PH-ZGZ Beech C90A King Air van Zeusch Aviation landt op Teuge

PH-ZGZ Beech C90A King Air

Teuge, 1 mei 2021 – Vandaag arriveerde op Teuge de PH-ZGZ. Een kersverse registratie op een vliegtuig dat al langer in Nederland actief is. Sinds 29 april is de voormalige 2-MAPZ van Zeusch Aviation omgeregistreerd als PH-ZGZ. Daarmee is nu de hele vloot van Zeusch Aviation voorzien van een PH-registratie. Vloog Zeusch eerst nog een tijdje met de G-MEDZ (nu PH-ZAZ), 2-ZEUZ (nu PH-ZBZ) en de 2-MAPZ, momenteel zijn alle toestellen Nederlands. Daarbij begint iedere registratie met een “Z” en eindigt die er ook mee. Zeusch is bij de ZAZ begonnen. De ZBZ, ZCZ en ZDZ zijn ook al actief.

PH-ZGZ Beech C90A King Air

De Z..Z-reeks

De PH-ZGZ is dan ook een echte “Zeusch-registratie”. Toch worden na de “ZDZ” nu de “ZEZ” en “ZFZ” overgeslagen. Die laatste is makkelijk verklaarbaar. Dat komt omdat de PH-ZFZ korter dan 25 jaar geleden is gebruikt en daardoor geblokkeerd is. In dit geval was dat een Fokker 100 in 2013.

PH-ZGZ Beech C90A King Air

De PH-ZEZ staat momenteel wel gereserveerd bij ILT, die het luchtvaartuigenregister verzorgd. Net als meer kenmerken in de Z..Z-reeks overigens. Dus wie weet wordt dat kenmerk later nog een door Zeusch gebruikt.

PH-ZGZ Beech C90A King Air

Ombouw in Reims

De 2-MAPZ heeft zijn laatste vlucht onder de vlag van Guernsey gemaakt op 4 december 2020. Toen is het toestel vanaf Lelystad Airport naar Reims in Frankrijk gevlogen. Daar is de King Air in de tussenliggende tijd voorzien van een relay-boom. Met zo’n intrekbare antenne is het toestel in staat om bijvoorbeeld bij wielerwedstrijden beeldmateriaal van mobiele camera’s door te zetten naar de regiewagen op een centrale locatie.

De nieuwe relay-boom onder de PH-ZGZ, het fotoluik is midden onder de romp ook nog te zien

De PH-ZGZ was al voorzien van een cameraluik. Met de nieuwe antenne is het toestel zeer veelzijdig geworden en multifunctioneel inzetbaar. De PH-ZGZ is de tweede King Air met zo’n dergelijke relay-boom. Ook de PH-ZBZ is hiermee uitgerust.

PH-ZGZ Beech C90A King Air
PH-ZGZ Beech C90A King Air

Historie toestel

De PH-ZGZ is een Beech C90A King Air, heeft als constructienummer LJ-1236 en is in maart 1990 gebouwd. Toen is het de N5598L geworden. Vervolgens werd het toestel in juni 1998 korte tijd de D-IPEL om diezelfde maand in Oostenrijk als OE-FMG ingeschreven te worden. Op 1 maart 2007 werd op nieuw een Amerikaans kenmerk toegekend, de N905DR ditmaal. Die registratie heeft er ook niet lang opgestaan. De Beech vertrok naar Kazachstan als UN-K9001 en later als UP-K9001.

De vorige registratie van de Beech C90A King Air was 2-MAPZ

Per 28 mei 2018 kwam het toestel onder de hoede van Zeusch Aviation als 2-MAPZ en nu dus per 29 april 2021 als PH-ZGZ. De nieuwe registratie is met een witte sticker over de oude heen geplakt.

PH-ZGZ Beech C90A King Air

Vandaag maakte de Beech zijn eerste vlucht als PH-ZGZ. Aan het begin van de middag vertrok de kist vanuit Reims voor een vlucht naar Teuge. De PH-ZGZ meldde zich bij Hangar One op Teuge. Dit bedrijf verzorgt regelmatig onderhoud voor de toestellen van Zeusch Aviation. Omdat de hangaar op de zaterdag gesloten was werd de King Air op het platform ervoor geparkeerd.

PH-ZGZ Beech C90A King Air

Vloot Zeusch

De vloot van Zeusch Aviation ziet er momenteel als volgt uit:

Registratie Type C/N Fotoluik Ambulance Relay-antenne
PH-ZAZ Beech B200 Super King Air BB-1478 X X
PH-ZBZ Beech C90A King Air LJ-1164 X
PH-ZCZ Beech B200 Super King Air BB-1281 X
PH-ZDZ Beech B200 Super King Air BB-1675 X
PH-ZGZ Beech C90A King Air LJ-1236 X X

 

PH-ZGZ Beech C90A King Air
PH-ZGZ Beech C90A King Air

Geef een reactie