Lelystad Airport, 8 jun 2021 – Maar zelden wordt de PH-SVW in Nederland waargenomen. Althans nadat het in juli 2006 een Belgische eigenaar kreeg. Vandaag landde het toestel op een vlucht vanaf de Belgische thuisbasis Sint Truiden (EBST) op Lelystad Airport. De zefbouwkist meldde zich in de ochtend bij de onderhoudshangaar van Wings over Holland. Daar troffen wij het toestel rond het middaguur aan terwijl er al flink aan gesleuteld werd.
Opvallend bij de Glasair II-S RG is de fors bemeten Lycoming IO-360-C1C6 motor. Deze krachtbron levert 200 pk (149 kW). Met de driebladig prop op de neus is deze kist in staat om een snelheid van 192 kts te halen. Een echte snelheidsduivel dus!
Oorsprong uit 1984
De PH-SVW wordt dan wel weinig in ons land gezien, toch gaat het toestel al een tijdje mee! De basis voor dit toestel werd al in 1984 gelegd toen het werd ingeschreven als NVAV-projectnummer 67/2. Daarbij werd aangetekend dat dit de PH-SCZ zou gaan worden.
Op 15 januari 1991 werd het projectnummer gewijzigd in NVAV-115 en kreeg het bij de RLD (nu ILT) het kenmerk A91-87 mee. Uiteindelijk zou het tot 1998 duren voordat deze Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG voltooid zou zijn. Tenminste, dat wordt aangegeven als bouwjaar van het toestel. Pas op 17 juni 1999 kreeg het toestel zijn Bewijs van Luchtwaardigheid en werd het toestel als PH-SVW ingeschreven.
Na zeven jaar, één maand en drie dagen kreeg het toestel zijn huidige Belgische eigenaar, G.J.L. Reynaerts. Dat was op 20 juli 2006.
Allemaal in het buitenland!
Momenteel staan er vijf Glasair II/III varianten in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven. Opmerkelijk daarbij is dat ze allemaal een eigenaar in het buitenland hebben!
Daarnaast hebben er nog drie andere toestellen gevlogen, maar die zijn inmiddels niet meer actief. Ook zijn er twee projecten bekend die niet tot een luchtwaardig toestel hebben geleid. Deze kisten zijn nimmer ingeschreven geweest. Hieronder een overzicht van de Nederlandse exemplaren:
Nederlandse Stoddard-Hamilton Glasair II/III |
||||
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | Locatie / Bijzonderheden |
PH-EQV | Stoddard-Hamilton Glasair II RG | 1072 | 2007 | Italië |
PH-GII | Stoddard-Hamilton Glasair II RG | 1116 | 1994 | ex HB-YFK, Duitsland |
PH-IPJ | Stoddard-Hamilton Glasair III | 3325 | 2012 | België |
PH-MAC | Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG | 2378 | 2007 | Frankrijk |
PH-SVW | Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG | 2037 | 1998 | België |
Uitgeschreven / niet volooid |
||||
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | Bijzonderheden |
(PH-AAL) | Stoddard Hamilton Glasair II RG | NVAV-106 | niet voltooid | |
(PH-BRU) | Stoddard Hamilton Glasair II RG | NVAV-113 | niet voltooid | |
PH-DUC | Stoddard Hamilton Glasair II-S RG | 2069 | 1993? | ex N51DA, uitgeschreven |
PH-ELC | Stoddard-Hamilton Glasair III | 3143 | 1993 | ex oo-126, uitgeschreven naar F-PELC |
PH-PAU | Stoddard Hamilton Glasair II RG | 1065 | 1993 | uitgeschreven |
De historie van de Nederlandse Glasair II/III’s is mede tot stand gekomen door raadpleging van de website van Herman Dekker (www.hdekker.info).
4 gedachten over “PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG op bezoek in Nederland”
Er was ook nog een tijd de PH-ELC (ex OO-126). Gebaseerd in Frankrijk
Dank Willem! Die had ik over het hoofd gezien. Ik heb de PH-ELC inmiddels toegevoegd.
Groet,
Berend Jan Floor
na mijn zoon een reactie van mij – de PH-IPJ heeft een Belgische eigenaar maar vloog slechts zeer kort vanuit Belgie – Het toestel staat al enkele jaren op Vinon in Frankrijk waar de eigenaar woont (en zweeft)
Mooie plaatjes! Mijn vader heeft meegebouwd aan dit vliegtuig. De PH SVW is gebouwd door de heren Schouten, Valkema en Winkelman (SVW).