Op twee na oudste nog vliegende Stinson L-5 Sentinel, maar… “Pas op!”

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Hoogeveen, 7 juni 2021 – Nog maar net bekomen van de fraaie Command-Aire uit 1929 die we aantroffen in de hangaar van ATN Aircraft Division op vliegveld Hoogeveen, draaien we ons om… en zien opnieuw een interessant toestel! In dezelfde hangaar van ATN Aircraft Division stond een Amerikaans geregistreerde Stinson L-5 Sentinel. En dit was niet het toestel dat al in luchtwaardige toestand op Hoogeveen staat en ook niet het restauratieproject van Hans van Egmond. Nee, dit was een ander exemplaar.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Nog maar kortgeleden is deze Stinson, met de registratie N255DB, naar ons land verscheept. Het toestel wordt te koop aangeboden door ATN Aircraft Division van Van Egmond. En als er iets speciaals te koop is, gaat dat vaak als een lopend vuurtje. Het kan dus goed dat het toestel al op korte termijn een nieuwe eigenaar weet te vinden bij onze oosterburen.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Gebouwd in 1943

Deze Stinson heeft het militaire serial 42-14847. Dat betekent dat het toestel op de Amerikaanse militaire begroting van 1942 drukte. Het kistje is gebouwd Wayne, Michigan. Als bouwjaar wordt in het vliegtuigregister van de Verenigde Staten 1942 aangegeven, dat lijkt niet te kloppen. De productie van de L-5 startte in december 1942. In die maand werden slechts tien L-5’s afgeleverd. Omdat dit het vijftigste exemplaar is, is deze Stinson in 1943 gebouwd en wel in januari 0f februari van dat jaar.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Dit exemplaar maakte onderdeel uit van een deal voor 275 exemplaren die op 25 november 1941 beklonken werd. De prijs die daarbij per vliegtuig betaald werd was $7.660,00. Dat was nog exclusief de motor, de propeller en de radio’s. Met dat erbij kwam de prijs richting € 9.500,00 per toestel.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Op twee na oudste nog vliegende L-5

Het constructienummer van deze Stinson is 76-050. Als we bedenken dat er bijna 3.590 exemplaren van gebouwd zijn, dan kunnen we stelen dat constructienummer 050 een erg vroeg toestel is. Zover we kunnen nagaan is dit dan ook de op twee na oudste, nog luchtwaardige Stinson L-5 op deze planeet (daarbuiten weten we het niet… 🙂 ). Alleen c/n 76-003 en c/n 76-038 zijn ouder en op dit moment nog actief.

Hett typeplaatje vaan de N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Als acceptatiedatum lezen we op het identificatieplaatje 27 februari 1943. Na de ingebruikname van het toestel door het United States Army Air Corps (USAAC) op 4 maart 1943 vertrok het toestel naar Alamo AAF in San Antonio, Texas. Vervolgens heeft het toestel op vijf verschillende velden in Texas dienst gedaan. Steeds als opleidingstoestel. Vermoedelijk ingedeeld bij het 5th of het 125th Liaison Squadron.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Vervolgens kwam de Stinson in juni 1944 terecht bij het 163rd Liaison Squadron op Cox Field in Paris, ook weer in de staat Texas. Hier werden bemanningen getraind die gingen vliegen bij overzeese eenheden. Deze eenheid verhuisde vervolgens naar Brownwood AAF.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Weer een wijziging in unit in oktober 1944. Toen werd de L-5 ingedeeld bij de 360th Base Unit omdat het 163rd naar Okinawa in Japan verhuisde.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

In april 1945 kwam de Stinson in opslag bij het 349th Base Storage Squadron op Muskogee, Oklahoma. Daarna werd het toestel overgedragen aan de Reconstruction Finance Corporation (RFC). Dat was in september 1945. Bij het RFC werd gekeken naar de mogelijkheid om het toestel te verkopen op de civiele markt. Op 11 september 1950 werd het toestel hier van de inventarislijst afgevoerd.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Naar Canada

Als eerste civiele registratie is CF-STC bekend. Het toestel kwam in 1965 op naam te staan van de Canadese Winnipeg Gliding Club. Waarschijnlijk om zweefvliegtuigen omhoog te slepen. Over de tijd tussen 1950 en 1965 hebben we (nog) niets terug kunnen vinden. Op 26 juni 1986 werd de CF-STC weer in Canada uitgeschreven.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Terug in de VS

Na het Canadese avontuur keerde de Stinson L-5 terug naar de Verenigde Staten. Op 8 juni 1987 werd er een Bewijs van Luchtwaardigheid voor aangevraagd en op 26 september 1989 werd het toestel ingeschreven als N255DB.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

De L-5 kwam op naam te staan van het bedrijf van Donald Jackson; Jackson Aircraft Inspection and Maintenance SVC Ltd. De nieuwe thuisbasis werd Albuquerque in New Mexico. Als we naar de wieldoppen van de Stinson kijken, dan kunnen we daar de vlag van New Mexico nog in herkennen.

