N503AL Lancair Evolution bezoekt Teuge; een bijzonder zelfbouwtoestel

N503AL Lancair Evolution

Teuge, 15 mei 2021 – In de avond van 14 mei 2021 arriveerde op een vlucht vanuit Riga (EVRA) in Letland de N503AL op het vliegveld van Teuge. Dit is een Lancair Evolution gebouwd in 2013. Deze bijzonder snelle vierpersoons zelfbouwkist raffelde de afstand van zo’n 600 NM naar Teuge af in slechts drie uurtjes. Daarbij werd op 28.000ft gevlogen met een maximale snelheid van 269 kts.

De route van de N503AL Lancair Evolution van Riga naar Teuge op 14 mei 2021

Opmerelijk toestel

De Lancair is in vele opzichten een opmerkelijk toestel. Niet alleen vanwege zijn ‘looks’ met ovale ramen, maar vooral omdat er een turbinemotor op de neus van het vliegtuig zit. Verder is de Evolution uitgerust met een drukcabine, een optie die maar zelden bij zelfbouwtoestellen voorkomt. De maximale vlieghoogte bedraagt voor dit toestel 28.000ft en de drukcabine zorgt dan voor een luchtdruk als vloog de kist op 8.000ft.

De N503AL Lancair Evolution heeft een drukcabine

De motor is een Pratt & Whitney PT6A-28 turbine. Deze is goed voor 680 pk (500 kW). Deze krachtbron is onder andere ook terug te vinden in de Beech 90 King Air, de Piper Cheyenne II/IIXL of de Embraer EMB-121 Xingu.

De N503AL Lancair Evolution heeft een dikke Pratt & Whitney PT-6A turbinemotor

De Evolution is een ontwerp van de Amerikaan Lance Neibauer. Hij heeft een aantal zeer snelle zelfbouwtoestellen ontwikkeld waarbij de Lancair 320/360/Legacy modellen wel de bekendste zijn. De eerste Evolution vloog op 21 maart 2008. Daarna zijn er zo’n 85 exemplaren van gebouwd. Verreweg de meeste in de Verenigde Staten. Sinds 2017 werden de Evolutions geproduceerd onder de vlag van Evolution Aircraft.

N503AL Lancair Evolution

Claims

Medio 2017 kwam er een einde aan de productie van de bouwpakketten van de Evolution. De oorzaak was een schadeclaim na een fatale crash met een Evolution (N571JM) op 17 juli 2017. Het bedrijf was niet in staat om aan haar verplichtingen te voldoen. De 22 maanden daarvoor waren er ook al vijf serieuze ongelukken met een Evolution gebeurd. Daardoor werd het voor de eigenaren ook lastiger om hun toestellen betaalbaar verzekerd te krijgen. De productie van de bouwpakketten is daarna gestaakt. De website van Evolution Aircraft is nog wel in de lucht. Al lijkt het er niet op dat de informatie van recente datum is. Het laatste bericht op hun Facebookpagina dateert van eind september 2017.

N503AL Lancair Evolution

Eredivisie

Dit Lancair model is een complex vliegtuig. De prijs van een Evolution was ook pittig, rond de $1,3 miljoen. We mogen daardoor gerust stellen dat dit homebuilt type tot de eredivisie behoort van de zelfbouwkisten. Door het gebruik van carbon fiber is dit niet een toestel voor de een beginnende bouwer. Een aantal van de Evolutions zijn dan ook gebouwd door professionele bedrijven die op bestelling voor eigenaren een homebuilt toestel assembleren. Voor de Evolution stond daar zo’n 1.000 uur voor.

N503AL Lancair Evolution

Evolution op Teuge

Terug naar de N503AL op Teuge. Dit toestel heeft als constructienummer EVO-025 en staat op naam van Pelegrin Northwest LLC. Al een jaar of vijf/zes verblijft deze Evolution in Europa, met Riga als thuisbasis. Als één van de weinige. Het is een zeer zeldzaam vliegtuig aan deze kant van de Atlantische Oceaan. Het aantal is vermoedelijk op één hand te tellen.

N503AL Lancair Evolution

De N503AL was eerst geheel wit. De laatste twee jaren vliegt de kist in een aantrekkelijk geel kleurenschema. Op de vleugel staat groot ‘EVO’ en het logo van Lancair. Datzelfde logo is in de staart terug tet vinden. De letters en cijfers van de registratie zijn met mooie schaduwen uitgevoerd waardoor het lijkt of deze los komen van de romp.

N503AL Lancair Evolution met ‘EVO’ op de vleugel
Het logo van Evolution Aircraft in de staart
De registratie heeft een mooi schaduweffect

Op Teuge stond het toestel bij de toren geparkeerd. Voor de wielen lagen mooie gepersonaliseerde wielblokken met de registratie erin en het logo van Evolution Aircraft.

De N503AL Lancair Evolution heeft eigen wielblokken…
…met het logo van Evolution erin

We hebben aan de buitenkant geen typeplaatje kunnen ontdekken. Wel een drietal tankdoppen, twee in de vleugel en één in de romp. Om vergissingen met brandstof te voorkomen staat duidelijk aangegeven dat dit toestel JetA1 (kerosine) nodig heeft.

De tankdop in de romp
Een van de tankdoppen in de vleugel

Verder valt op dat er maar één deurtje aan de linkerzijde naar de cabine is. Dat is vanwege de drukcabine. Hoe minder openingen, hoe minder kans op lekkages van de cabine als deze onder druk staat. Aan de rechterkant is nog een bagageluikje voorzien.

Alleen links zit een deur naar de cabine
Het bagageluikje rechts

De N503AL heeft een grote vierbladige prop. Daarmee harkt het toestel moeiteloos door het luchtruim.

N503AL Lancair Evolution

Na het bezoek aan Teuge was nog een vlucht naar het eiland Mann gepland. Of deze op zaterdag  (15) of zondag (16) zou plaatsvinden was nog niet bekend bij de luchthaven.

N503AL Lancair Evolution

Deze Lancair Evolution was een bijzondere bezoeker, niet alleen voor Europese begrippen, zeker voor Nederland en al helemaal voor Teuge. De moeite waar voor een ritje naar Teuge met bijbehorende fotoshoot naar wij dachten!

Geef een reactie