Elektrisch aerobatic vliegen met de Hamilton aEro

LY-BDA Hamilton aEro (Silence Twister Electric)

Sion, 16 september 2017 – Elektrische vliegtuigen worden de laatste jaren steeds vaker ontwikkeld. Vaak worden daarbij bestaande modellen voorzien van elektromotoren. Het elektrisch vliegen begint daardoor steeds meer te groeien. In Nederland wordt inmiddels (mei 2021) al instructie gegeven door een vliegschool met elektrisch aangedreven vliegtuigen op Teuge.

In 2017 zagen we tijdens de Breitling International Airshow Sion deze elektrisch aangedreven Silence Twister die ook als Hamilton aEro door het leven gaat. Dit is een versie van deze fraai gelijnde ultralight uitgerust met een Siemens elektromotor die 80 kW levert.

LY-BDA Hamilton aEro (Silence Twister Electric)

Het model heeft een gelijkenis met het silhouet van de vermaarde Spitfire. De Twister is van oorsprong een Duits ontwerp en het prototype vloog op 30 september 2000. Twister is makkelijk op een aanhanger te vervoeren. Doorgaans wordt er een Jabiru 2200 motor gebruikt of een Belgische ULPower UL260i. De Twister kan gebouwd worden met een vast of een intrekbaar onderstel.

De Silence Twister is als zelfbouwpakket verkrijgbar en dit specifieke exemplaar is gebouwd door het bedrijf Termikas in Litouwen. Vandaar de Litouwse registratie LY-BDA. Het constructienummer van dit toestel is 1. Deze versie heeft een vast onderstel meegekregen.

Dit elektrische project is ontwikkeld in Zwitserland bij ‘Hangar 55’. De LY-BDA heeft dan ook in september 2016 voor het eerst gevlogen in Raron in het kanton Wallis. Drijvende krachten achter dit project zijn aerobatic paragliding kampioen Dominique Steffen en Air Zermatt helikopterpiloot Thomas Pfammatter. Samen hebben zij ‘Hangar 55’ opgericht en binnen achttien maanden de elektrische Silence Twister de lucht in gekregen. Hoofdsponsor van het geheel is het horlogemerk Hamilton, bijgestaan door de aerobatic kampioen Nicolas Ivanoff.

LY-BDA Hamilton aEro (Silence Twister Electric)

De LY-BDA wordt aangeduid als Hamilton aEro of Silence Twister Electric. Hoofddoel is het vliegen van aerobatics met dit kistje. De Twister is berekend op een belasting van +6 g /-4 g. Met de huidige batterijen kan dat gedurende twintig minuten, met een reserve van tien minuten. Rustig rechtuit vliegen kan ook, dan kan de Twister zestig minuten in de lucht blijven.

Anders dan bij verbrandingsmotoren is de elektromotor zonder verdere aanpassingen geschikt voor het kunstvliegen. Moet bij de conventionele motor ervoor gezorgd worden dat olie en brandstof ook bij een vlucht op de kop naar de motor blijft stromen, bij de elektromotor ken men die problemen niet. Wel moet de vloeistofkoeling van de elektromotor via een pomp onder druk gehouden worden bij aerobatic manoeuvres.

Na de landing kunnen de batterijen in de vleugels in vijf minuten vervangen worden en die in de romp in twintig minuten. Met een geladen reserve-set batterijen kan het kistje dus alweer na vijfentwintig minuten de lucht in.

De elektromotor is extreem licht en weegt maar 13 kg. Om een goede gewichtsverdeling te houden (weight & balance) zijn de 160 kg aan batterijen op de meest ideale manier verdeeld over de romp. Ook in de vleugels zit nog een deel van de batterijen gemonteerd. Het leggewicht van de Silence Twister (inclusief de batterijen) is 319 kg en het maximale startgewicht is 420 kg.

Het ziet er naar uit dat de elektromotor bij het aerobatic vliegen een goede toekomst heeft. Op dit moment zijn de batterijen de beperkende factor Bij aerobatic kisten is het minder van belang dat een toestel lang kan vliegen. Een aerobatic sessie duurt doorgaans maar kort en is veelal in de buurt van het vliegveld. Ook gaat de motor veel efficiënter om met energie van een verbrandingsmotor. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat er geen CO2 uitgestoten wordt en dat het geluidsniveau drastisch naar beneden gaat.

LY-BDA Hamilton aEro (Silence Twister Electric)

Een gedachte over “Elektrisch aerobatic vliegen met de Hamilton aEro

Laat een reactie achter bij Henk Stok Reactie annuleren