OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa “Tweety” strijkt neer op Lelystad Airport

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

Lelystad Airport, 23 mei 2021 – Op Lelystad Airport is een leuk toestel geland, een Brditschka HB-207 V-RG Alfa. Dit is een niet veel voorkomend type zelfbouwvliegtuig. Het gaat om de Oostenrijks geregistreerde OE-ALG, “and it’s here to stay”!

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

De HB-207 Alfa is een ontwerp van de Oostenrijker Heino Brditschka (vandaar ‘HB’ in de typeaanduiding). In 1989 werd begonnen met de ontwikkeling van dit toestel. Het doel was om een licht aluminium zelfbouwvliegtuig te produceren dat geschikt is voor les- en tourvluchten.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa is een ‘experimental’
Brditschka
De naam Brditschka is geen onbekende in de luchtvaart. Vader Heinrich Wenzel Brditschka is in 1962 begonnen met zijn hobby om motorzwevers te bouwen. Zijn bedrijf heette HB Brditschka GmbH. Hij werd daar vervolgens in bijgestaan door zijn zoon Heino Brditschka. Inmiddels is ook de derde generatie actief binnen het bedrijf HB-Flugtechnik zoals de onderneming nu heet. Brditschka is vooral bekend om de HB-21 en HB-23 motorzwevers. Deze kenmerken zich door de bijzondere positie van de propeller, namelijk halverwege het staartstuk.

Tegenwoordig is het bedrijf gespecialiseerd in de inspectie en het onderhoud van lichte vliegtuigen. Er worden geen nieuwe toestellen meer geproduceerd.

Eerste HB-207 Alfa

De eerste HB-207 Alfa vloog op 14 maart 1995. Dat was de OE-CHC met constructienummer 207001. Dit toestel was uitgerust met een van Porsche afgeleide viercilinder VW-HB-2400 G/2 motor. Deze krachtbron levert 110 pk (82 kW). Dit eerste exemplaar was uitgerust met een intrekbaar landingsgestel. Later is dit toestel omgebouwd naar een uitvoering met een vast onderstel. De HB-207 Alfa heeft een maximaal startgewicht van 700 kg.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa
OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

Het intrekbare onderstel moet door middel van de zwaartekracht naar beneden komen. Om de wielen uit te klappen moet het toestel niet te snel vliegen. Op het bestuurbare neuswiel zit namelijk een forse neuswieldeur. Deze verhindert door de luchtweerstand bij te hoge snelheid dat het neuswiel helemaal uitklapt en in zijn vergrendeling schiet. Is dat eenmaal wel het geval, dan kan de snelheid desgewenst weer opgevoerd worden.

Hier is goed de forse neuswieldeur te zien die bij te hoge snelheid het wiel tegenhoudt om uit te klappen

Varianten

Naast de VW/Porsche motor is de HB-207 Alfa ook geschikt voor een Rotax 912 motor (100 pk / 75 kW) of een Rotax 914 motor (115 pk / 86 kW).  De exemplaren met een Rotax motor hebben een iets langere neus. Als propeller zijn er drie- of vijfbladige elektrisch verstelbare modellen toepasbaar.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa heeft een VW-Porsche motor

De volgende typeaanduidingen komen voor:

  • HB-207 V met een VW-HB-2400 G (of G/2) motor en vast onderstel
  • HB-207 V-RG met een VW-HB-2400 G (of G/2) motor en een intrekbaar onderstel
  • HB-207 R met een Rotax 912/914 motor en vast onderstel
  • HB-207 R-RG met een Rotax 912/914 motor en een intrekbaar onderstel

Hoeveel HB-207’s er vliegen is niet helemaal goed te zeggen. Er zijn rond de zeventig bouwpakketten geleverd, maar die hebben (nog) niet allemaal tot een luchtwaardig vliegtuig geleid.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

Fabriekstoestel

Naast de eerste OE-CHC heeft de fabriek HB-Fugtechnik nog een tweede toestel kant en klaar afgeleverd. Dat was de OE-ALG met constructienummer 207005. Dat is het toestel dat nu op Lelystad Airport staat.

