F-GKEA Beech F33A Bonanza nieuw op Lelystad Airport

F-GKEA Beech F33A Bonanza

Lelystad Airport, 18 mei 2021 – Sinds woensdag 12 mei 2021 is Lelystad Airport weer een mooi vliegtuig rijker. Op die dag arriveerde de Frans geregistreerde F-GKEA. Dit is een Beech F33A Bonanza uit 1991. Het constructienummer is CE-1628. Daarmee is het een van de later gebouwde exemplaren van deze versie. De productie van dit specifieke model liep van CE-290 (bj 1970) tot en met CE-1791 (bj 1996).
Deze Bonanza is al sinds 27 maart 1992 als F-GKEA geregistreerd en heeft geen ander kenmerk gehad zover wij hebben kunnen nagaan. Het toestel stond voorheen op Aéroport de Troyes – Barberey (LFQB) in de Champagne-Ardenne regio.

Te koop

Op 19 april 2021 is het toestel naar Midden-Zeeland gevlogen, voor onderhoud bij het bedrijf Transal Aero Services. Voor deze tijd stond het toestel te koop. De F-GKEA  had sinds maart van dit jaar 1.950 uren op de teller.

F-GKEA Beech F33A Bonanza

Digitale cockpit

Deze Bonanza is uitgerust met een Garmin G500 digitaal display. Verder zit er een scala aan Garmin en Bendix King apparatuur in (o.a. een autopilot), wat dit toestel een volwaardig IFR-reisvliegtuig maakt. Als motor beschikt de F33A over een Continental IO-540-BB van 285 pk (209 kW).
Het in- en exterieur is nog origineel uit 1991. Ook heeft deze kist twee J.L. Osborne tiptanks van ieder 20 US Gal. (76 liter). Deze zijn al af fabriek gemonteerd. Hierdoor komt het totaal aan brandstof op 114 US Gal. (431 liter). Als er rustig gevlogen wordt (75% vermogen) kan het toestel daarmee ruim zeven uur “hangen”. De vraagprijs voor het toestel was € 235.000,- exclusief BTW.
Via CAAL Aviation op Dijon-Darois (LFGI) werd deze Bonanza verhandeld. De website (www.CAALAviation.fr) van deze onderneming is momenteel nog terug te vinden op de tiptanks van het toestel.

Op de tiptanks staat nog de website van CAAL Aviation

In Nederlandse handen

Raadpleging van het Franse luchtvaartregister leert dat het toestel eigendom is geworden van de Nederlander E. Bijlsma. Hij is sinds 21 april 2021 eigenaar van deze comfortabele reiskist.

Even duwen! Vele handen maken licht werk….

Op de afleveringsvlucht van Midden-Zeeland naar Lelystad Airport (12 mei jl.) werd en passant ook nog een circuitje op Vliegveld Hilversum gevlogen. De afgelopen dagen is deze nieuwe bewoner al diverse malen uit zijn hangaarbox op platform ‘Foxtrot’ gekomen om een stukje te vliegen.

De F-GKEA Beech F33A Bonanza wordt teruggeduwd in de hangaarbox

Vandaag maakte de Bonanza een vlucht naar Teuge. Daar werden een aantal touch and go’s gemaakt om vervolgens weer terug naar Lelystad airport te vliegen. Later in de middag werd nog een lokaal vluchtje gemaakt. Al met al een mooie aanwinst voor de luchthaven!

Overige weetjes/feitjes

De F-GKEA waren we al eens eerder tegengekomen. Dat was in september 2019 bij het Old Timer Treffen op Hahnweide. Daar kwam de Beech tegen het einde van de vrijdag van het evenement aan.

F-GKEA Beech F33A Bonanza (Hahnweide, 13 september 2019)

Toen nog zonder websitevermelding op de tiptanks. Ook zat er toen nog geen vogeltje in de staart, het logo van CAAL Aviation.

F-GKEA Beech F33A Bonanza (Hahnweide, 14 september 2019)

De F-GKEA is momenteel één van de drie Beech Bonanza’s op Lelystad Airport. Ook de PH-BNK Beech F33C Bonanza en de apart beschilderde N25FP Beech A36 Bonanza 36 zijn op het veld te vinden.

En als we dan toch aan het tellen zijn, dit is het zesde Frans geregistreerde toestel op Lelystad Airport. Andere Fransozen zijn:

  • F-BNYC Gardan GY-80-180 Horizon
  • F-GBXS Socata Rally 110ST Galopin
  • F-GVPH Robinson R44 Raven II
  • F-HABC Mooney M20M TLS
  • F-HRAT Tecnam P2010
Die laatste twee zijn ook afwisselend in Colmar in Frankrijk te vinden. De F-GBXS is wel vliegend binnen gekomen, maar het is nog de vraag of dit toestel luchtwaardig gehouden wordt.

2 gedachten over “F-GKEA Beech F33A Bonanza nieuw op Lelystad Airport

Geef een reactie