Teuge, 1 mei 2021 – Sinds 7 maart 2021 verblijft op Teuge de Duits geregistreerde Piper D-EGBS. Over dit kistje is wel het een en ander te vertellen. Zo is het toestel in 1972 gebouwd en heeft het als constructienummer 28-7225238 meegekregen. Het is een onvervalste Piper PA-28-140 Cherokee, de versie waarbij het derde kleine zijraampje nog ontbreekt. Van deze Cherokee’s zijn een aantal varianten geproduceerd, allen aangeduid met een letter. De D-EGBS is een Cherokee E. De E-versie kwam in 1972 op de markt.
Flite Liner
Dan had dit toestel nog een andere modelaanduiding, het was namelijk een ‘Flite Liner’. Dat was de basisversie, speciaal als opleidingstoestel bedoeld. Alle benodigde instrumenten voor lesvliegen zaten er standaard in. Ook zaten er maar twee zitplaatsen in, de achterbank ontbrak. Door toepassing van standaardkleuren, standaarduitrusting en zonder achterbank konden de kosten voor dit lesvliegtuig laag gehouden worden. Een nieuw exemplaar kostte begin jaren zeventig rond de $11.000,-.
Hoewel de aanduiding PA-28-140 doet vermoeden dat er een 140 pk (103 kW) motor gemonteerd was, zat er evenwel oorspronkelijk een Lycoming O-320-E3D motor op. Die versie was goed voor 150 pk (110 kW).
N, HB, LX en D
In de Verenigde Staten kreeg deze Piper de registratie N10C mee. Op 17 mei 1972 kwam het toestel in Zwitserland terecht als HB-OKC. Daar heeft het kistje gevlogen tot 13 maart 1993.
In het Zwitserse register is te zien dat het toestel op een gegeven moment werd aangeduid als PA-28-140/160. Ook staat er vermeld dat het kistje uitgerust is met een Lycoming O-320-D2A motor. Dat is een sterkere motor dan standaard. Het vermogen nam door die aanpassing toe naar 160 pk (119 kW). Vermoedelijk is het toestel toen ook aangepast van een twee- naar een vierzitter. Daarmee is het geen oorspronkelijke ‘Flite Liner’ meer.
Deze niet-standaard typeaanduiding aanduiding vinden we ook terug op het typeplaatje van de D-EGBS. Daar staat PA-28-140-160 vermeld. Er is simpelweg later ‘-160’ achter de oorspronkelijke aanduiding gestanst.
Na zijn Zwitserse avontuur kwam deze gemodificeerde in Luxemburg terecht. Eerst als LX-OKC op naam van Conrad Michel en later als LX-JHK. Op foto’s op internet is te zien dat de LX-OKC ook een modificatie aan de wingtips had. Deze neerwaarts geboden vleugeluiteinden gaven het toestel STOL-capaciteiten. Deze modificatie is later in Luxemburg weer verwijderd en is nu niet meer aanwezig op het toestel.
In de Luxemburgse tijd is deze Cherokee in zijn huidige zachtgele kleur gespoten. Als je goed kijkt onder de huidige registratie dan is het ‘spookbeeld’ van de verwijderde letters LX-OKC nog vaag zichtbaar.
Op 30 mei 2014 zou de Cherokee naar Duitsland verhuizen als D-EPHJ. Dat feest is echter niet doorgegaan en het kistje bleef vooralsnog Luxemburgs geregistreerd. Wel met een ander Luxemburgs kenmerk. Dat werd namelijk in oktober 2014 LX-JHK, op naam van JHK Aviation SC.
Uiteindelijk werd op 22 januari 2016 opnieuw een Duitse registratie gereserveerd; D-EGBS. De registratie D-EGBS was overigens hiervoor al twee keer eerder gebruikt op andere vliegtuigen.
Op Teuge
Het zou nog tot 14 april 2016 duren voordat een Duits bewijs van luchtwaardigheid werd afgegeven. Sindsdien is het toestel operationeel in Duitsland. Eind maart 2021 zagen we de D-EGBS al in onderhoud staan bij Hangar One op het vliegveld van Teuge. Op 1 mei 2021 was het toestel nog steeds aanwezig op Teuge en maakte het een retourvlucht naar het goudgele strand van Ameland.
Geel
Dan is er nog iets wat ons opvalt en dat heeft betrekking op de kleur. Op een of andere manier heeft Teuge een aantrekkingskracht op vliegtuigen in een zachtgele kleurstelling. We komen die kleur niet vaak op toestellen tegen, maar op Teuge inmiddels juist wel al een aantal keer! Zo was er op 1 mei 2021 ook de HA-CTH aanwezig en de LX-LEM Cessna P210N Pressurized Centurion II. Beide kistjes zijn ook voorzien van een zachtgeel kleurenschema. De LX-LEM is overigens de ex PH-JFH, een registratie die nog vaag zichtbaar is onder de huidige letter op deze ‘Silver Eagle’ turbinevariant van de Cessna P210N.
Ook de PH-UWL Cessna 421C Golden Eagle is regelmatig op Teuge te vinden. Nog zo’n “gele rakker”!
Toeval? Of heeft Teuge een mysterieuze aantrekkingskracht op lichtgele vliegtuigen…?!?
Met dank aan Peter-Michael Gerhardt en Henk Wadman voor hun bijdrage aan dit artikel.
2 gedachten over “De zachtgele D-EGBS Piper PA-28-140 Cherokee E ‘Flite Liner’ op Teuge”
Hi Jan, thanks for the very interesting article about my Piper!
Best regards, Theo
Great article! PH-UWL is currently parked at LOWG, the other home of D-EGBS. How did you find out the American Registration?