaf 1984 vanaf Lelystad Airport. Roel, die een zaak in motorfietsen in Lelystad en later in Emmeloord had, werd gevraagd om onderhoud te plegen aan de motoren van ultralight vliegtuigjes die begin jaren tachtig hun intrede in Nederland deden. Roel werd dealer van de Rotaxmotoren en in ruil voor zijn diensten leerde hij vanaf 1982 met de ultralights vliegen. In 1984 stapte hij over op sportvliegen en haalde bij Wings over Holland zijn brevet. Al die jaren is hij blijven vliegen bij Wings over Holland.

Al meer dan 35 jaar vliegen Henk (l) en Roel (r) samen

Roel kiest altijd het luchtruim met zijn tweelingbroer Henk uit Bennekom. Tweelingen doen vaak hetzelfde, denken vaak hetzelfde en kunnen vaak hetzelfde. Hoewel Henk geen brevet heeft kan hij net als zijn broer vliegen als de beste. Hij heeft een aantal instructievluchten gehad van Bert Huizinga, de veel te vroeg overleden voormalige directeur van Wings over Holland. En hij heeft zelfs solo gevlogen. Alleen de theorie-examens weerhielden hem van het halen van zijn brevet.

De riemen gaan vast voor de volgende zondagsvlucht

Tot eind 2018 vloog ook steevast hun vijf jaar oudere broer Jan mee. Jan Cornelis is helaas op 24 december 2018 overleden. De tweeling heeft, geheel naar zijn wens, zijn as vanuit het vliegtuig uitgestrooid boven het IJsselmeer.

Pre-flight checks

Toch gaan de gebroeders Cornelis nog steeds met drie man op stap. Inmiddels heeft Willem Westerink zich aangesloten bij het gezelschap. Deze voormalige Amsterdamse taxichauffeur heeft jarenlang gevlogen met zijn eigenhandig gebouwde PH-PUL Aero Designs Pulsar XP. Tegenwoordig houdt Willem het bij gezellig meevliegen.

De PH-PUL Aero Designs Pulsar XP is verkocht en dus vliegt Willem Westerink nu met de gebroeders Cornelis mee

Zondagsvliegers

De gebroeders Cornelis zijn echte “zondagsvliegers”. Je kunt de klok erop gelijkzetten, steevast om 10:00 uur roept de “Pappa-Lima-Charlie” op voor een lokale vlucht van ongeveer 30 minuten. De vlucht is meestal “een rondje om de kerk”. Voor de kenners; bij ‘Bravo’ eruit en via ‘Mike” er weer in.

Na de start blijft de Fuji “plat op het dek” tot het einde van de baan

En waar de term zondagsrijders op de weg doorgaans betekent dat iemand gevaarlijk rijgedrag vertoond geldt dit niet voor de term ‘zondagsvliegers’. De mannen slaan namelijk bijna geen zondag over. Ze vliegen dus iedere week, bij ieder weertype. Dit houdt hen geoefend en scherp. Er zijn zondagen dat er maar één kistje op Lelystad Airport het luchtruim kiest; dat zijn dan de gebroeders Cornelis. En als Roel en Henk eens een keer met zijn tweeën zijn, dan worden er ook rustig aerobatic manoeuvres gevlogen. Hun mening is dat je absoluut een betere vlieger wordt als je bij iedere weersituatie kijkt of er gevlogen kan worden en niet alleen bij kastelenweer het luchtruim kiest.

Fuji favoriet

Hun favoriete toestel is de Fuji. “Echt een vliegende tank” zegt Roel. Van de inmiddels zo’n 1.500 vlieguren in zijn logboek zijn er dan ook zeker 1.000 gemaakt op de Fuji. Maar ook vele andere kisten heeft Henk gevlogen zoals een Texan en zelfs een Jet Provost. Met die Britse straaljager heeft hij wel eens een roll boven zijn huis in Emmeloord gemaakt!

De PH-LFC Fuji FA-200-160 Aero Subaru is favoriet bij de mannen

Verkeersleiding

Toen Lelystad Airport verkeersleiding kreeg hebben Henk en Roel overwogen om voortaan vanaf Teuge te gaan vliegen. Ze waren immers zo gewend aan de vrijheid van een ongecontroleerd veld. Alleen omdat ze zo verknocht zijn aan Wings over Holland hebben ze besloten het een kans te geven. Wennen was het wel. Inmiddels zijn de mannen gewend en is men op de toren ook aan de gebroeders gewend. Dus ze blijven! Gelukkig maar!

Roel doet de administratie na de vlucht

Eigen vliegtuig

Begin jaren negentig heeft Roel met een aantal andere eigenaren de PH-1Z5 in zijn bezit gehad. Dat was een Murphy Renegade Spirit ultralight die in Hull in Engeland werd gevonden. De vorige eigenaar vloog met Roel om hem wegwijs te maken. Hij had namelijk al staartwielervaring op de PH-KYK bij Wings over Holland. Daarna heeft hij de overige mede-eigenaren wegwijs op het kistje gemaakt.

