Sportvliegtuigen

Recordpoging om als jongste piloot solo de wereld rond te vliegen gaat van start vanaf Airport Teuge

N5010 Cessna 172R Skyhawk

Airport Teuge, 28 mei 2021 – Vandaag was de aftrap van een bijzondere vlucht. Zaterdagmorgen 29 mei 2021 vertrekt rond 09:00u een Cessna 172R voor een bijzondere vlucht, een vlucht rond de wereld met een piloot die dit als jongste vlieger ooit wil gaan doen. Wij bekeken het toestel en spraken de vastberaden piloot.

De piloot

De vlieger die dit kunstje moet gaan doen is de 18 jarige Travis Ludlow. Hij komt uit Groot-Brittannië en vloog al op zijn veertiende verjaardag, op 13 februari 2016, solo in een zweefvliegtuig. Travis was al vóór zijn zeventiende verjaardag geslaagd voor zijn Private Pilot License (PPL). Hij kreeg alleen zijn brevet pas toen hij zeventien werd. Het was dan ook op zijn zeventiende verjaardag om acht uur ’s ochtends dat hij zijn brevet op ging halen bij de Britse CAA.

Travis Ludlow

In september van 2020 is Travis naar de Verenigde Staten gegaan om zijn Instrument Rating te behalen. Hiermee kan hij op instrumenten vliegen op momenten dat de weercondities beneden de zichtwaarden zijn. Zijn Britse brevet is omgezet naar een Amerikaans brevet en op die bevoegdheid is ook zijn Instrument Rating bijgeschreven. Dat houdt in dat Travis alleen in een Amerikaans geregistreerd vliegtuig op instrumenten mag vliegen. Dat is dan ook de reden dat Travis heeft gekozen voor een Amerikaans kenmerk op zijn Cessna 172R Skyhawk; de N5010.

N5010 Cessna 172R Skyhawk

De afgelopen weken heeft Travis uren opgebouwd op de Cessna 172. Tot 21 april 2021 had Travis vooral met een Piper Cadet gevlogen en nog geen meter in een Cessna 172. De afgelopen weken heeft hij dan ook zoveel mogelijk uren gemaakt op een Britse Cessna 172. Hij heeft inmiddels 350 vlieguren in zijn logboek en daarmee voldoende vertrouwen om aan de wereldreis te beginnen.

N5010 Cessna 172R Skyhawk

Het vliegtuig

Het vliegtuig waar het allemaal mee moet gaan lukken is de N5010. Deze Cessna 172R Skyhawk uit 2001 heeft constructienummer 17281009.

Het typeplaatje van de N5010 Cessna 172R Skyhawk

Deze Cessna is de voormalige PH-STU. Op 31 maart 2021 werd de PH-STU overgevlogen van zijn standplaats Lelystad Airport naar Teuge. Daar werd de PH-STU ontdaan van zijn registratie en werd het kenmerk N5010 aangebracht. Daarna is ook de striping van het toestel verwijderd zodat de kist geheel wit was. Op die manier werd er voldoende ruimte gecreëerd voor stickers van sponsoren.

De PH-STU Cessna 172R Skyhawk na zijn laatste vlucht met een PH-kenmerk (Teuge, 31 maart 2021)

De gekozen registratie is erg toepasselijk voor deze vlucht. Met een beetje goede wil is N5010 namelijk ook te lezen als ‘N SOLO’. Een directe verwijzing naar de solovlucht rond de wereld.

De registratie is ook als N SOLO te lezen

Die registratie stond er eerst overigens nog met andere letters en cijfers op. Dat is nog weer gewijzigd voordat het toestel voor het eerst als N5010 ging vliegen. Bij nader inzien was de eerste schrijfwijze niet toegestaan en werd daarom veranderd.

De registratie met andere (minder duidelijke) tekens op de N5010 Cessna 172R Skyhawk (Teuge, 1 mei 2021)

De voormalige PH-STU werd op 7 maart 2008 op naam van Stella Aviation Charter BV op Teuge ingeschreven. Daar werd het toestel gebruikt als lestoestel. Sinds 29 januari 2015 stond het toestel op naam van Gymnocarpae B.V. uit Amsterdam. Voordat het toestel naar Nederland kwam vloog deze Cessna uit 2001 in de Verenigde Staten als N35307.

De PH-STU Cessna 172R Skyhawk met het logo van Stella Aviation in de staart (Teuge, 8 juni 2013)

Sinds 26 april is de regi N5010 in de Verenigde Staten uitgegeven op naam van Southern Aircraft Consultancy Inc. Trustee. Een vertegenwoordiging in de Verenigde Staten die een postadres in Engeland heeft. Het toestel is niet in eigendom van de solovlieger, maar wordt alleen voor deze reis gebruikt.

N5010 Cessna 172R Skyhawk

Hangar One

De N5010 is de afgelopen dagen bij Hangar One op Teuge voorzien van een Garmin GFC500 Autopilot, GTS 800 Traffic Advisory System en een GSR56 Sat Comm System met data-link weather system. Daarmee is het toestel technisch goed uitgerust voor wereldreis. Afgelopen weekend was het toestel gereed en werd de Cessna opgehaald door Ludlow om ermee naar Engeland te vliegen. Zo kon hij in Engeland nog een paar extra ervaringsuurtjes opbouwen op het toestel.