Op de wieldop is de vlag van New Mexico terug te vinden

Vanaf 4 december 2000 mocht Randall C. Braddock zich de eigenaar van het toestel noemen. Hij bracht de N255DB naar Syracuse in Kansas. Braddock verkocht het toestel in het najaar van 2020. Per 19 februari 2021 kwam de kist op naam van Vaughn L. Grasso. Het toestel is vervolgens ook naar Florida overgevlogen. Kort daarop werd de Stinson alweer verkocht, nu naar Van Egmond.

Naar Hoogeveen

In de tussentijd is het Stinson naar Nederland verscheept. De tenaamstelling van de N255DB is per 29 mei 2021 Egmond Aircraft LLC, de Amerikaanse tak van het bedrijf van Jac van Egmond.

N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel

Op Hoogeveen wordt de L-5 nu gereed gemaakt om te kunnen vliegen in Europa. Daarvoor moeten er nog nieuwe radio’s en een transponder worden ingebouwd. Verder is het toestel in een goede staat.

In de cockpit komen nog nieuwe radio’s en een transponder

Pas op!

Maar “Pas op!” Er is nog iets wat bijzonder is aan dit toestel. Niet ongebruikelijk is dat militaire toestellen worden verfraaid met “nose art”, een afbeelding van een gezellige dame, een stripfiguur of een heroïsche naam. Bij de N255DB is dat ook het geval. De motorbeplating lag er nog af, dus het viel ons eerst niet op, maar deze kist heeft een vrolijke vogel (met verrekijker) op de neus. En nu komt het, daaronder staat in het Nederlands “Pas op!”. Dat is wel opmerkelijk voor een toestel dat in de Verenigde Staten heeft gevlogen. Opmerkelijk en curieus dat juist dit toestel nu daadwerkelijk naar Nederland is verhuisd.

De nose-art van de Stinson met in het Nederlands “Pas op!”

Op foto’s op internet is te zien dat deze nose-art er al tientallen jaren opstaat. We hebben alleen de Nederlandse link met dit vliegtuig niet kunnen achterhalen. Die moet er beslist zijn. Wie daar meer over kan vertellen mag zich uiteraard melden!

Aan beide kanten is de “Pas op vogel” te zien

Roundel

De Amerikaanse roundel die op het toestel zit is er eentje nog zonder de witte balk daar aan toegevoegd. Dat zien we niet vaak. Historisch is deze juist.

Deze roundel werd in 1942 en 1943 gebruikt

Dit kenmerk werd namelijk van 28 mei 1942 tot en met 29 juni 1943 gebruikt. Daarvoor stond er nog een rode stip middenin, maar die zou voor verwarring kunnen zorgen omdat dit te veel op de Japanse roundel zou lijken. Daarna deed de witte balk zijn intrede, eerst nog heel korte tijd met een rode lijn eromheen. Vanaf 1947 werd overgestapt op de huidige USAF-roundel, met een rode baan in de witte balk.

De verschillende roundels op Amerikaanse militaire vliegtuigen (Bron: forum.sealionpress.co.uk/)

Er is ook een oude foto van deze 42-14847 bekend met de roundel met witte band. Die foto moet dus na augustus 1943 gemaakt zijn.

Oude foto van de 42-14847 Stinson L-5 Sentinel (Foto: J. Gray – mywarhistory.com)

Nog twee op Hoogeveen

De N255DB is op dit moment de derde Stinson L-5 Sentinel die op vliegveld Hoogeveen staat. De N255DB is vermoedelijk alleen wel tijdelijk totdat het toestel is verkocht. De twee andere zijn hier permanent. Daarbij is één vliegend exemplaar, de N57797 / 42-98248 Stinson L-5 Sentinel van Klaas Doornbos. Het andere toestel is een restauratieproject van Hans van Egmond. Dit is de voormalige D-ELKO / 42-99252 Stinson L-5 Sentinel.

3 gedachten over “Op twee na oudste nog vliegende Stinson L-5 Sentinel, maar… “Pas op!”

  1. Berend Jan, Enig idee wie de verkoper is van de N255DB / 42-14847 Stinson L-5 Sentinel en eventuele vraagprijs?..mvg Wilbert

  2. Er staan ​​enkele kleine fouten in dit artikel:

    (1) (1) 42-14847 is niet gebouwd in december 1942 en was op dat moment zelfs niet in aanbouw. Het zou pas voltooid zijn op de aanvaardingsdatum van 27 februari 1942, of mogelijk een paar dagen eerder. Het heeft een serienummer uit 1942, omdat dat het fiscale jaar was waarin het werd besteld. In 1942 werden er slechts 10 L-5’s afgeleverd. Dit was de 50e Sentinel die van de lopende band rolde.

    (2) Het is niet de oudste L-5 die ter wereld vliegt, het is alleen de oudste die in Europa vliegt. Er vliegen er twee in de VS die ouder zijn: nr. 3 en nr. 38.

    (3) Het hoofd van de Air Corps Material Division gaf op 25 November 1941 groen licht voor de aankoop van 275 vliegtuigen, maar het koopcontract liep door tot 7 Januari 1942.

    (Vertaling door Google)

    1. Hello James,

      Thank you very much for your additional information! Much appreciated! I added this to the article.

      Kind regards,
      Berend Jan Floor
      AirOnline.nl

Geef een reactie