De PH-1Z5 Murphy Renegade Spirit in de jaren negentig op Lelystad (Foto: Richard Poeser)

Toen hij tijdens de eerste vlucht met de PH-1Z5 vroeg of het kistje ook aerobatics kon vond de voormalige Britse eigenaar dat geen goed idee. De dag daarop ging Roel alleen omhoog om toch eens wat uit te proberen. Bij de eerste de beste roll kreeg hij de zitting van de lege voorste zitplaats voor zijn hoofd! Die viel eruit in een aardappelveld. Later is hij die op gaan halen, want het was best een duur zeteltje van leer! Het bewijs was geleverd, het toestel kon aerobatics aan, maar niet zonder de voorstoel vast te zetten met de veiligheidsriemen…

Speciaal voor de camera word even een touch & go gemaakt

Er viel wel eens vaker iets uit het toestel. Roel herinnert zich nog goed die keer dat hij met een mogelijke koper van de Renegade een proefvlucht ging maken. “Een forse man! Hij zat voorin en ik had maar matig zicht” zo vertelt Roel. “Om even goed naar voren te kijken stak ik mijn hoofd rechts naar buiten en floep… mijn helm van mijn hoofd! Dat kwam door de luchtstroom. En in die helm zat ook mijn koptelefoon. Een duur geintje! Gelukkig zag ik vanuit de lucht mijn helm liggen. Netjes in het gras aan de kant van een verlaten landweggetje in de polder. Ik ben toen even op dat weggetje geland, heb mijn helm gepakt en we zijn weer doorgevlogen”. Op de vraag of de passagier ook het toestel gekocht had antwoordde Roel “Nee, die vond ons maar raar. Niks meer van gehoord…”.

Ook heeft Roel de Renegade een keer bij Ens in de polder moeten zetten vanwege een motorstoring. Hij vloog met zijn broer Henk over het huis van Jan, die in Ens woonde. Daarna begon de motor te sputteren en Roel koos een geschikte wei voor een voorzorgslanding. Omdat beide mannen nieuwsgierige monteurs waren wilde ze kijken wat er aan de hand was. Daarop ging Henk al liftend naar zijn broer in Ens voor gereedschap. Daar aangekomen zei broer Jan: “Goh joh, je bent net te laat! Roel kwam hier net over met zijn vliegtuig!” “Waar denk je waar ik vandaan kom” antwoordde Henk…

De motor kregen ze weer aan de praat en Roel zou alleen naar Lelystad terugvliegen. Henk bleef achter in de wei. Toen Roel net weg was gaf de motor weer de geest. Met een paar bochten en zonder vermogen wist Roel weer in de wei te landen, pal voor de voeten van Henk. Die merkte koeltjes op: “Hij doet het niet hè!?”

Beide mannen beseffen maar al te goed dat de capriolen die hierboven beschreven zijn uit een tijd komen dat dit nog allemaal kon en er minder regels waren. Tegenwoordig is de luchtvaart veel gereguleerde en dat komt op veel terreinen de veiligheid ten goede.

Mooie verhalen

Als we eenmaal met Roel en Henk aan de praat komen, volgt in rap tempo het ene mooie verhaal op het andere. Een leuke anekdote over hoe de tweeling samen op trok kwam ter sprake toen het over de motorsport ging. Ze hebben beiden aan wegraces gedaan. Henk begon daarmee rond 1969-1970.

Henk Cornelis (46) met P. v.d. Goorbergh tijdens de 250cc nationale race in Oldeboerk op 18 juli 1970 (Foto: Forum Maartens Kreidler Club)

Alleen toen hij in 1970 gewond raakte bij een aanrijding op het circuit van Zandvoort kwam hij daarbij in het ziekenhuis terecht. Roel zocht hem op in Heemstede. Henk baalde dat hij niet kon racen de volgende dag. “Dan ga ik wel!” riep Henk. Die moest wel even snel oefenen, maar hij verscheen doodleuk voor zijn broer aan de start! Om het realistisch te maken hinkte hij met zijn been. Omstanders waren verbaasd over de wonderbaarlijke genezing. Roel vocht in de wedstrijd om de koppositie! Dat kwam zelfs in de krant terecht. Alleen toen hun moeder dit later las hadden ze wat uit te leggen. Zij wist immers dat zoonlief Henk in het ziekenhuis lag, dus daar klopte iets niet…

1974 Kampioensraces 50cc Venray – Ysselsteyn: Roel Cornelis voerde vier van de vijf ronden het veld aan, maar in de laatste en beslissende ronde stuurde Gerrit Strikker zich verrassend naar de kop, terwijl Roel Cornelis, Jan Hu­berts en Herman Meyer op korte afstand van de winnaar voor één der spannendste finishes van de dag zorgden. Binnen 0,6 secon­den vloog dit trio door de finish! (Foto: Forum Maarten’s Kreidler Club)

Streepje voor

Als de gebroeders hun wekelijkse rondje gevlogen hebben strijken zij doorgaans neer op het terras bij Restaurant luchthaven Lelystad (voorheen Flantua’s). Daar hoeven de mannen niets te bestellen. Men weet wat de heren willen drinken. Koffie en een biertje. En een bitterballetje, iedere week. Helaas is dat met de pandemie niet mogelijk en dus drinkt men na afloop even wat in de hangaar bij Wings over Holland. Omdat de gebroeders een streepje voor hebben, is er een zitje voor de heren gecreëerd tussen de vliegtuigen. Maar zodra de terrassen weer opengaan volgt de traditie bij het restaurant zeker en vast weer.