Hangar One heeft de N5010 Cessna 172R Skyhawk klaargemaakt voor de grote reis
Het team van Hangar One voor de N5010 Cessna 172R Skyhawk

Ik ga op reis en ik neem mee…

Tijdens de reis gaan een aantal GoPro camera’s mee. Daarmee zal de trip worden vastgelegd. Deze zal op social media gedeeld worden. Voor communicatie is er apparatuur aanwezig die middels satellieten kan communiceren. De rest van de spullen die meegaan zijn letterlijk en figuurlijk zorgvuldig afgewogen om een zo gunstig mogelijke ‘weight and balance’ te hebben.

N5010 Cessna 172R Skyhawk

Natuurlijk is ook rekening gehouden met de coronapandemie. Zo is er een flinke lading aan zelftests aan boord.

Wat Travis Ludlow betreft hoort de UK nog gewoon bij Europa!

Eerste plan

Aanvankelijk wilde Travis Ludlow al in 2020 zijn reis maken. Hij was toen nog maar zeventien jaar. Alleen strooide de coronapandemie dat jaar roet in het eten. Travis moest zijn reis een jaar uitstellen.

Ook was het eerst de bedoeling om de reis met een Piper PA-28-161 Cadet de gaan maken. Dit toestel, de G-BWOI, werd op 4 maart 2020 gekocht door Nic Ludlow, de vader van Travis. Deze Piper was net als de N5010 voorzien van een Thielert TAE 125-02-99 dieselmotor. De keuze voor een vliegtuig met een dieselmotor is slim als je de wereld rond wilt. Deze loopt op diesel en JetA1 (kerosine). Beide brandstoffen zijn doorgaans goed voorhanden, zelfs in uithoeken van de wereld.

In het najaar van 2020 zou in Piper Cadet apparatuur van de sponsor Bendix King ingebouwd worden. Het bedrijf die dit zou verzorgen is aan de slag gegaan, maar kreeg het werk niet op tijd af. Uiteindelijk is men nu met de CAMO en de installateur via advocaten in de slag om deze zaak op te lossen.

De G-BWOI zou omgeregistreerd worden naar Guernsey en zou de 2-SOLO moeten gaan worden. Een eveneens toepasselijke registratie. Er werden zelfs visuals gemaakt hoe het toestel gespoten zou gaan worden voor de recordvlucht.

Zo had de G-BWOI eruit moeten gaan zien (afbeelding Facebookpagina aroundtheworldsolo)

Omdat de reis niet met de Piper Cadet gemaakt kon worden ging Travis op zoek naar een alternatief vliegtuig met dezelfde Thielert motor. Dat werd gevonden in de vorm van de PH-STU die nu N5010 is geworden. Deze dieselmotor is overigens zo zuinig dat er geen extra brandstoftanks in het toestel gemonteerd zijn. De standaard tanks in de vleugels geven voldoende range voor de geplande tracks.

N5010 Cessna 172R Skyhawk met een Thielert dieselmotor en een stille driebladige propeller

Travis Ludlow hoopt wel dat zijn Piper Cadet binnenkort alsnog vliegklaar is. Dan kan hij ermee vliegen als hij weer teruggekeerd is.

Spelregels

De vlucht moet worden gemaakt tussen de Noord- en de Zuidpoolcirkel (66,5° N en S 66,5° S). Een basisdefinitie is een route die ten minste één grootcirkel bestrijkt en die door ten minste één paar punten gaat die ten opzichte van elkaar tegenovergesteld liggen op de aardbol. De vliegroute moet ten minste 22.858,729 NM (36.787,559 km) lang zijn. Dit is de lengte van de Kreeftskeerkring. De vluchten mogen in elk land beginnen, maar moeten eindigen op hetzelfde punt van vertrek. Alle meridianen moeten in een voorwaartse beweging worden overgestoken om de cirkel te sluiten. De piloot moet gedurende de hele omloop aan boord zijn geweest. Hetzelfde vliegtuig moet voor de gehele vlucht worden gebruikt. Alle etappes van de vlucht rond de wereld moeten worden gevlogen. De gewichtslimiet limiet voor lichte vliegtuigen is 7.000 kg maximum.

N5010 Cessna 172R Skyhawk

Time to beat

De huidig jongste persoon die solo rond de wereld is gevlogen is de Amerikaan Mason Andrews. Hij beëindigde op 6 oktober 2018 in een Piper PA-32 na 76 dagen zijn recordvlucht. Mason was 18 jaar en 163 dagen oud toen hij de wereldrondreis voltooide.

En recordvluchten zijn populair onder de vliegende jeugd. In 2013 troffen we tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh de Australiër Ryan Campbell. Hij vloog dat jaar met een Cirrus de wereld rond, toen als 19 jarige en de jongste op dat moment. Hij deed er 70 dagen over en maakte 200 vlieguren. Campbell nam het record weer over van de 21 jarige Amerikaanse piloot Jack Wiegand.

