AirShowHomebuilt

N260HP Challenger III verhuist naar het Smithsonian National Air and Space museum

N260HP Aviation Specialties Challenger III

17 mei 2021 – De Amerikaanse air show demovlieger Sean D. Tucker is in 2019 gestopt met het vliegen van zijn vermaarde solodemonstraties. Hij was jarenlang een graag geziene gast op vliegshows in de Verenigde Staten.
Wij hebben hem onder ander tijdens de AirVenture op Oshkosh zien vliegen. Spectaculair en met veel aandacht voor het show element. Zo vloog hij onder linten door en sneed deze later door met zijn propeller. De laatste demo die hij vloog met zijn N260HP Challenger III was in oktober 2019 tijdens de Wings Over Houston air show.

N260HP Aviation Specialties Challenger III duikt onder een lint door

Naast de Challenger III vloog Tucker ook shows met zijn N772TA Extra EA-300/L. Beide toestellen waren voorzien van de naam van de hoofdsponsor Oracle. Dit Amerikaanse software bedrijf is gespecialiseerd in zakelijke database-, ERP- en CRM-software.

N772TA Extra EA-300/L is het andere aerobatic toestel van Sean D. Tucker

De nu 69 jarige Tucker werd in 2003 door het National Air and Space Museum uitgeroepen tot een van de “levende legendes” van de luchtvaart en werd in 2008 opgenomen in de National Aviation Hall of Fame. Nu komt ook zijn vliegtuig, de N260HP Challenger III in het museum te hangen.
Er was al in 2018 aangekondigd dat het toestel naar het Smithsonian National Air and Space museum in Washington zou gaan. Alleen heeft de coronacrisis roet in het eten gegooid en is alles inde tijd opgeschoven. Op 3 mei 2021 werd het toestel dan eindelijk toch in een aanhanger afgeleverd.

N260HP Aviation Specialties Challenger III

Een flinke reis van 3.000 mijl was daarvoor nodig van Salinas in Californië naar Chantilly in Virginia. Daar wordt het toestel verder geprepareerd voor expositie in de entree van de National Mall van het museum.

N260HP Aviation Specialties Challenger III

Even leek het erop dat de Challenger III niet naar het museum zou komen. Sean D. Tucker was namelijk bezig om een formatieteam in Arkansas op te richten. Daarvoor had hij al een miljoenensponsor weten te strikken. Door de COVID19 pandemie moest alles de ijskast in. Het sponsorgeld kwam niet en daardoor moest Tucker elf man ontslaan en twee van zijn vliegtuigen verkopen. Ook verloor hij ook veel eigen geld dat hij in het project had gestoken.
Gelukkig kwam er hulp. Toen David Ellison, directeur van Skydance Media, hoorde dat zijn vroegere mentor het moeilijk had, kocht hij de Challenger III van Tucker en schonk deze kist alsnog aan het Smithsonian in zijn naam.

N260HP Aviation Specialties Challenger IIl

In het museum komt de N260HP op zijn kop aan het plafond te hangen in een special tentoonstelling voor ‘General Aviation’. Dit nieuwe museumonderdeel zal in de herfst van 2022 klaar zijn en heet “We All Fly”. Het project is mogelijk gemaakt door een donatie van $10 miljoen door de Thomas W. Haas Foundation.
De N260HP is afgeleid van de vermaarde Pitts Special aerobatic vliegtuigen. In 2010 werd het toestel ontwikkeld door Wolf Aircraft.

N260HP Aviation Specialties Challenger III

In 1978 startte de Amerikaan Steve Wolf zijn bedrijf Wolf Aircraft. Hij zette zich in om uit de bestaande Pitts Specials meer te halen dan er tot dan in zat. Daarbij gesteund door een goede relatie met Curtis Pitts, die hem adviezen gaf. Zo paste hij eerst de motorbeplating aan en het onderstel. Daar werd de kist al sneller van. Daarna modificeerde hij de rolroeren en vleugels van de Pitts Special. De kist rolde daardoor sneller, vloog sneller en kon meer g-krachten weerstaan (+10g en -8g).
Samen met air show pilot Sean D. Tucker ontwikkelde Wolf de Wolf 540-8 die later als “Oracle Challenger III” door het leven zou gaan. Dit kistje heeft een 400 pk (294 kW) sterke Lycoming AEIO-540 motor en beschikt over maar liefst acht ailerons. Daardoor kon dit toestelletje dingen in de lucht doet die je niet voor mogelijk houdt!
De N260HP kreeg op 27 april 2010 zijn bewijs van luchtwaardigheid. Het toestel heeft constructienummer 0001 en staat officieel te boek als een Aviation Specialities Unlimited Challenger III

N260HP Aviation Specialties Challenger III

De registratie N260HP werd overigens al twee keer eerder door Sean D. Tucker gebruikt. Als eerste op van 3 mei 1988 tot 5 februari 1996 op een Aerotek Pitts S-2S Special (c/n 1007) en van 14 juli 2003 tot 22 oktober 2007 op de Aviation Specialities Unlimited Challenger II (c/n 0001).

Geef een reactie