De PH-LFC Fuji FA-200-160 Aero Subaru is geland, tijd voor een biertje en een bitterballetje!

Dat streepje voor hield overigens ook in dat de tweeling ook tijdens de coronasluiting kon blijven doorvliegen. De les- en verhuurafdeling van Wings over Holland was gesloten. Alleen voor dit wekelijkse vluchtje mocht de Fuji even naar buiten.

Doorvliegen

Henk en Roel hopen hun traditie zo lang mogelijk voort te zetten. De botten worden wel wat stram, maar dat weerhoudt hen zeker niet om in een vliegtuig te klimmen. Zolang de gezondheid het toelaat blijven ze vliegen. Van deze hobby kan niemand hen afhouden. Het thuisfront weet niet beter, een tweeling heb je nooit alleen. De mannen trekken er nog altijd graag samen op uit.

Misschien zijn de botten wel wat strammer, maar in een vliegtuig klimmen lukt nog prima!

Hoewel Roel niet meer aan het roer staat van Motorcentrum Emmeloord en Henk zijn autobedrijf in Bennekom heeft verkocht, stilzitten kunnen de heren niet. Roel en Henk zijn nog vaak in de motorzaak te vinden en ze gaan regelmatig op pad voor klusjes met een vrachtwagen. Op hun rijbewijs is zo’n beetje alles wat er aangekruist kan worden aangekruist. Voor komende week staat er bijvoorbeeld een ritje aardappels op stapel richting De Cocksdorp op Texel.

De klusjes voert de tweeling met plezier uit. Op die manier blijft hun luchtvaarthobby betaalbaar. We hopen dan ook nog tot in lengte van dagen op de zondag de PH-LFC met “de gebroeders” aan het roer te horen en zien vertrekken. Er is naar ons idee geen ander duo dat zo trouw en consequent hun rondjes vliegt. Een uniek duo in vele opzichten. Leuk dat we jullie verhaal aan mochten horen!

Roel (l) en Henk (r) vliegen door zolang het hun gegeven is

9 gedachten over “Gebroeders Cornelis doen al ruim 35 jaar aan twin-vliegen

  1. Roel en Henk wat een geweldig stuk heb ik nu net gelezen, geweldig dat jullie dat nog doen op die leeftijd. Ach het houdt je wel jong zullen we maar zeggen.
    Succes ermee en nog vele plezierige vlieg uurtjes.
    Gr Arend ter Veen

  2. Berend Jan Floor, wat een prachtig verhaal heb je gemaakt over de gebroeders Cornelis. Hun passie voor het vliegen wat al jarenlang. Geen woord gelogen. Ik kan het weten.Ben al 50 jaar getrouwd met Roel. Maar het vliegen staat we op nr.1

  3. Hartelijk dank voor het mooie artikel, woord voor woord waar.
    Hopelijk kan het nog lang zo door gaan.
    Henk en Gerda Cornelis.

  4. Mooi verhaal van de gebroeders. Over die twee kan een boek geschreven worden.
    Ik ken ze al een tijdje , het is nooit saai.
    Leuk dat nog steeds (ook in dit verhaal)
    De namen verwisseld worden.
    Lekker doorgaan jongens.
    Wim.

  5. Prachtig mooi en echt verhaal.
    Het blijven gelukkig kwajongens die Cornelissen.
    Heb het voorrecht Roel al meer als 35 jaar te kennen en heb veel van hem geleerd. Dat je praktisch overal een oplossing voor kan bedenken.
    En een mooie karaktertrek: behulpzaam voor iedereen.
    Als je Roel kent ken je ook Henk.
    Prachtige mensen die het hoofd koel houden en het hart warm!
    Blijf vliegen jongens!!!

  6. Mooi verhaal. Ik heb ze (in het recente verleden) vanaf de toren regelmatig voorbij zien komen. Drie markante koppies in de Fuji ☺. Meestal het ‘eerste event ‘ op de zondagochtend. Eerst even tanken bij de pomp en dan vliegen. Dat kunnen ze wel.

  7. Ha die Roel en Henk wat een leuk verhaal over jullie en mooi dat jullie dit nog samen kunnen doen. Ik heb de link naar deze site gekregen van jullie neef Johan met via ik af en toe contact heb vanuit mijn werkfunctie. Roel ik denk nog vaak terug aan de mooie tijden bij Henk de Vries motoren in Lelystad en de Yamaha RD350 cup waarbij je bent komen kijken op Zandvoort. Verder heb je me wel eens uit “de sloot” gehaald:) Roel en Henk het gaat jullie goed en hopelijk maken jullie nog veel mooie avonturen samen mee. Groet Ronald Tielemans

Geef een reactie