Het identificatieplaatje van de OE-ALG onder de staartvleugel, het typeplaatje met constructienummer hebben we niet kunnen vinden

Voormalige demonstrator

De OE-ALG is in 1997 gebouwd en werd als demonstrator door de fabriek gebruikt. Omdat men er vaak grote afstanden mee moest vliegen werden er extra brandstoftanks in de vleugels gemonteerd. In plaats van de standaard 78 liter kan dit exemplaar 114 liter meenemen. Met een verbruik tussen de 18 en 20 liter per uur kan dit kistje al gauw 5,5 uur “hangen”.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa heeft twee tanks in de vleugels van ieder 57 liter

Naderhand is de OE-ALG verkocht aan een Oostenrijkse klant. Die heeft er gedurende tien jaar in totaal zo’n 500 uur mee gevlogen. Vervolgens werd het toestel van de hand gedaan en is naar Duitsland verhuisd. Het toestel raakte echter na 2008 in de vergetelheid. Bij toeval kwam Heino Brditschka tijdens de inspectie van een ander vliegtuig deze HB-207 V-RG Alfa tegen in een hangaar. Verwaarloosd en met de vleugels gedemonteerd. De eigenaar van het te inspecteren vliegtuig zei dat de HB-207 V-RG van zijn vader was en dat die het toestel wel wilde verkopen. Het toestel had op dat moment nog maar zo’n 550 uur gevlogen.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

Die koper werd gevonden in de vorm van de Nederlander Enrico Evers. Hij heeft voor HB-Flugtechnik gewerkt en hoorde zodoende over de  teruggevonden OE-ALG. Met zijn bedrijf HB Aviation International was hij indertijd belast met de marketing van de HB-207 Alfa. Enrico Evers hoefde niet lang na te denken over de aanschaf en het toestel staat dan ook sinds oktober 2020 op zijn naam.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

Opgeknapt

Bij HB Technik is de OE-ALG vervolgens op vele punten gereviseerd en opgeknapt. Zo is de motor volledig geïnspecteerd en is er een driebladige HB-Flugtechnik propeller opgekomen die door MT-Propeller is gebalanceerd.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

Het instrumentenpaneel werd vernieuwd. Hier is een volledig carbon-paneel voor in de plaats gekomen. De meeste klokken zijn analoog. In het midden is een iPad Mini geplaatst waar middels het programma EasyVFR op genavigeerd wordt. Tevens is hier een ADS-B ontvanger aan gekoppeld zodat omliggend vliegverkeer zichtbaar wordt.

De OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa heeft een nieuw instrumentenpaneel gekregen

Onder de iPad Mini is een digitale radio en transponder geplaatst van Trig. Zo voldoet het kistje aan de huidige maatstaven.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

Opmerkelijk is de snelheidsmeter. Deze heeft voor een dergelijk type vliegtuig een behoorlijke range. Die begint nét boven de 100 km/u (54 kts). Pas boven de 300 km/h (160 kts) begint deze in het rood te lopen. De stall speed met 30 graden flaps is zelfs 83 km/u (45 kts).

De snelheidsmeter loopt in het groen van 100 tot 309 km/u in oranje

Tweety

Uiteindelijk waren de werkzaamheden aan het kistje eind 2020 afgerond. Het toestel is weer in nieuwstaat. Op 9 maart 2021 kon Enrico Evers vol trots zijn vliegtuig ophalen op HB Hofkirchen (LOLH), bij Linz in Oostenrijk. Hij noemt het zelf zijn “Tweety”. Niet alleen vanwege de gele kleur op het toestel, maar ook vanwege zijn gedrongen uiterlijk, een “vliegend propje”, net als het tekenfilmfiguurtje Tweety.

Naar Nederland

De afgelopen maanden verbleef Enrico Evers met zijn “Tweety” op het vliegveld van Poreč in de Kroatische streek Istrië. Daar dropte hij onder andere parachutisten en maakte met de OE-ALG diverse lokale tripjes.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

Afgelopen dagen is Enrico met de OE-ALG terug gevlogen naar zijn huis in Nederland. Dat verliep in twee dagen via een overnachting bij HB Hofkirchen bij Linz in Oostenrijk. De volgende stop was bij Speyer (EDRY) in Duitsland. Vanwege het slechte weer werd nog een ongeplande tussenstop gemaakt op Mönchengladbach (EDLN). Aan het begin van zaterdag 22 mei landde de OE-ALG op Lelystad Airport.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa

De OE-ALG staat gestald in een hangaar op het “Hotel-platform”. Hopelijk zien we de komende tijd de OE-ALG regelmatig voorbij komen voor een vlucht. Al met al een leuk vliegtuigtype erbij op Lelystad Airport en een fraaie aanwinst voor de vloot zelfbouwkisten in ons land.

OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa is een mooie aanwinst in Nederland

 

6 gedachten over “OE-ALG Brditschka HB-207 V-RG Alfa “Tweety” strijkt neer op Lelystad Airport

  1. Sinds 1-10-2020 mogen gebruikte experimentals niet meer in Nederland worden ingeschreven. Ben benieuwd welke creatieve oplossing wordt gevonden.

  2. Ik vroeg het om die reden. Je mag een in het buitenland geregistreed vliegtuig ook niet langer dan 28 dagen per jaar in Nederland houden…

Laat een reactie achter bij Simon PaulReactie annuleren