VH-OLS Cirrus SR22 van Australiër Ryan Campbell tijdens zijn recordvlucht hier in Oshkosh 2013

Krap tijdspad

Om het huidige record te verbeteren van de jongste solo-vlieger die de wereld rondgevlogen is moet Travis Ludlow uiterlijk op 25 juli 2021 terug zijn. Dan is hij nog nét 1 dag jonger dan de huidige recordhouder. Travis is geboren op 13 februari 2003. In februari 2021 dit werd hij dus 18 jaar. Tel vanaf 13 februari 163 dagen verder (van de huidige recordhouder) en je komt uit op 26 juli 2021.

Travis Ludlow is ontspannen voor zijn aanstaande vlucht

Unicef

Deze recordvlucht moet geld opbrengen voor Unicef. Van iedere donatie voor het project gaat 10% naar Unicief bestemd  voor projecten om kinderen over de gehele wereld te beschermen. Op dit moment heeft Travis nog geen totaaltelling gemaakt. Dat doet hij na afloop omdat de hoop is dat tijdens de wereldrecordpoging ook nog sponsorgelden binnenkomen.

Unicef staat prominent op de N5010 Cessna 172R Skyhawk

De route

De geplande route is de afgelopen tijd diverse keren aangepast. Hoofdzakelijk vanwege COVID19. Zo is er om die reden van afgezien om naar Tunesië te vliegen. Ook zal Travis niet naar Zuid-Amerika vliegen. Die bestemmingen staan nog wel op zijn website vermeld, maar dat klopt niet meer.
Globaal ziet de route er als volgt uit: Start in Teuge. Dan via Polen en Estland naar Rusland. Ook hier nog een last minute aanpassing, de geplande route over Wit-Rusland is verlegd via Estland. Via Rusland vliegt hij naar Alaska, en Canada. Vervolgens zal Travis Ludlow in de Verenigde Staten kris kras door het land vliegen, om zo voldoende afstand af te leggen om voor het record in aanmerking te komen. Dan vliegt hij via Canada en Groenland naar IJsland. Als laatste vliegt hij naar Schotland en naar zijn huis bij Wycombe Air Park / Booker Airfield. Tot slot hoopt hij na zo’n 6 weken weer te landen op Airport Teuge om zo de cirkel te sluiten.

N5010 Cessna 172R Skyhawk

Uitzwaaimoment

Op 27 mei 2021 was Travis met zijn vader al naar Teuge gevlogen. Zijn moeder en zussen moesten helaas in de UK achterblijven. Er was vandaag gelegenheid voor (landelijke) pers om de piloot te spreken.

N5010 Cessna 172R Skyhawk

De start vanaf Airport Teuge is om het bedrijf Hangar One te bedanken. Zij hebben, als een van de sponsoren, het in zeer korte tijd mogelijk gemaakt dat zijn Cessna in gereedheid werd gebracht. Vandaar dat Yufang Guo, CEO Hangar One, in zijn toespraak Travis Ludlow veel succes toewenste bij zijn vlucht.

Yufang Guo, CEO van Hangar One, houdt zijn speech voor Travis Ludlow en de andere aanwezigen

Daarna was het woord aan Matthijs de Haan, de directeur van Airport Teuge. Hij voorzag Travis van een – volgens hem – essentieel onderdeel voor zijn reis, een keycord voor de sleutels van zijn Cessna. Want je moet er toch niet aan denken om op een afgelegen Russisch veld je sleutels kwijt te zijn. Dan kun je ze maar beter om je nek hebben hangen, aan het sleutelkoord van Airport Teuge. Travis was er blij mee.

Travis Ludlow krijgt zijn Airport Teuge keycord van luchthavendirecteur Matthijs de Haan

Op heldere wijze gaf daarna Travis aan wat zijn drijfveren waren en hoe de voorbereidingen verlopen waren. Travis wist daarbij zijn verhaal goed en enthousiast over te brengen. Cameravrees is de 18 jarige piloot vreemd, zo bleek.

Travis Ludlow vertelt de aanwezigen over zijn voorbereiding en zijn route

Daarna was het tijd om vandaag al een stukje te vliegen. De echte route begint pas 29 mei. Er hadden zich een aantal vliegers verzameld op het platform van Hangar One. Een drietal Cessna 172’s van Teuge en een Breditschka HB-207 Alfa van Lelystad Airport. Met deze vier toestellen vloog Travis in formatie een rondje boven het veld. Op deze manier wilden de lokale vliegers de jonge aviateur een hart onder de riem steken.

N5010 Cessna 172R Skyhawk
De “uitzwaaiformatie” voor de N5010 Cessna 172R Skyhawk

Ready for departure

Travis Ludlow is klaar voor vertrek. En hij heeft er zin in! Uuiteraard wensen wij hem ‘bue skies’ op zijn lange tocht!

Na een jaar oponthoud is Travis Ludlow er helemaal kaar voor!

Meer over de trip is te volgen op de website www.aroundtheworldsolo.co.uk.

Dank aan Hangar One / Remco de Wit voor het verzorgen van het uitzwaaimoment.

Geef een reactie