Homebuilt

PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG op bezoek in Nederland

PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG

Lelystad Airport, 8 jun 2021 – Maar zelden wordt de PH-SVW in Nederland waargenomen. Althans nadat het in juli 2006 een Belgische eigenaar kreeg. Vandaag landde het toestel op een vlucht vanaf de Belgische thuisbasis Sint Truiden (EBST) op Lelystad Airport. De zefbouwkist meldde zich in de ochtend bij de onderhoudshangaar van Wings over Holland. Daar troffen wij het toestel rond het middaguur aan terwijl er al flink aan gesleuteld werd.

PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG

Opvallend bij de Glasair II-S RG is de fors bemeten Lycoming IO-360-C1C6 motor. Deze krachtbron levert 200 pk (149 kW). Met de driebladig prop op de neus is deze kist in staat om een snelheid van 192 kts te halen. Een echte snelheidsduivel dus!

PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG heeft een Lycoming IO-360-C1C6 motor

Oorsprong uit 1984

De PH-SVW wordt dan wel weinig in ons land gezien, toch gaat het toestel al een tijdje mee! De basis voor dit toestel werd al in 1984 gelegd toen het werd ingeschreven als NVAV-projectnummer 67/2. Daarbij werd aangetekend dat dit de PH-SCZ zou gaan worden.

PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG

Op 15 januari 1991 werd het projectnummer gewijzigd in NVAV-115 en kreeg het bij de RLD (nu ILT) het kenmerk A91-87 mee. Uiteindelijk zou het tot 1998 duren voordat deze Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG voltooid zou zijn. Tenminste, dat wordt aangegeven als bouwjaar van het toestel. Pas op 17 juni 1999 kreeg het toestel zijn Bewijs van Luchtwaardigheid en werd het toestel als PH-SVW ingeschreven.

PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG

Na zeven jaar, één maand en drie dagen kreeg het toestel zijn huidige Belgische eigenaar, G.J.L. Reynaerts. Dat was op 20 juli 2006.

PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG

Allemaal in het buitenland!

Momenteel staan er vijf Glasair II/III varianten in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven. Opmerkelijk daarbij is dat ze allemaal een eigenaar in het buitenland hebben!

PH-EQV Stoddard- Hamilton Glasair II RG uit Italië (Lelystad, 18 april 2016)
PH-IPJ Stoddard Hamilton Glasair III uit België (Sanicole, 30 juni 2018)

Daarnaast hebben er nog drie andere toestellen gevlogen, maar die zijn inmiddels niet meer actief. Ook zijn er twee projecten bekend die niet tot een luchtwaardig toestel hebben geleid. Deze kisten zijn nimmer ingeschreven geweest. Hieronder een overzicht van de Nederlandse exemplaren:

Nederlandse Stoddard-Hamilton Glasair II/III
Registratie Type C/N Bouwjaar Locatie / Bijzonderheden
PH-EQV Stoddard-Hamilton Glasair II RG 1072 2007 Italië
PH-GII Stoddard-Hamilton Glasair II RG 1116 1994 ex HB-YFK, Duitsland
PH-IPJ Stoddard-Hamilton Glasair III 3325 2012 België
PH-MAC Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG 2378 2007 Frankrijk
PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG 2037 1998 België
Uitgeschreven / niet volooid
Registratie Type C/N Bouwjaar Bijzonderheden
(PH-AAL) Stoddard Hamilton Glasair II RG NVAV-106 niet voltooid
(PH-BRU) Stoddard Hamilton Glasair II RG NVAV-113 niet voltooid
PH-DUC Stoddard Hamilton Glasair II-S RG 2069 1993? ex N51DA, uitgeschreven
PH-ELC Stoddard-Hamilton Glasair III 3143 1993 ex oo-126, uitgeschreven naar F-PELC
PH-PAU Stoddard Hamilton Glasair II RG 1065 1993 uitgeschreven

 

PH-DUC Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG (Seppe, 18 juni 1994)
PH-PAU Stod.Hamil Glasair II RG (Hilversum, 20 maart 2005)

De historie van de Nederlandse Glasair II/III’s is mede tot stand gekomen door raadpleging van de website van Herman Dekker (www.hdekker.info).

2 gedachten over “PH-SVW Stoddard-Hamilton Glasair II-S RG op bezoek in Nederland

    1. Dank Willem! Die had ik over het hoofd gezien. Ik heb de PH-ELC inmiddels toegevoegd.

      Groet,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie