Vlucht door de tijd – oude Belgische vliegtuigen op postzegels

Het postzegelvel uit 2016 over Belgische luchtvaarthistorie

19 mei 2021 – Al eerder hebben we een Belgische postzegel laten zien van de Tipsy Nipper T.66. Dat was bij het artikel over de OO-MLD. Die postzegel was onderdeel van een postzegelvel dat 13 juni 2016 door bpost in België is uitgegeven. De titel van het vel is ‘Vlucht door de tijd – oude Belgische vliegtuigen / Vol a travers le temps – Anciens Avions Belges’.
In dit vel zitten vijf postzegels variërend in de waardes 1, 2 en 3. Afgebeeld zijn een vijftal vliegtuigen met de namen van de bouwers/ontwerpers daarvan die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Belgische luchtvaarthistorie.
De tekenaar/schilder van het vel is Jan De Maesschalck. De gravure bij “De Brouckere” is van Guillaume Broux en de lay-out is verzorgd door Kris Maes. We zullen stuk voor stuk de individuele postzegels kort de revue laten passeren.

SABCA 1939


Op de eerste zegel zien we het prototype van het Belgische Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques (SABCA) S-40 opleidingsvliegtuig.  De S-40 werd in 1939 ontworpen door SABCA-ingenieurs kort voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. De kist werd gemaakt in opdracht van de luchtmacht en was bedoeld als militaire trainer. Dit toestel moest verouderde ontwerpen vervangen en buitenlandse fabrikanten buiten de deur houden.
Het ontwerp was geslaagd. Alleen is de productie nimmer gestart door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Het enige prototype, met de registratie OO-ATG, vloog tot mei 1940. Daarna is het door de Duitse bezetters vernietigd.

Renard 1938


De OO-ARM op de tweede postzegel was een zeer vooruitstrevend vliegtuig. Het was een Renard R-35. Deze driemotorige kist was het eerste verkeersvliegtuig met een drukcabine en werd aangekondigd als stratosferisch verkeersvliegtuig. De R-35 zou een goed toestel moeten worden voor SABENA op haar vluchten naar Congo.
Het toestel was ontworpen door de Belg Alfred Renard en heeft slechts één keer gevlogen en wel op 1 april 1938. Even na de ongeplande start (er zouden slechts taxiproeven gedaan worden) dook het toestel de grond in. De vermaarde Belgische stunt-/testpiloot Adjudant-vlieger Yvon Georges Van Damme kwam daarbij om het leven. Na de crash had SABENA geen interesse meer in het toestel en Renard stopte de ontwikkeling. Het is bij slechts één Renard R-35 gebleven.

De Brouckere 1911


De derde postzegel gaat over Léon de Brouckère (1 maart 1885 – 25 februari 1944). Hij was een Belgisch ballonvaarder, vliegtuigconstructeur en uitvinder. In 1905 was hij in de luchtvaart begonnen als ballonvaarder en deed onder andere mee aan de prestigieuze Gordon Bennet ballonwedstrijd in 1908 en 1909. Naast een aantal door hem zelf ontworpen vliegtuigen bouwde De Brouckère in licentie Franse Deperdussin vliegtuigen. Op de gravure is één van de ontwerpen van De Bouckère te zien.

Cesar Battaille 1911


Op de vierde postzegel zien we de driedekker van César Battaille uit 1911. César Battaille  (20 maart 1882 – 31 december 1963) was Belgische een uitvinder en luchtvaartpionier. In 1910 startte hij met het bouwen van zijn driedekker. Deze vloog voor het eerst op 16 augustus 1911. Het bleef echter bij een paar korte “hopjes” en door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd de verdere ontwikkeling niet doorgezet. De driedekker is bewaard gebleven en is te zien in het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel.

Tipsy Nipper 1959


De kleine Tipsy Nipper T.66 is een ontwerp van de Belg Ernest Oscar Tips (1883 – 1968). De naam Nipper stamt af van een dagelijkse cartoon in de ‘Daily Mail’ over een klein vervelend jongetje die kattenkwaad uithaalde. Hij werd ‘Nipper’ genoemd. Tips noemde zijn oudste zoon ook ‘Nipper’ en zo ging uiteindelijk deze bijnaam over op één van zijn vliegtuigontwerpen, de Tipsy Nipper T.66. De eerste Tipsy Nipper vloog op 12 december 1957. De Tipsy Nipper is het enige model van dit postzegelvel dat nog vliegt. Tegenwoordig zijn er nog tientallen Nippers luchtwaardig. Een deel daarvan zijn zelfgebouwde exemplaren, de andere zijn in de fabriek vervaardigd. Ook in Nederland hebben we momenteel twee Tipsy Nippers, de OO-PVA op Vliegveld Hilversum en de OO-MLD op Lelystad Airport.

Geef een reactie