ParachutistenSportvliegtuigen

PH-FTW Cessna 208B Super Cargomaster van de ENPC op Breda/Seppe

PH-FTW Cessna 208B Super Cargomaster

Breda/Seppe, 6 juni 2021  – De Cessna 208B Super Cargomaster van de Eerste Nederlandse Parachutisten Club (ENPC) op Breda/Seppe heeft sinds voorjaar 2019 een Nederlands kenmerk. We hadden de omgeregistreerde kist nog niet voor de lens gehad, tot vandaag.

PH-FTW Cessna 208B Super Cargomaster

Het toestel was in begin juni 2016 als N102AN in Brabant aangekomen nadat het in de Verenigde Staten voor het vervoer van pakjes was gebruikt. Vanaf de fabriek is deze Cessna 208B afgeleverd zonder stoelen in een vrachtuitvoering. Vandaar dat deze kist wordt aangeduid als Super Cargomaster in plaats van een Grand Caravan. In die configuratie is de kist ook prima geschikt voor het droppen van parachutisten.

De eerste jaren vloog het toestel als N102AN (Breda/Seppe, 17 juni 2017)

De eerste jaren in Nederland werd gevlogen met dit Amerikaanse kenmerk. Sinds 5 maart 2019 is dit toestel – met bouwjaar 2001 en c/n 208B0906 – overgezet naar het Nederlandse register als PH-FTW. Het toestel staat sindsdien op naam van Stichting Vliegwerk Seppe.

PH-FTW Cessna 208B Super Cargomaster vliegt sinds 5 maart 2019 met deze registratie

Nieuwe motor

Begin 2018 heeft dit toestel overigens een nieuwe motor ontvangen. De oude had veel onderdelen nodig waardoor een nieuwe economisch gezien een betere keuze was. Als eerste in Europa werd dit toestel uitgerust met een Blackhawk XP140 conversie met een vijfbladige MT-propeller en een akoestisch pakket voor een lagere geluidsproductie. De nieuwe motor is een is een Pratt & Whitney Canada PT6A-140 turbinemotor en levert zo’n 28% meer vermogen dan voorheen.

PH-FTW Cessna 208B Super Cargomaster met een gekietelde Pratt & Whitney PT-6A motor

Met deze EASA gecertificeerde modificatie klimt het toestel 37% sneller en heeft het een aanloop nodig die 22% korter is dan voor de conversie. De aanpassing is verzorgd door Mastenbroek Aeroskills op Breda/Seppe. Voor dit ‘klusje’ had men slechts tien dagen nodig. Uiterlijk is het verschil te zien aan de spinner. Deze was eerst grijs/zwart geblokt en nu verchroomd.

PH-FTW Cessna 208B Super Cargomaster met één wieltje aan de grond

Capaciteit

De komst indertijd van de Caravan betekende een flinke capaciteitsuitbreiding voor de ENPC. Hiervoor maakte men gebruik van de PH-ENP Soloy/Cessna U206G Turbine 206. Daarmee kon men per keer zes parachutisten vervoeren.

De voormalige parakist was de PH-ENP Soloy/Cessna U206G Turbine 206 met turbinemotor (Breda/Seppe, 19 april 2015)

Met de Cessna 208B Super Cargomaster kunnen achttien springers mee, het drievoudige! Het oude toestel wordt tegenwoordig ingezet in België ten behoeve van de parachutisten bij Hoevenen (EBHN).

Achttien passagiers die een enkeltje geboekt hebben met de PH-FTW Cessna 208B Super Cargomaster
In een paar minuten is de PH-FTW Cessna 208B Super Cargomaster op de gewenste hoogte

Geef een reactie